Ihmisen näköistä viestintää
Aina askeleen edellä
Tervetuloa Seoptimin Ajankohtaista-palstalle, jossa jaamme alamme oivallukset ja parhaat käytännöt. Kerromme ajankohtaisista asioista ja töistä, joita olemme tehneet asiakkaillemme. Tarjoamme kattavan katsauksen viestinnän ja markkinoinnin maailmaan.
Rajaa hakua
Miten erottua kilpailijoista?
Valtaosa ostopäätöksistä tehdään tänä päivänä netissä. Taistelu hakukonetulosten kärkisijoista on kovaa ja mikäli yritys ei ole ymmärtänyt satsata oikeisiin hakusanoihin, kilpailijat ovat jo askeleen edellä. Mutta miten pieni tekijä voisi pärjätä digitaalisen ympäristön hektisessä maailmassa ja kuinka löytää etulyöntiasema kilpailijoihin nähden? Avaimet siihen tarjoaa kilpailija-analyysi yhdistettynä vahvaan hakukoneoptimointiin. Hyvin harva yritys on monopoliasemassa ja käytännössä […]
Hakukoneoptimointi on sijoitus, jolta voi odottaa suuria tuottoja
Hakukoneoptimointi eli SEO voi alkuun tuntua isolta investoinnilta, mutta se parantaa merkittävästi yrityksen tunnettavuutta ja näkyvyyttä ja verkossa. SEO:n avulla pienikin yritys voi ponnistaa samalle kilpailukentille kuin isommat tekijät. Alkusatsauksen jälkeen SEO-toimenpiteiden ylläpitämien on edullista. Monet toiminnot voidaan hoitaa pienen perehdytyksen jälkeen helposti talon sisäisestikin. Hakukoneoptimoinnin vaikutuksia saattaa olla haastavaa hahmottaa. Lyhyesti sanottuna hakukoneoptimointi on […]
Tekoäly tekstintuotannossa – hyvä renki, huono isäntä
Tekoäly mullistaa monia aloja, eikä sisällöntuotanto suinkaan ole tässä poikkeus. Tekoäly kykenee tuottamaan tekstiä paljon nopeammin ja runsaammin kuin kukaan kymmensormijärjestelmän taitaja ehtii ikinä kirjoittamaan. Tekoäly kirjoittaa romaanin muutamassa minuutissa ja avaa tieteellistä termistöä maallikolle käytännönläheisesti sekunneissa. Tekoälyllä on silti puutteensa. Sen tuottama materiaali ei vastaa laadultaan inhimillisesti tuotettua tekstiä. Tekoäly tuottaa tekstiä pääasiassa koulutusdatan […]
Millaista on olla harjoittelijana Seoptimilla?
Seoptimilla harjoittelusta mieleen on jäänyt uskomattoman hyvä työilmapiiri, luottamus, oppiminen ja kokemukset. Olen Oona Huhtala ja olen harjoittelussa Seoptimilla. Opiskelen OSAO:lla liiketoiminnan perustutkintoa ja valmistun harjoittelusta merkonomiksi. Suoritan myynnin, tapahtumatuotannon, markkinoinnin ja viestinnän sekä tuloksellisen toiminnan tutkinnon osia. Alalla minua kiinnostaa erityisesti yrittäjyys, liiketoiminnan kehittäminen, markkinointi, viestintä sekä tapahtumatyöskentely. Vahvuuksiani ovat sosiaaliset taitoni, ihmisläheisyys, luovuus, […]
Mikä on sisällöntuottajan tärkein ominaisuus?
Sisällöntuottajan työ on monipuolista ja vaihtelevaa. Sisällöntuottaja tuottaa visuaalista, audiovisuaalista tai tekstisisältöä verkkosivustolle tai muualle verkkoon. Paneudun tässä blogitekstissä tekstisisällön tuottajan ominaisuuksiin. Kuten jokainen sisällöntuottaja myös tekstisisällöntuottaja pääsee työssään tutustumaan erilaisiin yrityksiin, ihmisiin, ilmiöihin ja ajatuksiin, joten sisällöntuottaminen on paljon muutakin kuin pelkkä kirjoitusprosessi. Sisällöntuottaja tuottaa ja editoi Tuotatko yrityksen sisällä sisältöä blogiin tai muualle […]
Viestin voima perustuu ymmärrettävyyteen
Joudutko päivittäin tilanteeseen, jossa täsmennät omia sanomisiasi? ”En itseasiassa tarkoittanut aivan tuota” tai ”oikeastaan tarkoitin aivan päinvastaista”. Täsmentäminen on osa normaalia keskustelua ja vuorovaikutusta. Se kuitenkin osoittaa, miten vaikeaa meidän on saada oma sanoma perille juuri sellaisena kuin haluamme. Elämän sujuminen perustuu viestintään ja vuorovaikutukseen. Se on ihmisten välistä dialogia. Myös isoissa organisaatioissa ja yrityksissä […]
Asiakastarinat ovat parasta mainosta yrityksellesi
Asiakastarinoiden avulla potentiaaliset asiakkaasi saavat ajankohtaista, lahjomatonta tietoa yrityksesi palveluista ja onnistumisen hetkistä. Positiiviset asiakastarinat ovat parasta mahdollista mainosta, mitä yrityksesi voi saada! Asiakastarinoiden kautta asiakkaasi voi kokea samaistumisen tunteen ja vakuuttua ostopäätöksestä. Mitä ovat asiakastarina ja referenssitarina? Asiakastarina on asiakashaastattelu, jossa yrityksen palveluja tai tuotteita ostanut asiakas kertoo omalla nimellään kokemuksistaan haastattelumuodossa. Asiakastarina on […]
Sanahelinää vai merkityksellisiä tekoja? Suunnitelmallinen vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksen brändiä
Mitä vastuullisuusviestintä on? Toisille vastuullisuusviestintä voi olla yksittäisten ekotekojen mainostamista. Se on ehkä mainoskampanja, jossa kerrotaan, miten jokin tuote on valmistettu puhtaista luonnon raaka-aineista tai miten jonkin tuotteen käyttö säästää ympäristöä. On se tätäkin, mutta vastuullisuusviestintä on lupaus arjen tärkeistä teoista. Vastuullisuusviestintä tarkoittaa yritysten ja organisaatioiden tapaa viestiä siitä, miten ne ottavat huomioon taloudellisen, sosiaalisen […]
Markkinoinnin toimenpiteet kuntoon ennen kesälomaa
Markkinointipäättäjän muistilista ennen kesälomaa Kesälomat kolkuttelevat jo ovilla ja monessa toimistossa tai verkkokaupoissa koitetaan kevään kiireiden keskellä ehtiä vielä tehdä tärkeimmät markkinoinnin toimenpiteet ennen lomia. Markkinoinnin optimointi onkin tärkeää, että lomat eivät hidasta tai hiljennä kaupan tekoa, mutta että kesälomat kuitenkin pystytään samalla pitämään. Vaikka nyt on mielessä kesä ja kesäloma, syksy kuitenkin myös tulee […]
Oikeat hakusanat ratkaisevat näkyvyyden – hakukoneiden huomioiminen verkkosivustolla
Meiltä kysytään usein vinkkejä hakukoneoptimointiin. Kysyjä saattaa olla vähän ymmällään kaiken tiedon edessä eikä osaa oikein tarttua mihinkään konkreettiseen. Sen vuoksi kirjoitankin tämän blogin hakukoneiden huomioimisesta vinkkeineen. Käsittelen orgaanista hakukoneoptimointia. Se eroaa esimerkiksi maksetusta Google-mainonnasta siten, että näkyvyys ei romahda, vaikka yhtäkkiä yrityksellä olisikin se tilanne, että markkinointiin ei ole laittaa rahaa niin paljon kuin […]
Tekoäly hakukoneissa – Mikä muuttuu ja miten käy Googlen?
Chat GPT-tekoälyratkaisun laaja suosio viimeisen reilun parin kuukauden aikana on saanut hakukoneyhtiö-Googlen sekä omaa Bing-hakukonettaan tarjoavan Microsoftin reagoimaan näyttävästi. Ehkä suurin kohu hakukoneiden ympärillä johtuukin siitä, että yli 20 vuotta kestänyt Googlen ylivoimainen markkinajohtajuus hakukonepalveluissa on ensimmäistä kertaa laajemmin kyseenalaistettu. Olemme Seoptimilla luonnollisesti seuranneet tätä kehitystä jo pidemmän aikaa sekä osallistuneet keskusteluun ja kehitykseen. Käyttäjät […]
Vuoden 2023 markkinointi – huomioi ainakin tämä!
Vuosi 2023 on hurahtanut alkuun ja varmasti monissa yrityksissä ollaan joko jo saatu suunniteltua tai aloitetaan nyt suunnittelemaan markkinoinnin toimenpiteitä seuraaville kuukausille. Markkinoinnin suunnittelu ja oikeiden valintojen tekeminen ovat aina haastavia, mutta ehkä ennen kaikkea nyt, kun ihmisten mielissä meneillään on haasteiden vuosi. Millaisin keinoin tämän vuoden markkinointia kannattaa sitten alkaa suunnitella. Lue alta muutamat […]
Toimarin katsaus vuoteen 2022
Seoptimin vuodesta 2022 mieleen tulevat sanat muutos, oppiminen, pitkäjänteisyys ja ystävyys. Vaikka maailman tilanne on horjuttanut turvallisuutta ja mieltä, kaiken myllerryksen keskellä on ollut tärkeää pitää arki hallinnassa ja tehdä töitä tulevaisuuden eteen. Ensimmäiseksi nousee esiin sana muutos. Teimme vuosi sitten isoja roolien vaihdoksia, ja kierrätimme esimerkiksi toimitusjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan tehtäviä. Olemme muutenkin päivittäneet […]
Hakukoneoptimoitu teksti kirjoitetaan ihmiselle – ei koneelle
Ehkä vieläkin saatetaan ajatella, että hakukoneoptimoitu teksti on jokin erillinen tekstityyppi, joka tehdään vain hakukonetta varten. Käsitys voi johtua siitä, että hakukoneoptimoinnin alkuaikoina todella kirjoitettiin eräänlaisia hakusanapilviä verkkosivualustoille. Sitten toivottiin, että hakukone, lähinnä Google, huomioisi käytetyt hakusanat ja nostaisi tekstin tai verkkosivun näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä saattoi toimia alussa mutta ei enää pitkään aikaan. Hakukoneoptimointi on […]
Yrityksen sisäinen viestintä – rakenna toimiva viestintäkulttuuri
Sisäinen viestintä on jokapäiväistä yhteyttä ja kommunikointia. Yrityksen sisällä viestitään koko ajan paljon. Mitä enemmän väkeä on, sitä isompi on sisäisten viestien määrä. Ja usein määrä korreloi väärinkäsitysten ja hukkuneiden viestien kanssa. Onneksi näin ei ole pakko olla. Yrityksen sisäistä viestintää voi kehittää. Ja kannattaa kehittää. Viestintä luo parhaimmillaan hyvää yhteishenkeä ja lisää sitä kautta […]
Sisällöntuotanto – Miksi hyvät sisällöt ovat tärkeitä?
Sisällöntuotanto näyttelee edelleen merkittävää roolia tämän päivän yritysten markkinoinnissa. Sisällöntuotanto ja verkkosivuston hakukoneoptimointi tähtäävät siihen, että asiakas saa juuri sen tiedon, jota hän on tullut etsimään. Varsin monelle ovat tuttuja verkkosivut, joista on yrittänyt etsiä tietoa, mutta joutunut poistumaan nopeasti löytämättä etsimäänsä sivuston sekavuuden takia. Pahimmillaan sisältö voi näin harhauttaa asiakkaan kauas ostopolulta. Yhtä hyvin […]
Rakennus-Hanka: Olemme saaneet hyvää palautetta uusista verkkosivuista
”Rakennus-Hangan verkkosivustosta tuli toimiva, kaunis ja selkeä kokonaisuus, josta myös asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta.” Rakennus-Hanka sai uuden asiakas- ja hakukoneystävällisen verkkosivuston. Sivusto tehtiin yhteistyössä Luccin ja Cuvion kanssa, ja tämän jälkeen olemme jatkaneet yhteistyötämme hyvässä hengessä. Olemme Seoptimilla tehneet Rakennus-Hangalle tämän jälkeen hakukoneille optimoituja ajankohtaisartikkeleita ja sosiaalisen meidian julkaisuja. Pääset lukemaan kirjoittamiamme tekstejä täältä. Tapasimme Rakennus-Hangan toimitusjohtajan Ilpo Vakkurin […]
AHS Control: ”Laadukkaat ja ajantasaiset verkkotekstit vakuuttavat asiakkaan”
Seoptimin ja AHS Controlin tiet kohtasivat syksyllä 2020. AHS Controlin myynti- ja markkinointijohtaja Matias Ojalehto kertoo, että heillä oli tuolloin sellainen sauma, että pystyivät kehittämään verkkosivustoaan. Seoptimi puolestaan pystyi vastaamaan tähän tarpeeseen. AHS Control on kotimainen ammattirakentamiseen keskittyvä yritys. Sen päätoimipiste on Limingassa, mutta yritys toimii kattavasti koko Suomen alueella. AHS Controlin toiminnan painopiste on […]
Luosiivous luottaa ammattimaiseen sisällöntuotantoon
Luosiivous haluaa keskittyä omaan ydinosaamiseensa – ilmanvaihtokanavien puhdistukseen Luosiivous on Pohjois-Pohjanmaalla toimiva ilmanvaihtojärjestelmien asiantuntija. Perheyrityksessä on erikoistuttu omakotitalojen, taloyhtiöiden ja muiden kiinteistöjen ilmanvaihtokanavien puhdistukseen sekä ilmanvaihdon mittaamiseen ja säätämiseen. Luosiivous haluaa palvella asiakkaitaan täydellä ammattitaidolla niin työn keskellä kuin myös verkkosivustollaan. Verkkosivuston uudistus loi hyvän pohjan markkinoinnin rakentamiselle Seoptimi pääsi mukaan Luosiivouksen liiketoiminnan kehittämiseen vuoden […]
Liikennelentämisestä ja lentoturvallisuudesta selkeällä suomen kielellä
Liikennelentäjä-lehti on Suomen Lentäjäliitto ry:n (FPA) jäsenlehti. Lehti esittelee erilaisia liikennelentämisen ammatillisia kysymyksiä. Lehden artikkelit ovat pääasiassa lentäjäyhteisön kirjoittamia. Lisäksi lehdessä käsitellään myös FPA:n ja sen jäsenyhdistysten ydintoimintoja. Painopisteinä ovat lentämisen ammatillinen puoli sekä lentoturvallisuuden asiat sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Vapaaehtoistoimituksen ja oikolukijan yhteistyötä Liikennelentäjä-lehden lukijoita ovat muun muassa FPA:n jäsenyhdistysten lentäjät, eläkeläiset sekä […]
SR-Kiinteistöhuolto palvelee asiakkaitaan myös verkkosivuillaan
Mitä tarkoittaa, kun kiinteistöhuollon ja jätepalvelun ammattilainen palvelee asiakkaitaan myös verkossa? SR-Kiinteistöhuollolla tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivuilla tarjotaan asiakkaille mahdollisimman ajankohtaista tietoa palveluista ja niiden vaikutuksista. Sisältömarkkinointi osana liiketoiminnan kehitystä Markkinoinnillisissa toimenpiteissä SR-Kiinteistöhuolto on panostanut verkkosivuston palvelusivujen sisällön lisäksi siihen, että palveluihin tutustuvan on mahdollista lukea muiden palveluja käyttävien kokemuksia ennen omaa ostopäätöstään. – Seoptimilta […]
Yrityksen viestintä rakentaa luottamusta
Millainen merkitys yrityksen ulkoisella viestimisellä on asiakkaiden luottamuksen herättämiseen ja ostopäätöksen tekemiseen? Entä siihen, että asiakkaat ylipäätään kiinnostuvat yrityksen tuotteista tai palveluista? Ulkoinen viestintä lähtee rakentumaan erilaisten osa-alueiden pohjalta ja muodostuu aina jonkinlaiseksi, joko suunnittelun tai suunnittelemattomuuden seurauksena. Yritys viestii joka tapauksessa aina ulkopuolelle. Tahtoipa tai ei. Yrityksen viestintä herättämässä tarpeen Yrityksen palvelut tai tuotteet […]
Mikään ei myy niin hyvin kuin hyvä asiakastarina
Hyvä asiakastarina on parasta mainosta, mitä yrittäjä voi saada. Asiakastarina on enemmän kuin mainospuhe. Se on konkreettinen osoitus siitä, että palveluun tai tuotteeseen ollaan aidosti tyytyväisiä. Asiakastarina on oikean ihmisen oikea kokemus Asiakastarina on yrityksen nettisivuilla tai muissa yhteyksisssä luettavissa oleva kokemus yrityksen palvelusta. Se on siis jonkun oikean ihmisen oikea kokemus aiheesta. Asiakastarina voi […]
Yritystarina – Mitä asiakas haluaa tietää sinusta?
Yritystarinan kirjoittaminen on tärkeää. Tarinaa ei kannata lähteä luomaan vain siksi, että muillakin on sellainen. Vaan oman yrityksen yritystarinaa kannattaa lähestyä yhdenlaisena pysäkkinä, jolta voi itse katsella sekä menneeseen että tulevaan. Ja on tärkeää pysähtyä miettimään, mitä asiakkaat todella haluavat tietää sinusta ja yrityksestäsi. Yritystarina puhuttelee asiakastasi Voidaksesi vastata kysymykseen, mitä asiakas haluaa sinusta tietää, […]
Mitä on sisältömarkkinointi vuonna 2022?
Suunnittele, tee ja testaa, sillä harkittu sisältömarkkinointi kiidättää yrityksesi tähtiin. Huikea yritystarina, vaikuttava brändi, laadukas tuote, tyytyväiset asiakkaat ja liikevoitto. Siinä on jokaisen yritysjohtajan unelma, ja niin kuuluu ollakin. Jokaisella yrityksellä on myös mahdollisuus saavuttaa tämä unelma. On vain keskityttävä työn tekemiseen ja edettävä askel kerrallaan. Vuodenvaihteessa julkaistut tutkimukset kertovat, että yritykset pitävät sisältömarkkinointia tärkeänä […]
Sisällöntuottaja digimarkkinoinnin ytimessä
Sisällöntuottaja on tärkeä osaaja yrityksessä. Tässä blogissa kerromme, miksi yhteistyö sisällöntuottajan kanssa kannattaa, ja keskitymme hakukoneille optimoituihin tekstisisältöihin. Kirjoitamme siis siitä, miksi tekstit ovat tärkeä osa digimarkkinointia ja miten niillä voi nostaa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Lopussa on myös käytännön ohjeita optimoidun tekstin kirjoittamiseen. Ole hyvä ja ota koppi! Pidätkö enemmän teksteistä vai videoista? Ehkä äänikirjat ja […]
Markkinoinnin asiantuntija – ”Ei ammuta hyttystä tykillä eikä kutitella norsua hernepyssyllä”
”Markkinointi on jatkuvaa kehittymistä. Siinä erityisen tärkeää on tavoitteellisuus, mitattavuus ja tuloksellisuus. Kun saatujen tulosten perusteella on tehty uusia asioita, taas mitataan ja saadaan uutta dataa kehityksestä.” Näin tiivistää markkinoinnin periaatteita Samuli Romppainen. Hän on Seoptimilla markkinoinnin asiantuntija ja konsultti. Kaiken kaikkiaan hän on tehnyt alalla töitä jo 20 vuotta. ”Omassa asiantuntijuudessani on neljä keskeistä […]
Voitko hyvin työssäsi?
Kesäkuussa keskitymme hyvinvointiin, sekä itsemme että toistemme. Tämän kuun blogissa Riina pohtii työhyvinvoinnin merkitystä. Hyvinvointi on kaiken ydin niin työelämässä kuin työn ulkopuolellakin. Koska useimmat meistä viettää suurimman osan ajastaan töissä, sen sujuminen heijastuu aina kaikkeen muuhunkin tekemiseemme sekä myös lähipiiriimme. Se, että tykkää omasta työstään, ei aina kerro siitä, voiko töissä hyvin. Siihen nimittäin […]
Ketä varten mainostat? – Datan hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Miten yrityksen mainontaa lähdetään kohdentamaan? Repäistäänkö mainos valtakunnalliseen mediaan ja toivotaan, että mahdollisimman moni lukee ja innostuu? Datan hyödyntäminen yrityksen markkinoinissa mahdollistaa sen, että isket markkinointibudjettisi kanssa juuri siihen suoneen, joka palveluitasi kaipaa. Nykyteknologian avulla saamme verkkosivujen käyttäjistä, some-seuraajista ja uutiskirjeiden tilaajista vähällä vaivalla kattavan määrän tietoa, jota olisi sulaa hulluutta jättää hyödyntämättä. Mitä se […]
Blogin perustaminen yritykselle – millainen blogi toimii vuonna 2021?
Onko teidän firmassa ollut puheena blogin perustaminen? Onko osa teistä sitä mieltä, että se olisi mukava lisä yrityksenne markkinointiin? On voinut käydä niin, että osa työkavereista on toppuutellut sillä ajatuksella, että teidän liiketoiminnastanne on niin vaikea kirjoittaa. Blogista on olemassa kiistattomat hyödyt, ja tässä blogissa kerromme, mitä ne ovat. Vuonna 2021 yrityksen blogin pitämistä määrittelevät […]
Markkinointiviestintä – miten lähetät osuvia viestejä?
Tuloksekas markkinointiviestintä perustuu muutamaan hyväksi havaittuun periaatteeseen. Sähköpostiisi kilahtaa uutiskirjeitä ja mainoksia. Kuinka suuren osan luet niistä? Ehkä usein käy niin, että innoissasi tilaat joltakin taholta uutiskirjeen. Luet ensimmäisen ja ehkä toisen, mutta harvoin paneudut niihin jatkossa. Todennäköisesti et ole ainoa. Mikähän saa innostuksen lopahtamaan? Tuleeko sähköposteja liian usein? Toistavatko ne aina samaa myynnin mantraa? […]
Somekalenteri syntyy yrityksen ydinsanoman ympärille
Somekalenteri iskee ytimeen! Se on tosi hyvä työkalu aktiivisen somen pyörittämiseen. Lue tästä lisää: Sosiaalisen median monet eri kanavat ovat tämän päivän yrityksille välttämätön osa monikanavaista viestintää ja markkinointia. Niin somemaailmassa kuin kaikessa viestinnässä ylipäänsä huolellinen suunnittelu kannattaa aina. Hyvin toteutettu somesuunnitelma auttaa huomattavasti laadukkaan somenäkyvyyden lisäämisessä. Somekalenteri on yrityksen somesuunnitelma vuoden tulevista somejulkaisuista ja […]
Maineenhallinta – älä jätä yrityksesi imagoa puskaradion haltuun
Moni yrittäjä tuntuu ajattelevan yrityksen maineen elävän omaa elämäänsä tuolla jossain kylänmiesten ja asiakkaiden suussa. ”Kyllä hyvä kello kauas kuuluu” ja ”teot puhukoon puolestaan” ovat yleisiä hokemia, joilla perustellaan sitä, miksi ei oikein jakseta panostaa näkyvyyteen tai viestintään. Maineenhallinta nähdään sumean julkisuuskuvan kiillottamisena tai hätäisinä selityksinä kriisitilanteissa. Todellisuudessa maineenhallintaa on kaikki se ulostulo, jonka yritys […]
KVG – eli miten saat hakukoneesta parhaiten tiedon irti?
Arkikielessä puhumme usein googlettamisesta, kun tarkoitamme internetin hakukoneen kautta tapahtuvaa tiedonhakua. Ja totta onkin, että Google pesee suosiossa muut hakukoneet mennen tullen. Itse asiassa tavallisen netinkäyttäjän mielessä ei ole välttämättä käväissytkään, että hakukoneita voisi olla muita! Hakukoneissa on kuitenkin melko kattavasti tarjontaa eri tarpeisiin. Esimerkkinä vaikkapa kiinalaisten käyttämä Baidu, Microsoftin Bing tai muinoin 1990-luvulla internetiä […]
Mites se tuo teidän SEO?
Hakukoneoptimointi digitaalisen markkinoinnin työkaluna Tuskin kukaan enää väittää, että oma yritys pärjää ilman digitaalista markkinointia. Tämä ajatus minulle tulee mieleen, kun alan kirjoittaa tätä blogia hakukoneoptimoinnista (SEO) digitaalisessa markkinoinnissa. Sitten heti huomaan sekin, että itse asiassa tiedän joitakin yrityksiä, jotka porskuttavat edelleen ilman verkkosivuja ja sometilejä. Mutta ne ovat harvassa. Digitaalinen markkinointi on yksinkertaisesti sitä, […]
Työhyvinvointi ratkaisee yrityksen menestymisen
Työhyvinvointi ja yrityksen menestyminen kulkevat tutkimusten mukaan käsi kädessä. Yrityksissä, joissa tehdään vahvaa tulosta, pidetään huolta myös henkilöstön työhyvinvoinnista. Voi olla niin, että yritys menestyy, kun sillä on varaa kehittää asioita, joilla on positiivinen vaikutus hyvinvointiin. Toisaalta voi olla niinkin, että kun työhyvinvointi otetaan kehityskohteeksi, sillä on vaikutuksia yrityksen menestymiseen markkinoilla. Työhyvinvointi on niin työntekijän […]
Outi Seppälä Oulun PT Studiolta: ”Hakukoneoptimoinnin myötä kävijämäärät ovat kolminkertaistuneet”
”Suurin osa asiakkaistani tulee minulle suositusten kautta, eli joku vanhoista asiakkaistani suosittelee palvelujani jollekin tutulleen. Myös verkkosivujen kautta olen saanut paljon asiakkaita. Lisäksi sosiaalisen median kautta on tullut osa asiakkaista.” Näin taustoittaa yritystoimintaansa Outi Seppälä Oulun PT Studiolta. Hän valmistui personal traineriksi vuonna 2012. Aluksi hän teki töitä toiminimellä isolle kuntosalille, mutta vuonna 2015 hän […]
Team Rynkeby polkee rahaa vakavasti sairaiden lasten vuoksi
Seoptimi on mukana toiminnassa vahvalla panostuksella Mikä motivoi sauvakävelemään porukalla sunnuntaiaamuna räntäsateessa tai treenaamaan spinningiä illalla työpäivän jälkeen? Ainakin hyväksi hitsautunut yhteishenki, mikä syntyy kun ponnistellaan samaa päämäärää kohti. Team Rynkeby harjoittelee syksystä kesään aktiivisesti yhdessä ollakseen valmiina kauden huipennukseen – ajamaan pyörällä Pariisiin yhdessä muiden kaltaistensa kanssa. Kyseessä on vuosittainen hyväntekeväisyystempaus, jolla kerätään varoja […]
Tarraserifin Ville Tahkola: ”Hakukoneoptimoinnista on selkeästi hyötyä yrityksellemme”
”Teemme yritysten brändi-ilmeen toteutuksia. Tarjoamme muun muassa myymälöihin, toimitiloihin, ajoneuvokalustoihin ja messuille täyden palvelun teippauksia suunnittelusta asennukseen. Teemme siis valomainoksia sekä mainos- ja ajoneuvoteippauksia.” Näin kuvailee Tarraserifin toimintaa Ville Tahkola, joka on yrityksen myyntijohtaja ja Kempeleen yksikön päällikkö. Hän kertoo, että Tarraserif huolehtii myös erilaisten myymälöiden ja messuosastojen markkinointimateriaalien ilmeestä ja mainosmateriaaleista. Esimerkiksi messuosastot rakennetaan […]
Sisäinen kriisiviestintä ratkaisee paljon
Yritys on yhtä kuin henkilöstönsä – älä unohda heitä kriisin aikana Usein kriisin sattuessa havahdumme siihen, että viestintä ihmisten välillä on tärkeää ja sen onnistuminen toiminnan edellytys. Kuitenkin avoimeen viestintään ja hyvään vuorovaikutussuhteeseen tulee panostaa aina. Sillä hyvä ilmapiiri ja luottamukselliset välit ratkaisevat lopulta sen, miten kriisi saadaan hoidettua. Onnistunut sisäinen kriisiviestintä saattaa pelastaa yrityksen. […]
Ulkoinen kriisiviestintä
Miten viestiä yrityksen ulkopuolelle sen sisäisestä tai ulkoisesta kriisistä? Kriisitilanteissa joudutaan usein tilanteeseen, jossa pitää nopeasti tehdä päätöksiä siitä, mitä viestitään, kenelle ja miten. Lisäksi kriisin aikana tietoa voi olla huonosti saatavilla, mutta samaan aikaan ihmiset kaipaavat tietoa ja etsivät sitä. Kriisien keskellä tieto lähtee nopeasti leviämään ja se saattaa muuttua matkalla. Kuitenkin ilman tietoa […]
Salvos: Seoptimi saa hyvin kiinni ideoistamme
”Vaikka emme aina ole Salvoksella ehtineet miettiä tarkkoja speksejä ja ohjeita, Seoptimi saa hyvin kiinni ideoistamme ja rakentaa niistä toimivat tekstikokonaisuudet. He ymmärtävät, mitä me haemme.” Näin Salvoksen liiketoiminnan johtaja Pete Lohi kuvaa yhteistyötämme. Olemme Seoptimilla kirjoittaneet Salvokselle esitteitä ja optimoituja tekstejä verkkosivustolle sekä verkkokauppaan. Lohi muistelee yhteisiä palavereitamme ja pitää hyvänä sitä, että me […]
Työelämän tekstit vaativat yhä kirjoitustaitoa
Yhteiskunnan digitalisaatio voimistuu ja monipuolistuu, mutta samalla työelämän kirjoitustaito koetaan yhä tärkeämmäksi taidoksi menestyä työelämässä. Yritykset ja työelämän tekstit tarvitsevat hyviä kirjoittajia. Ei ole yhdentekevää, miten sähköpostit, muistiot tai raportit kirjoitetaan. Tekstin tekemisen taito korostuu, kun tuotetaan sisältöä yrityksen verkkosivuille, sosiaalisen median kanaviin, blogeihin tai muuhun markkinointiin. Toisille työelämän kirjoitustaito merkitsee kykyä laatia laadukasta ja […]
Siivouspalvelu Loiste laittaa tilat loistamaan
Oululaisen Siivouspalvelu Loisteen tarina lähtee liikkeelle syksyltä 2016. Martta Määttä loi tuolloin Loisteen ja halusi tuoda oululaisille uudenlaista siivouspalvelua tarjoavan yrityksen. Siivouspalvelu Loiste tahtoi näin vastata kasvavaan remontti- ja rakennusalan siivousten kysyntään. Loisteelle tärkeitä päämääriä on keskittyä jokaiseen asiakkaaseen huolellisesti ja pystyä tarjoamaan henkilökohtaista ja laadukasta palvelua. Vuonna 2018 Siivouspalvelu Cleanixi ja Siivouspalvelu Loiste yhdistivät […]
Jaakko Matikainen: ”Inhimillisyys yhdistää toimintatapojamme.”
Mainostoimisto Visuadin ja Seoptimin ensikohtaaminen tapahtui oululaisessa kahvilassa. Visuadin perustaja Jaakko Matikainen taustoittaa sattumia seuraavista: ”Siinä kävi niin, että erään asiakkaani nettisivuille alkoi ilmestyä tekstejä. Ne olivat niin hyviä, että minua alkoi kiinnostaa, kuka niitä tuottaa. Minulle kerrottiin, että tekstien takana on Mari Karhumaa. Otin yhteyttä Mariin ja kysyin, haluaisiko hän esittäytyä ja kertoa lisää […]
Omapaja: Helppo suositella Seoptimin palveluja
”Seoptimi on yksi Omapajan keskeisistä yhteistyökumppaneista. Heidän kykynsä tuottaa liiketoimintaamme edistäviä, valmiita ja optimoituja tekstejä pelkän artikkelin aiheen ja hakusanojen pohjalta on ihailtavaa. Se kertoo suuresta ammattitaidosta. On helppo suositella heidän palvelujaan myös omille yhteistyökumppaneille!” Näin Omapajan toimitusjohtaja Marko Tyyskä kuvaa yhteistyötä Seoptimin kanssa. Omapaja on yksi Seoptimin ensimmäisistä asiakkaista. Olemme kirjoittaneet heidän verkkosivustolleen hakukoneoptimoituja […]
Blogiteksti – näppärä työkalu asiakaspalveluun
Onnistunut blogiteksti Jos haluat näkyä verkossa, tulla kuulluksi ja saada asiakkaita, sinun pitää tehdä muutakin kuin kikkailla hakusanoilla. Oikeastaan SEO eli hakukoneoptimointi ei ole pelkästään verkkosivuston parantamista ja näkyvyyden nostamista. Se on sisältömarkkinointia ja asiakaspalvelua mitä suurimmassa määrin. Tässä blogissa kerron, miten hyvä asiakaspalvelu näkyy blogitekstin kirjoittamisessa. Aivan aluksi: Pelikentällä menestyy, jos verkkosivusto, sen sisältö […]
Hyvä blogi ei olisi kovin hyvä ilman siivousta
Onko blogin joulusiivous tekemättä? Vaikka sinulla olisi kuinka hyvä blogi, se vanhenee. Ainakin sitä pitää siistiä, koska tieto muuttuu ja koska hakukoneet tykkäävät, kun sisältöjä muokataan. Vaikka tekstisi olisivat kuinka ihastuttavia, sinun pitää siistiä ja karsia niitä. Muutoin saatat vahingoittaa omia mahdollisuuksiasi saada Google-näkyvyyttä. Hyvä blogi siivotaankin tasaisin väliajoin. Jos olet kirjoittanut esimerkiksi kolme artikkelia […]
”Kirjoitin niin vetävän tekstin klapikoneista, että ostin sellaisen itsellenikin”
Olen onnekas, kun saan tehdä työkseni sitä, mitä haluan eli kirjoittaa. Vaikka toimenkuvani on laaja – teen hakukoneoptimointia, sisällöntuotantoa ja copywriterin töitä – peruskuvio on silti sama. Seison koneen äärellä ja kirjoitan. Copywriterin työ on kuitenkin toisinaan myös haastattelemista tai tiedonhakua. Sisällöntuotannossa ja hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on tarjota ihmiselle se informaatio, mitä hän on tullut hakemaan. […]
Tee SEO-analyysi – ota järkevä suunta verkkosivuston uudistukselle
Jos mielessäsi on joskus käynyt epäilys siitä, että yrityksesi verkkosivusto ei toimi ihan parhaalla mahdollisella eikä edes mukiin menevällä tavalla, lue tämä artikkeli. Jos suunnittelet yrityksesi kotisivujen uudistamista, lue myös silloin tämä artikkeli. Kerromme tässä, mistä kannattaa lähteä liikkeelle! Kattava SEO-analyysi kertoo verkkosivuston vahvuudet ja heikkoudet hakukonenäkyvyyden kannalta. Se antaa selkeät ohjeet siitä, mitä hakukoneoptimoinnin […]
Älä tyydy sekundaan – uudista kotisivut yritykselle kunnolla
Taina Virtanen on jo pitkään pohtinut, että pitäisi uudistaa kotisivut yritykselle. Niiden pitäisi näkyä Googlessa hyvin ja tuoda lisää asiakkaita. Niin Tainalle on sanottu, ja sitä hän on pohtinut pitkään. Pitäisi vain selvittää, miten ihmeessä sivusto saadaan optimoitua hakukoneille ja näkymään entistä paremmin. Esimerkin Taina ei ole ainoa, joka pohtii verkkosivuston uudistamista ja hakukonenäkyvyyttä. Pitää […]
Sosiaalinen media eli some on tämän päivän markkinointikanava
Sosiaalinen media eli some on tämän päivän markkinointikanava. Some on paikka, jossa lähes jokaisen yrityksen edustajia liikkuu, verkostoituu ja inspiroituu. Kannattaa siis olla siellä, missä muutkin ovat. Mutta kuinka erottautua muista ja tulla nähdyksi? Sosiaalinen media on siis hyvällä syyllä yksi keskeinen markkinointityökalu. Sen päivittäminen vain vie aikaa ja vähän vaivaa, jos haluaa olla aktiivinen […]
Mikä ihmeen ostopolku?
Ostopolku on nimensä mukaisesti polku, jonka asiakas kulkee ostaessaan palvelun tai tuotteen. Polku voi olla fyysinen tai digitaalinen. Tai molempia. Kun markkinointi on onnistunutta, ja se kohtaa asiakkaan tarpeen kanssa, markkinointipolulta on lyhyt matka ostopolulle. Ostopolkua suunnitellessa on tärkeää huomioida, että polku on tallattu sellaiseen metsää, jossa on vaikeaa, miltei mahdotonta eksyä muille poluille. Kuitenkin […]
Asiakkaan tunteminen ja asiakassegmentointi
”Asiakassegmentointi pitäisi tehdä kunnolla”, digimarkkinointiin erikoistunut asiantuntija toteaa palaverissa yrityksen edustajille. Asiantuntija jatkaa kysymällä, ketkä ovat yrityksen asiakkaita ja mitä kautta ihmiset päätyvät heille asiakkaiksi. Yrityksen edustajat katsovat toisiaan ja sanovat, että myyvät kaikille vauvasta vaariin. Jokainen, joka haluaa ostaa, on asiakas. Heillä ei ole selkeää kuvaa siitä, mitä kautta asiakkaat löytävät heidät. Edellä kuvattu […]
Mitä on sisältömarkkinointi? Löytävätkö asiakkaat teidät hakukoneista?
Kohdentuuko markkinointinne oikein? Oletteko somessa, mutta aika päivittämiseen on kortilla? Olisiko teillä aiheita blogiin, mutta kuka ne kirjoittaisi? Lue alta, mitä on sisältömarkkinointi ja miten voitte tehdä sitä itse. Sisältömarkkinoinnin viisi perusperiaatettamme ovat: Kattava hakusana-analyysi Tehokas sisältösuunnitelma Laadukas sisällöntuotanto Some, sähköposti ja markkinoinnin automaatio Yhtenäinen ilme kaikissa digikanavissa Hakusana-analyysi Kaikki lähtee tarkasta hakusana-analyysistä. Sen avulla kartoitetaan […]
X
X
SULJE