Miten yrityksen mainontaa lähdetään kohdentamaan? Repäistäänkö mainos valtakunnalliseen mediaan ja toivotaan, että mahdollisimman moni lukee ja innostuu? Datan hyödyntäminen yrityksen markkinoinissa mahdollistaa sen, että isket markkinointibudjettisi kanssa juuri siihen suoneen, joka palveluitasi kaipaa. Nykyteknologian avulla saamme verkkosivujen käyttäjistä, some-seuraajista ja uutiskirjeiden tilaajista vähällä vaivalla kattavan määrän tietoa, jota olisi sulaa hulluutta jättää hyödyntämättä.
Mitä se data oikeastaan edes on?
Teknologian avulla yrityksillä on laajat mahdollisuudet kerätä erilaista tietoa, dataa, asiakkaistaan ja verkkosivuilla kävijöistään. Data esittelee lukuina ja tilastoina esimerkiksi sen, millä hakusanoilla yrityksen sivustolle päädyttiin, miten pitkään ihminen vieraili sivustolla mitä tehden ja mihin vierailu päättyi – tilaukseen, yhteydenottoon vai nopeaan poistumiseen. Data kertoo myös muun muassa sosiaalisen median seuraajien kiinnostuksen kohteista, somekäyttäytymisestä, ikäjakaumasta ja sukupuolesta. Tietoa on siis saatavilla valtavia määriä, mutta olennaista on se, miten dataa tulkitaan ja kuinka sitä hyödynnetään yrityksen markkinoinnissa.
Yrityksen markkinointi tehostuu, kun datan hyödyntäminen tehdään oikein
Jos yritykseltä kysytään, kenelle hänen palvelunsa on tarkoitettu, saadaan tyypilliseksi vastaukseksi ”ihan kaikille”. Tämähän ei tietenkään pidä paikkansa oikeastaan koskaan, jopa ruokakauppojen mainokset kohdennetaan palveluita eniten käyttäville, perheellisille ostoksilla kävijöille. Yleensä yrityksillä on valmiiksi jonkinlainen mielikuva tyypillisestä asiakkaasta, mutta se vielä ei yksin kerro, mistä, miten ja milloin asiakkaat löytyvät.
Dataa hyödyntämällä voidaan onkia vaikkapa ne hakusanat, millä asiakkaat sivuille eksyvät. Nopea piipahtaminen ei tässä tapuksessa riitä, joten dataa ryhdytään tulkitsemaan vielä tarkemmalla siivilällä: mitä kautta ostopäätöksen tekevät asiakkaat sivulle eksyvät? Tulevatko he somemainoksen innoittamana? Millaiset ihmiset seuraavat yritystä siellä? Voiko yritys mainostaa palveluitamme samankaltaisten, samoista asioista pitävien ihmisten somekanavissa? Personoidut mainokset tavoittavat kustannustehokkaasti ja täsmällisesti juuri ne ihmiset, jotka juuri kyseistä palvelua kaipaavat.
Eikö data-analyysi ja personoitu markkinointi tule kamalan kalliiksi?
Kuvitellaan, että luksustuotteita myyvä lemmikkitarvikeliike haluaa tavoittaa isomman asiakasmäärän tehostamalla markkinointiaan ja on valmis satsaamaan tähän tietyn summan. Tuo budjetti voidaan käyttää kokonaisuudessaan ilmoitukseen keskisuuressa sanomalehdessä, jolloin mainos tavoittaa nopeasti 70 000 silmäparia. Olennaista kuitenkin on, että vain osalla 70 000 lukijasta on lemmikki ja vielä harvemmalla tarvetta minkäänlaisille luksusluokan tarvikkeille tai hoitovälineille. Iso osa mainontaan käytetyistä rahoista valuu siis hukkaan.
Otetaan sama budjetti ja sijoitetaan se data-analyysiin ja personoituun mainontaan. Saadaan selville, että asiakaskunnasta suurin osa on 40-vuotiaita naisia, jotka asuvat isossa kaupungissa, tykkäävät kokata terveysjuomia, etsivät Instagramista inspiraatiota sisustukseen ja piristävät tilipäiväänsä verkkoshoppailulla. Nyt verkkosivuja täydennetään heidän suosimilla hakusanoilla ja kohdennetaan mainokset samantyyppisten ihmisten Instagram-feediin. Silmäpareja on enää puolet 70 000:sta, mutta lähes kaikki ovat kiinnostuneita nimenomaisesta palvelusta.
Ei nopeita ratkaisuja vaan tuloksiin johtavaa analyysia
Data-analyysi ei ole vain tilastoja, joita pystytään hyödyntämään sellaisenaan, vaan olennaista on tulkita dataa niin, että sillä saadaan tavoitettua potentiaalinen määrä asiakkaita. Verkkosivulle isketty lause ”kauniita naisia ja ilmaista rahaa” tuo toki liikettä itse sivustolle, mutta aika nopeasti he klikkaavat itsensä ulos huomattuaan verkkosivulla myytävät koirankarvankihartimet. Ei siis pelkät silmäparit tai hätäiset klikkaukset kotisivuille, vaan juuri oikeat ihmiset juuri heille tarkoitetuille palveluille!
Kaipaatko apua tai konkreettista tietoa datan hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa? Ota yhteyttä Seoptimiin!
Kirjoittaja: Juulia Lahnaoja, sisällöntuottaja ja toimittaja,