Google Analytics -ohje, jolla pääset alkuun

copywriter työ

Google Analytics -ohje on tehty juuri sinua varten, jos olet vasta tutustumassa tämän seurantatyökalun käyttöön. Pääset näillä vinkeillä alkuun seurantatietojen hyödyntämisessä. Kun perusasiat ovat tuttuja, voit siirtyä oman verkkosivustosi syvempään analyysiin.

Mikä on Google Analytics?

Google Analytics on ilmainen ohjelma, jonka avulla voi seurata

  • paljonko verkkosivustolla on kävijöitä
  • mitä kävijät tekevät sivustolla
  • mistä he tulevat sivustolle.

Nämä tiedot kertovat paljon verkkosivuston toimivuudesta ja sisällön laadusta. Käytännössä verkkosivusto pitää saada niin toimivaksi ja sisällöltään kiinnostavaksi, että kävijät viihtyvät siellä ja lopulta ottavat yhteyttä, täyttävät lomakkeen tai ostavat verkkokaupassa jotain.

Hyvin toimiva ja kiinnostava verkkosivusto lisää myyntiä!

Muuten:

Google Analyticsin voi asentaa verkkosivustolle itse tai sitten pyytää koodarilta tai digimarkkinoijalta apua. Tästä linkistä löydät Googlen omat ohjeet: Google-tuki

Mitä Google Analytics kertoo?

Seuraavaksi perehdytään tarkemmin siihen, miten tietoja luetaan Google Analyticsista ja miten tietoa voi käyttää hyväksi.

Kun olet kirjautunut Google Analyticsiin, näet etusivun, jolle on koottu joitakin perustietoja verkkosivustostasi. Alla olevat taulukoiden kuvat ovat siis etusivun näkymästä. Niihin on merkitty punaisella tiedot, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Taulukko 1: Vierailujen määrä ja vierailuaika

Google Analytics antaa perustietoa verkkosivustosi toimivuudesta.

Käyttäjät

  • Tästä näkee, minkä verran sivustolla on ollut vierailijoita eli käyttäjiä tarkastelujaksolla.
  • Käyttäjämäärää kannattaa kasvattaa.
  • Yksi ja sama todellinen käyttäjä lasketaan uudeksi käyttäjäksi, jos hän tulee verkkosivustolle eri laitteella tai selaimella.
  • Sivuston sisältöjä ja markkinointia pitää kohdentaa niin, että käyttäjistä mahdollisimman moni olisi potentiaalinen asiakas eli olisi tullut sivustolle kiinnostuksen vuoksi.

Istunnot

  • Istunto on ajanjakso, jolloin käyttäjä on aktiivinen verkkosivustollasi.
  • Istuntojen ja käyttäjien määrä on eri, koska esimerkiksi yhdellä käyttäjällä voi olla useampi peräkkäinen istunto.

Välitön poistuminen

  • Jos välitön poistumisprosentti on korkea, se kertoo siitä, että verkkosivustolla ei ole kiinnostavaa sisältöä tai sinne ei saavu oikea kohderyhmä.
  • Poistumisprosenttia voi arvioida tällä periaatteella: 50 prosenttia tai vähemmän on todella hyvä, 60 – 70 prosenttia on tyypillinen ja yli 80 prosenttia on jo todella huono.

Istunnon kesto eli vierailuaika

  • Mitä pitempään käyttäjä viihtyy verkkosivustolla, sitä potentiaalisempi asiakas hän on.
  • Myös Google hakukoneena arvostaa istunnon pituutta.
  • Istuntojen kestoa kannattaa myös kasvattaa luomalla sellaista sisältöä, joka kiinnostaa käyttäjiä ja jonka parissa käyttäjä viihtyy.

Lisäksi!

  • Sinisestä palkista näkee, onko sivustolla aktiivisia käyttäjiä juuri tarkasteluhetkellä ja millä sivuilla he vierailevat.
  • Punainen nuoli vasemmalla näyttää kohdan, josta voi muuttaa tarkastelujakson aikaväliä.
  • Punainen nuoli oikealla näyttää kohdan, josta pääsee tarkastelemaan kävijätietoja tarkemmin (Yleisön yleiskatsaus).

Taulukko 2: Miten käyttäjät löytävät verkkosivusi?

Mitä kautta vierailjat löytävät verkkosivustosi?

Tästä näkee, mitä kautta kävijät löytävät verkkosivustolle.

Organic Search

  • Kävijät tulevat hakukoneen hakutulosten kautta.

Direct

  • Kävijät ovat kirjoittaneet hakukoneeseen yrityksen nimen suoraan.

Social

  • Kävijät tulevat sosiaalisen median kautta.

Kun tietää, mitä kautta kävijät tulevat sivustolle, voi markkinointia kohdentaa paremmin. Jos esimerkiksi sosiaalisen median kautta ei tule kävijöitä, somemarkkinointia kannattaisi kehittää. Jos taas verkkosivusto ei nouse hakutuloksissa (Organic Search) esiin, kannattaisi panostaa sivuston näkyvyyteen.

Lisäksi!

  • Punainen nuoli oikealla näyttää kohdan, josta pääsee tarkastelemaan kävijätietoja tarkemmin (Hankintaraportti).

Taulukko 3: Milloin käyttäjät ovat aktiivisia?

Google Analytics näyttää sivustosi aktiiviset käyttäjät.

Tämän taulukon tiedot kertovat, milloin potentiaaliset asiakkaat ovat liikkeellä. Tietoa kannattaa hyödyntää mainoskampanjoiden suunnittelussa ja kohdentamisessa. Esimerkiksi jos talvikuukausina ei ole kävijöitä ja silloinkin haluaisi myydä, kannattaa tehdä jokin kampanja, joka herättelee ihmisiä. Toisaalta sesonkiaikoina voi tehostaa myyntiä markkinoinnilla.

Lisäksi!

  • Punainen nuoli oikealla näyttää kohdan, josta pääsee tarkastelemaan kävijätietoja tarkemmin (Aktiiviset käyttäjät -raportti).

Taulukko 4: Millä laitteilla kävijät vierailevat verkkosivustolla?

Seurantatyökalu kertoo, millä laitteilla kävijät vierailevat verkkosivustolla?

Tämän kuvan taulukoissa on paljon kiinnostavaa tietoa. Esimerkiksi kansainvälisesti toimiva yritys näkee, missä potentiaaliset asiakkaat ovat.

Tärkeää on kuitenkin tietää, millä laitteella käyttäjät vierailevat sivustolla. Jos esimerkiksi suurin osa käyttää mobiililaitetta, kannattaa huolehtia siitä, että verkkosivusto näyttää hyvältä ja toimii sujuvasti eri puhelimien näytöillä.

Taulukko 5: Millä sivulla käyttäjät käyvät?

Google Analytics kertoo, millä verkkosivustosi sivuilla käyttäjät käyvät.

Vasemmalla puolella oleva taulukko kertoo, millä sivulla käyttäjät käyvät verkkosivustolla. Se näyttää, mitkä sivut nousevat hakukoneissa esiin. Kannattaa parantaa sellaista sivua, joka on yrityksen palvelun kannalta tärkeä ja joka kuitenkaan ei ole saanut katselukertoja. Sivua voi nostaa esiin ja tehdä kiinnostavaksi esimerkiksi sisällöllisillä ratkaisuilla.

Oikealla oleva taulukko on tyhjä, kuten useimmilla suomalaisilla yrityksillä vielä nykyisin on. Tietojen puute kertoo, että sivustolle ei ole asetettu markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta tärkeitä tavoitteita, joiden toteutumista voisi seurata.

Lisäksi!

  • Punainen nuoli näyttää kohdan, josta pääsee tarkastelemaan kävijätietoja tarkemmin (Sivut-raportti).

Google Analytics on monipuolinen työkalu, jonka avulla saa suhteellisen tarkkaa tietoa yrityksen verkkosivuston käytettävyydestä ja näkyvyydestä. Tässä artikkelissa tehtiin yleiskatsaus! Jos haluat tietää enemmän ja oppia tuntemaan Google Analyticsin mahdollisuudet, ota yhteyttä meihin.