Asiakastarinoiden avulla potentiaaliset asiakkaasi saavat ajankohtaista, lahjomatonta tietoa yrityksesi palveluista ja onnistumisen hetkistä. Positiiviset asiakastarinat ovat parasta mahdollista mainosta, mitä yrityksesi voi saada! Asiakastarinoiden kautta asiakkaasi voi kokea samaistumisen tunteen ja vakuuttua ostopäätöksestä.

Mitä ovat asiakastarina ja referenssitarina?

Asiakastarina on asiakashaastattelu, jossa yrityksen palveluja tai tuotteita ostanut asiakas kertoo omalla nimellään kokemuksistaan haastattelumuodossa. Asiakastarina on asiakkaan oma, autenttinen kokemus, jonka hän jakaa vapaaehtoisesti. Asiakastarinoista ei makseta haastateltavalle palkkaa.

Referenssitarina on asiakasyrityksen kokemus niin ikään ostetusta palvelusta tai tuotteesta. Referenssitarinassa ostajayrityksen edustaja kuvaa positiiviseen sävyyn myyjäyritystä. Myöskään referenssitarinoista ei tarjota palkkiota, mutta ostajayritys saa referenssitarinan muodossa usein mukavasti mainosta myös itselleen. Positiivinen kierre korostuu, kun sekä myyjä- että ostajaosapuoli jakavat referenssitarinaa omilla sosiaalisen median kanavillaan.

Asiakas- ja referenssitarinat ovat osa jatkuvaa, systemaattista ja suunnitelmallista sisällöntuotantoa, jolla verkkosivusto ja verkkokauppa parhaimmillaan rakentaa kestävää pohjaa konversio- ja hakukoneoptimoinnille. Kaikessa sisällöntuotannossa kannattaa huomioida sekä konversion että hakukonenäkyvyyden optimointi.

Asiakastarina on helppo ja edullinen tapa tuoda omaa yritystä esiin

Koska asiakastarinoissa kerrotaan aina oikean asiakkaan todellinen kokemus, ovat asiakastarinat ehdottomasti parasta mainosta, mitä yritys voi itselleen saada. Koska asiakastarinoiden tuottaminen on maksullisiin mainoskampanjoihin verrattuna kustannustehokasta, myös pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on asiakastarinoiden ansiosta mahdollisuus kilpailla isompiaan vastaan.

Asiakastarinat julkaistaan yrityksen kotisivuilla, esimerkiksi otsikoiden Asiakastarina tai Kokemuksia alla. Verkkosivujen lisäksi asiakastarinat kannattaa ehdottomasti jakaa myös kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Asiakastarina ei ole kertakäyttöinen, sillä aina uudet asiakkaat tutustuvat kerta kerran jälkeen asiakastarinoihin ostopäätöstä tehdessään.

Asiakastarinoissa voi kertoa myös eteen tulevista haasteista, mikäli ne on saatu ratkaistua onnistuneella tavalla. Tällainen asiakastarina on yritykselle kullanarvoinen, sillä se kertoo myös toisille asiakkaille, miten luotettava kumppani yritys on myös ongelmatilanteissa. Etenkin isojen ostopäätösten kohdalla ostajan vaakakupissa painaa usein se, millä tavoin myyjäosapuoli suhtautuu mahdollisiin reklamaatioihin. Asiakastarinoihin kannattaa kuitenkin hakea vaihtelevuutta, sillä pelkästään ongelmatilanteita korostaessa herää helposti mielikuva, että yrityksen palvelut ovat aina sarja epäonnistumisia.

Asiakastarina on…

  • vakuuttava, samaistuttava ja todellinen kuvaus palvelusta tai hyvästä tuotteesta
  • autenttinen mainos, joka vetoaa ihmisiin
  • luottamusta herättävä, ostopäätöksen sinetöivä
  • kustannustehokas tapa kertoa oman yrityksen erinomaisuudesta
  • helppo jakaa sosiaalisen median kanavissa ja omilla kotisivuilla.

Yksilölliset, yrityksesi parhaita puolia korostavat asiakastarinat on helppoa tilata meiltä. Ota yhteyttä, niin lähdetään yhdessä tyytyväisten asiakkaidenne kanssa kertomaan palveluistanne muillekin!