Blogin perustaminen yritykselle – Mitä hyötyä siitä on?

Blogin perustaminen herättää monenlaisia ajatuksia. Osa yrittäjistä innostuu siitä valtavasti, ja heillä on ideoita siihen, miten blogia voi toteuttaa oman yrityksen nettisivuilla. Osa pitää blogia työläänä eikä näe siinä erityistä arvoa.

On totta, että blogi vaatii jonkin verran aikaa ja työtä, jotta siitä olisi hyötyä yritykselle. Se vaatii muun muassa säännöllistä julkaisemista. Kannattaa kuitenkin käydä läpi blogin edut ja haasteet ennen kuin päättää olla perustamatta sitä. Blogin sijaan voi myös perustaa esimerkiksi asiantuntija- tai vinkkisivun, jossa voi julkaista blogien tapaisia tekstejä ja jota ei tarvitse päivittää yhtä tiheästi kuin blogia.

blogin perustaminen

“Blogin sijaan voi myös perustaa esimerkiksi asiantuntija- tai vinkkisivun, jossa voi julkaista blogien tapaisia tekstejä ja jota ei tarvitse päivittää yhtä tiheästi kuin blogia.” Joka tapauksessa blogit ovat suosittuja. Niitä selaillaan, kun haetaan inspiraatiota ja ideoita.

Blogeista haetaan myös tietoa ja vertaistukea. On aivan tyypillistä, että ihmiset googlettavat esimerkiksi sanaparin ”blogi remontti” tai ”blogi valokuvaus”, kun miettivät remontin tekemistä tai opiskelevat valokuvausta.

Blogista apua markkinointiin

Olemme Seoptimilla miettineet tarkoin, miksi blogin perustaminen on yritykselle kannattavaa.

Mielestämme blogi on yksi oivallinen työväline markkinoinnin avuksi. Säännöllinen blogin pitäminen antaa yrityksestä myös elinvoimaisen ja aktiivisen kuvan. Blogi on myös loistava osa yrityksen sisältömarkkinointia.

Hyöty 1: Blogin perustaminen lisää näkyvyyttä

Blogilla saa näkyvyyttä, kun sitä aletaan seurata netissä. Jotta blogit tavoittaisivat seuraajia ja nousisivat esille hakukoneissa, niiden kirjoittamisessa kannattaa hyödyntää hakusanoja eli niitä sanoja, joilla ihmiset hakevat tietoa yrityksen tarjoamista tuotteista ja palveluista. Hakusanoja voi kartoittaa muun muassa lisensoiduilla ohjelmilla, joita mekin Seoptimilla käytämme. Teemme myös kattavia ja monipuolisia hakusana-analyysejä.

Hyöty 2: Blogin perustaminen tuo enemmän liidejä

Kun blogi saa näkyvyyttä, lukijat tarttuvat siihen ja lukevat sitä. Jos blogi onnistuu vakuuttamaan tai herättämään mielenkiinnon, lukija vierailee myös muuten yrityksen verkkosivuilla, jolloin hänestä tulee mahdollinen asiakaskontakti.

Hyöty 3: Sisältöä sosiaaliseen mediaan

Blogin perustaminen ja sen aktiivinen kirjoittaminen ovat mainio keino saada hyvä päivitys esimerkiksi Facebook-sivustolle. Sen sisällöstä voi nostaa esille jonkin mielenkiintoa herättävän huomion tai kysymyksen sekä tehdä linkin omalla sivustolla olevaan blogiin.

Hyöty 4: Massasta erottuminen

Blogin avulla on mahdollista tuoda esiin asioita, jotka ovat omalle yritykselle tärkeitä. Sillä voi esitellä omia tuotteitaan ja palvelujaan. Tämän kaiken voi tehdä omalla tyylillä! Oleellista on kuitenkin tehdä blogista itselleen ja luonteelleen sopiva.

blogi yritykselle
Blogin avulla tavoitat asiakkaasi lomalla ja arjessa.

Kuinka kirjoittaa blogi?

Sisältö on avainasemassa. Blogi pitää kirjoittaa ajankohtaisista asioista tai muuten sillä tavalla, että sen lukemisesta on jotain hyötyä. Blogissa voi jakaa jonkin verran vinkkejä ja ohjeita. Periaatteena on, että kun autat lukijoita, he auttavat sinua vierailemalla sivustollasi ja lopulta ostamalla tuotteitasi tai palveluitasi.

Nykyajan kiireiset ihmiset lukevat aluksi pelkät otsikot. Sen vuoksi ne kannattaa suunnitella huolellisesti ja siten, että lukija koukuttuu. Koukuttavia otsikoita ovat erilaiset ohjeet ja vinkit, kysymykset ja kehotukset. Kannattaakin jo otsikossa kertoa, mitä apua tekstin lukemisesta saa.

Koskaan ei kannata unohtaa kielen sujuvuuden ja luettavuuden merkitystä. Tärkeää on huolehtia, että kieli on ymmärrettävää ja että lukija pystyy seuraamaan sitä. On muistettava, että esimerkiksi liialliset yhdyssana- tai muut oikeakielisyysvirheet estävät sanoman perille menoa.

Kielen lisäksi blogisivun ulkoasu, kuvat ja värit ovat tärkeitä. Niillä vakuutetaan, että yritys on tosissaan ja tarjoaa laadukasta palvelua. Blogi on siis kokonaisuus, jolla luodaan yrityksen brändiä.

Siitä hyötyvät asiakkaat ja yritys itse!

Jos blogin perustaminen ja kirjoittaminen tuntuu työläältä, me Seoptimilla autamme mielellämme. Blogit ovat yksi osa palveluamme, johon olemme erikoistuneet. Kannattaa vilkaista, mitä muuta Seoptimi tarjoaa!