Blogiteksti – näppärä työkalu asiakaspalveluun

copywriter työ

Onnistunut blogiteksti

  • palvelee asiakastasi
  • kertoo asiantuntijuudestasi
  • osoittaa yrityksesi aktiivisuutta
  • parantaa hakukonenäkyvyyttä.

Jos haluat näkyä verkossa, tulla kuulluksi ja saada asiakkaita, sinun pitää tehdä muutakin kuin kikkailla hakusanoilla. Oikeastaan SEO eli hakukoneoptimointi ei ole pelkästään verkkosivuston parantamista ja näkyvyyden nostamista. Se on sisältömarkkinointia ja asiakaspalvelua mitä suurimmassa määrin.

blogiteksti

Tässä blogissa kerron, miten hyvä asiakaspalvelu näkyy blogitekstin kirjoittamisessa.

Aivan aluksi: Pelikentällä menestyy, jos verkkosivusto, sen sisältö ja brändi sopivat omalle yleisölle ja mahdollisille asiakkaille. Myös blogiteksti pitää kirjoittaa niin, että siinä on asiat, jotka yleisö haluaa tietää. Sinun pitää siis olla helposti löydettävissä ja valittavissa. Tähän pääseminen vie oman aikansa, mutta se kannattaa.

Satsaa asiakaskokemukseen – hyvä blogiteksti huomioi nämä seikat:

Koko ajan tulee pitää mielessä myös se, että yrityksesi kilpailijat tekevät samaa. Hekin optimoivat verkkosivustoaan hakukoneille, markkinoivat ja pohtivat liiketoiminnan kasvattamista. Hekin tekevät töitä tositarkoituksella, ja myös blogiteksti on heidän työkalunsa. Kannattaakin siis etsiä keino, jolla kilpailijat voi lyödä laudalta.

  1. Lukijat haluavat ratkaista omat ongelmansa. Lähtökohtaisesti he eivät ole kiinnostuneita sinusta ja palvelustasi. Älä siis ota näkökulmaksi sitä, kuinka laadukasta työtä teet ja kuinka erinomainen tuotteesi on.
  2. Kirjoita blogiteksti niin, että pyrit auttamaan lukijaa ja helpottamaan hänen elämäänsä. Esittele siis ajatuksesi, palvelusi ja tuotteesi siitä näkökulmasta, miten asiakas voi hyötyä niistä.
  3. Mieti, mitä asiakkaillasi on tapana kysyä sinulta ja millaisia ongelmia heillä on. Vastaa heille ja tarjoa heille tietoa.

Jos blogiteksti on onnistunut, lukija sitoutuu siihen ja jakaa tietoa eteenpäin. Hän saattaa jakaa blogisi omalla sometilillään ja tehdä näin palveluksen sinulle. Hän ei ehkä heti tee ostosta, mutta auttaa kuitenkin sanomasi ja ideasi eteenpäin viemisessä.

Hyödynnä verkon mahdollisuudet!

Internetin yksi parhaita puolia on se, että siellä pienikin yritys voi kilpailla ison toimijan kanssa, jos vain tekee oikeita asioita. Oikeiden asioiden tekemistä helpottaa se, että kysyt suoraan asiakkailtasi palautetta ja mielipiteitä siitä, mitä he haluavat sivustoltasi löytää. Sitten vain kannattaa kehittää sivustoa toiveiden suuntaan.

Pidä mielessäsi, että yleensä yleisö ei ole valmis ostamaan silloin, kun tekee Google-hakuja. He ovat kysymässä kysymyksiä ja etsimässä vastauksia ongelmiinsa. Jotta saat heidät sivustollesi, sinun pitää auttaa heitä. Blogiteksti sopii tähän auttamiseen mainiosti.

Kirjoita jo tekstin ja verkkosivun otsikko niin, että lukija tietää, mitä sivu käsittelee ja mitä hyötyä hän saa klikkautumalla sivustollesi. Muista myös päivittää eri sivujen metakuvaukset niin, että ne houkuttelevat lukemaan lisää eli vierailemaan verkkosivustollasi.

Jos haluat todella menestyä hakukoneissa, ole enemmän kuin tekstin kirjoittaja. Mieti myös, miltä blogiteksti näyttää ja kuinka helppoa sitä on lukea. Ota siis huomioon tekstin rakenne, ulkoasu ja design. Julkaise tekstisi myös eri kanavissa!

Lue myös tämä blogiteksti: Blogin perustaminen yritykselle – mitä hyötyä siitä on?