Ihmisen näköistä viestintää
Aina askeleen edellä
Tervetuloa Seoptimin Ajankohtaista-palstalle, jossa jaamme alamme oivallukset ja parhaat käytännöt. Kerromme ajankohtaisista asioista ja töistä, joita olemme tehneet asiakkaillemme. Tarjoamme kattavan katsauksen viestinnän ja markkinoinnin maailmaan.
Rajaa hakua
Mikä on sisällöntuottajan tärkein ominaisuus?
Sisällöntuottajan työ on monipuolista ja vaihtelevaa. Sisällöntuottaja tuottaa visuaalista, audiovisuaalista tai tekstisisältöä verkkosivustolle tai muualle verkkoon. Paneudun tässä blogitekstissä tekstisisällön tuottajan ominaisuuksiin. Kuten jokainen sisällöntuottaja myös tekstisisällöntuottaja pääsee työssään tutustumaan erilaisiin yrityksiin, ihmisiin, ilmiöihin ja ajatuksiin, joten sisällöntuottaminen on paljon muutakin kuin pelkkä kirjoitusprosessi. Sisällöntuottaja tuottaa ja editoi Tuotatko yrityksen sisällä sisältöä blogiin tai muualle […]
Asiakastarinat ovat parasta mainosta yrityksellesi
Asiakastarinoiden avulla potentiaaliset asiakkaasi saavat ajankohtaista, lahjomatonta tietoa yrityksesi palveluista ja onnistumisen hetkistä. Positiiviset asiakastarinat ovat parasta mahdollista mainosta, mitä yrityksesi voi saada! Asiakastarinoiden kautta asiakkaasi voi kokea samaistumisen tunteen ja vakuuttua ostopäätöksestä. Mitä ovat asiakastarina ja referenssitarina? Asiakastarina on asiakashaastattelu, jossa yrityksen palveluja tai tuotteita ostanut asiakas kertoo omalla nimellään kokemuksistaan haastattelumuodossa. Asiakastarina on […]
Oikeat hakusanat ratkaisevat näkyvyyden – hakukoneiden huomioiminen verkkosivustolla
Meiltä kysytään usein vinkkejä hakukoneoptimointiin. Kysyjä saattaa olla vähän ymmällään kaiken tiedon edessä eikä osaa oikein tarttua mihinkään konkreettiseen. Sen vuoksi kirjoitankin tämän blogin hakukoneiden huomioimisesta vinkkeineen. Käsittelen orgaanista hakukoneoptimointia. Se eroaa esimerkiksi maksetusta Google-mainonnasta siten, että näkyvyys ei romahda, vaikka yhtäkkiä yrityksellä olisikin se tilanne, että markkinointiin ei ole laittaa rahaa niin paljon kuin […]
Tekoäly hakukoneissa – Mikä muuttuu ja miten käy Googlen?
Chat GPT-tekoälyratkaisun laaja suosio viimeisen reilun parin kuukauden aikana on saanut hakukoneyhtiö-Googlen sekä omaa Bing-hakukonettaan tarjoavan Microsoftin reagoimaan näyttävästi. Ehkä suurin kohu hakukoneiden ympärillä johtuukin siitä, että yli 20 vuotta kestänyt Googlen ylivoimainen markkinajohtajuus hakukonepalveluissa on ensimmäistä kertaa laajemmin kyseenalaistettu. Olemme Seoptimilla luonnollisesti seuranneet tätä kehitystä jo pidemmän aikaa sekä osallistuneet keskusteluun ja kehitykseen. Käyttäjät […]
Hakukoneoptimoitu teksti kirjoitetaan ihmiselle – ei koneelle
Ehkä vieläkin saatetaan ajatella, että hakukoneoptimoitu teksti on jokin erillinen tekstityyppi, joka tehdään vain hakukonetta varten. Käsitys voi johtua siitä, että hakukoneoptimoinnin alkuaikoina todella kirjoitettiin eräänlaisia hakusanapilviä verkkosivualustoille. Sitten toivottiin, että hakukone, lähinnä Google, huomioisi käytetyt hakusanat ja nostaisi tekstin tai verkkosivun näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä saattoi toimia alussa mutta ei enää pitkään aikaan. Hakukoneoptimointi on […]
Sisällöntuotanto – Miksi hyvät sisällöt ovat tärkeitä?
Sisällöntuotanto näyttelee edelleen merkittävää roolia tämän päivän yritysten markkinoinnissa. Sisällöntuotanto ja verkkosivuston hakukoneoptimointi tähtäävät siihen, että asiakas saa juuri sen tiedon, jota hän on tullut etsimään. Varsin monelle ovat tuttuja verkkosivut, joista on yrittänyt etsiä tietoa, mutta joutunut poistumaan nopeasti löytämättä etsimäänsä sivuston sekavuuden takia. Pahimmillaan sisältö voi näin harhauttaa asiakkaan kauas ostopolulta. Yhtä hyvin […]
Mikään ei myy niin hyvin kuin hyvä asiakastarina
Hyvä asiakastarina on parasta mainosta, mitä yrittäjä voi saada. Asiakastarina on enemmän kuin mainospuhe. Se on konkreettinen osoitus siitä, että palveluun tai tuotteeseen ollaan aidosti tyytyväisiä. Asiakastarina on oikean ihmisen oikea kokemus Asiakastarina on yrityksen nettisivuilla tai muissa yhteyksisssä luettavissa oleva kokemus yrityksen palvelusta. Se on siis jonkun oikean ihmisen oikea kokemus aiheesta. Asiakastarina voi […]
Yritystarina – Mitä asiakas haluaa tietää sinusta?
Yritystarinan kirjoittaminen on tärkeää. Tarinaa ei kannata lähteä luomaan vain siksi, että muillakin on sellainen. Vaan oman yrityksen yritystarinaa kannattaa lähestyä yhdenlaisena pysäkkinä, jolta voi itse katsella sekä menneeseen että tulevaan. Ja on tärkeää pysähtyä miettimään, mitä asiakkaat todella haluavat tietää sinusta ja yrityksestäsi. Yritystarina puhuttelee asiakastasi Voidaksesi vastata kysymykseen, mitä asiakas haluaa sinusta tietää, […]
Mitä on sisältömarkkinointi vuonna 2022?
Suunnittele, tee ja testaa, sillä harkittu sisältömarkkinointi kiidättää yrityksesi tähtiin. Huikea yritystarina, vaikuttava brändi, laadukas tuote, tyytyväiset asiakkaat ja liikevoitto. Siinä on jokaisen yritysjohtajan unelma, ja niin kuuluu ollakin. Jokaisella yrityksellä on myös mahdollisuus saavuttaa tämä unelma. On vain keskityttävä työn tekemiseen ja edettävä askel kerrallaan. Vuodenvaihteessa julkaistut tutkimukset kertovat, että yritykset pitävät sisältömarkkinointia tärkeänä […]
Sisällöntuottaja digimarkkinoinnin ytimessä
Sisällöntuottaja on tärkeä osaaja yrityksessä. Tässä blogissa kerromme, miksi yhteistyö sisällöntuottajan kanssa kannattaa, ja keskitymme hakukoneille optimoituihin tekstisisältöihin. Kirjoitamme siis siitä, miksi tekstit ovat tärkeä osa digimarkkinointia ja miten niillä voi nostaa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Lopussa on myös käytännön ohjeita optimoidun tekstin kirjoittamiseen. Ole hyvä ja ota koppi! Pidätkö enemmän teksteistä vai videoista? Ehkä äänikirjat ja […]
Blogin perustaminen yritykselle – millainen blogi toimii vuonna 2021?
Onko teidän firmassa ollut puheena blogin perustaminen? Onko osa teistä sitä mieltä, että se olisi mukava lisä yrityksenne markkinointiin? On voinut käydä niin, että osa työkavereista on toppuutellut sillä ajatuksella, että teidän liiketoiminnastanne on niin vaikea kirjoittaa. Blogista on olemassa kiistattomat hyödyt, ja tässä blogissa kerromme, mitä ne ovat. Vuonna 2021 yrityksen blogin pitämistä määrittelevät […]
Maineenhallinta – älä jätä yrityksesi imagoa puskaradion haltuun
Moni yrittäjä tuntuu ajattelevan yrityksen maineen elävän omaa elämäänsä tuolla jossain kylänmiesten ja asiakkaiden suussa. ”Kyllä hyvä kello kauas kuuluu” ja ”teot puhukoon puolestaan” ovat yleisiä hokemia, joilla perustellaan sitä, miksi ei oikein jakseta panostaa näkyvyyteen tai viestintään. Maineenhallinta nähdään sumean julkisuuskuvan kiillottamisena tai hätäisinä selityksinä kriisitilanteissa. Todellisuudessa maineenhallintaa on kaikki se ulostulo, jonka yritys […]
Työelämän tekstit vaativat yhä kirjoitustaitoa
Yhteiskunnan digitalisaatio voimistuu ja monipuolistuu, mutta samalla työelämän kirjoitustaito koetaan yhä tärkeämmäksi taidoksi menestyä työelämässä. Yritykset ja työelämän tekstit tarvitsevat hyviä kirjoittajia. Ei ole yhdentekevää, miten sähköpostit, muistiot tai raportit kirjoitetaan. Tekstin tekemisen taito korostuu, kun tuotetaan sisältöä yrityksen verkkosivuille, sosiaalisen median kanaviin, blogeihin tai muuhun markkinointiin. Toisille työelämän kirjoitustaito merkitsee kykyä laatia laadukasta ja […]
Blogiteksti – näppärä työkalu asiakaspalveluun
Onnistunut blogiteksti Jos haluat näkyä verkossa, tulla kuulluksi ja saada asiakkaita, sinun pitää tehdä muutakin kuin kikkailla hakusanoilla. Oikeastaan SEO eli hakukoneoptimointi ei ole pelkästään verkkosivuston parantamista ja näkyvyyden nostamista. Se on sisältömarkkinointia ja asiakaspalvelua mitä suurimmassa määrin. Tässä blogissa kerron, miten hyvä asiakaspalvelu näkyy blogitekstin kirjoittamisessa. Aivan aluksi: Pelikentällä menestyy, jos verkkosivusto, sen sisältö […]
Hyvä blogi ei olisi kovin hyvä ilman siivousta
Onko blogin joulusiivous tekemättä? Vaikka sinulla olisi kuinka hyvä blogi, se vanhenee. Ainakin sitä pitää siistiä, koska tieto muuttuu ja koska hakukoneet tykkäävät, kun sisältöjä muokataan. Vaikka tekstisi olisivat kuinka ihastuttavia, sinun pitää siistiä ja karsia niitä. Muutoin saatat vahingoittaa omia mahdollisuuksiasi saada Google-näkyvyyttä. Hyvä blogi siivotaankin tasaisin väliajoin. Jos olet kirjoittanut esimerkiksi kolme artikkelia […]
”Kirjoitin niin vetävän tekstin klapikoneista, että ostin sellaisen itsellenikin”
Olen onnekas, kun saan tehdä työkseni sitä, mitä haluan eli kirjoittaa. Vaikka toimenkuvani on laaja – teen hakukoneoptimointia, sisällöntuotantoa ja copywriterin töitä – peruskuvio on silti sama. Seison koneen äärellä ja kirjoitan. Copywriterin työ on kuitenkin toisinaan myös haastattelemista tai tiedonhakua. Sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on tarjota ihmiselle se informaatio, mitä hän on tullut hakemaan. […]
Älä tyydy sekundaan – uudista kotisivut yritykselle kunnolla
Taina Virtanen on jo pitkään pohtinut, että pitäisi uudistaa kotisivut yritykselle. Niiden pitäisi näkyä Googlessa hyvin ja tuoda lisää asiakkaita. Niin Tainalle on sanottu, ja sitä hän on pohtinut pitkään. Pitäisi vain selvittää, miten ihmeessä sivusto saadaan optimoitua hakukoneille ja näkymään entistä paremmin. Esimerkin Taina ei ole ainoa, joka pohtii verkkosivuston uudistamista ja hakukonenäkyvyyttä. Pitää […]
Sosiaalinen media eli some on tämän päivän markkinointikanava
Sosiaalinen media eli some on tämän päivän markkinointikanava. Some on paikka, jossa lähes jokaisen yrityksen edustajia liikkuu, verkostoituu ja inspiroituu. Kannattaa siis olla siellä, missä muutkin ovat. Mutta kuinka erottautua muista ja tulla nähdyksi? Sosiaalinen media on siis hyvällä syyllä yksi keskeinen markkinointityökalu. Sen päivittäminen vain vie aikaa ja vähän vaivaa, jos haluaa olla aktiivinen […]
Mikä ihmeen ostopolku?
Ostopolku on nimensä mukaisesti polku, jonka asiakas kulkee ostaessaan palvelun tai tuotteen. Polku voi olla fyysinen tai digitaalinen. Tai molempia. Kun markkinointi on onnistunutta, ja se kohtaa asiakkaan tarpeen kanssa, markkinointipolulta on lyhyt matka ostopolulle. Ostopolkua suunnitellessa on tärkeää huomioida, että polku on tallattu sellaiseen metsää, jossa on vaikeaa, miltei mahdotonta eksyä muille poluille. Kuitenkin […]
Asiakkaan tunteminen ja asiakassegmentointi
”Asiakassegmentointi pitäisi tehdä kunnolla”, digimarkkinointiin erikoistunut asiantuntija toteaa palaverissa yrityksen edustajille. Asiantuntija jatkaa kysymällä, ketkä ovat yrityksen asiakkaita ja mitä kautta ihmiset päätyvät heille asiakkaiksi. Yrityksen edustajat katsovat toisiaan ja sanovat, että myyvät kaikille vauvasta vaariin. Jokainen, joka haluaa ostaa, on asiakas. Heillä ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä kautta asiakkaat löytävät heidät. Edellä kuvattu […]
Mitä on sisältömarkkinointi? Löytävätkö asiakkaat teidät hakukoneista?
Kohdentuuko markkinointinne oikein? Oletteko somessa, mutta aika päivittämiseen on kortilla? Olisiko teillä aiheita blogiin, mutta kuka ne kirjoittaisi? Lue alta, mitä on sisältömarkkinointi ja miten voitte tehdä sitä itse. Sisältömarkkinoinnin viisi perusperiaatettamme ovat: Kattava hakusana-analyysi Tehokas sisältösuunnitelma Laadukas sisällöntuotanto Some, sähköposti ja markkinoinnin automaatio Yhtenäinen ilme kaikissa digikanavissa Hakusana-analyysi Kaikki lähtee tarkasta hakusana-analyysistä. Sen avulla kartoitetaan […]
X
X
SULJE