Hakukoneoptimointi perustuu asiakkaan tuntemiseen
Hakukoneoptimointi on ennen kaikkea yrityksen liiketoiminnan ja sen asiakkaiden tarpeiden tunnistamista ja tuntemista. Lisäksi se on hakukoneen algoritmien ymmärtämistä ja näiden kahden osa-alueen yhdistämistä siten, että asiakkaat tulevat verkossa kuulluksi, eli saavat kysymyksiinsä ja hakuihinsa parhaita mahdollisia tuloksia tehdäkseen loistavia ostopäätöksiä.
Lue lisää
Me teemme hakukoneoptimointia aina pitkäjänteisesti, systemaattisesti ja analyyttisesti. Siksi asiakkaidemme saamat tulokset ovat merkittäviä eikä tavoitteista ole tarvinnut tinkiä. Verkkonäkyvyyden kasvaessa ja myyntilukujen noustessa sivuston sisällöt palvelevat kuitenkin ennen kaikkea siellä vierailevia potentiaalisia tai todellisia asiakkaita. Hakukoneoptimoidut sisällöt ovat siis aina myös asiakaspalvelua!
Hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto
Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa törmää vieläkin toisinaan ajatukseen, että optimointi on vain kerta heitolla kuntoon laitettavia teknisiä asioita verkkosivustolla. Hakukoneoptimointi on toki sitäkin, mutta se on vasta aivan alkusysäys. Oikeastaan se on asia, joka jokaisella sivustolla ja verkkokaupalla pitäisi olla automaattisesti kunnossa. Ennen kaikkea hakukoneoptimointi on ymmärtämistä ja suunnitelmallisuutta. Se on rakentamista, joka alkaa teknisistä seikoista ja jatkuu yrityksen elinkaaren ajan.
Lue lisää
Jatkuva sisällöntuotanto innostaa, syventää ja sitouttaa. Sen tehtävä on hakukoneen huomion saamisen lisäksi olla lukijalle miellyttävää. Hyvät sisällöt ovat ajattomia, monipuolisia ja asiantuntevia. Yrityksen brändin ja kulttuurin mukaisesti sisällöt voivat olla lisäksi esimerkiksi hauskoja, värikkäitä tai muutoin herätteleviä.
Suunniteltu ja systemaattinen SEO tuo asiakkaita
Systemaattisen SEO-tekemisen taustalla on syytä olla analyysi siitä, millaisilla hakutermeillä on tärkeää näkyä verkossa sekä suunnitelma, minkä mukaan näkyvyyttä lähdetään rakentamaan. Hakutermitutkimus ei ole pelkkiä heittoja siitä, millaisia hakutermejä hakukoneissa käytetään vaan se on analyyttistä ihmisen käyttäytymisen selvittämistä ja hakukoneiden algoritmien tuntemista.
Lue lisää
Hakukonenäkyvyys perustuu säännölliselle tekemiselle. Se on prosessi, joka vaatii suunnittelua, toteutusta ja seurantaa. Tarjoamme yrityksellesi parasta osaamista liiketoimintanne kasvattamisen tueksi, verkossa kehittyvän näkyvyyden sekä asiakkaiden ostoaikeiden tunnistamisen kanssa!
Kysy lisää:
Samuli Romppainen
Markkinoinnin asiantuntija
040 0857550
Kysy lisää:
Mari Karhumaa
Viestinnän asiantuntija
040 0465641
Lisätietoa hakukoneoptimoinnista
Verkkokaupan hakukoneoptimointi nostaa pienet suureksi
Miten voit edesauttaa sitä, että asiakkaasi saapuvat ostoksille juuri sinun verkkokauppasi? Onnistunut verkkokaupan hakukoneoptimointi nostaa yrityksesi näkyvyyttä Googlessa ja muissa hakukoneissa. Potentiaaliset asiakkaasi löytävät sinut ja tuotteesi nopeammin, ennen kilpailijoita. Hakukonenäkyvyys ei tarkoita pikaisia taikatemppuja, vaan pitkäjänteistä työtä ja kohdennettua tekstintuotantoa.
Miksi verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa?
Mitä kauppa tarvitsee toimiakseen ja tuottaakseen voittoa? Tietenkin asiakkaita. Asiakkaat eivät tule ovista sisään itsestään, vaan kauppa tarvitsee aina markkinointia. Kivijalkapuodissa markkinointi tapahtuu pääasiassa paikallismainonnalla. Näkyvyyden varmistamiseksi tarvitaan lehtimainoksia, tienvarsikylttejä ja muuta lähimarkkinointia.
Verkkokauppa kaipaa asiakkaita yhtä lailla. Internetissä toimiva kauppa ei nojaa (ainakaan yksistään) paikallisnäkyvyyteen, vaan oma ääni täytyy saada kuuluviin laajalla alueilla. Verkkokauppa tavoittelee kohdennettua asiakaskuntaa, eli niitä, jotka verkkokaupan tuotteita internetistä etsivät.
Tässä hakukoneoptimointi astuu mukaan kuvaan. Verkkosivua rikastetaan tekstisisällöillä, jotka auttavat ihmisiä löytymään verkkokaupan pariin. Tekstisisällön täytyy vastata niitä hakusanoja, mitä ihmiset tuotteita etsiessään käyttävät. Tämä ei yksistään riitä. Tekstin tulee olla laadukasta, lukijaystävällistä ja informatiivista, jotta niin Google kuin potentiaaliset asiakkaatkin arvostaisivat sitä. Lisäksi tekstintuotannon tulee olla aktiivista ja ajantasaista: näkyvyyden rakentamien on pitkäjänteistä työtä.
Laatu on tässä avainasemassa. Huonosti toteutettuun hakukoneoptimointiin liittyy aina riskejä. Pikavoittoja tavoittelevat keinottelijat voivat kyllä nostaa sivustosi hetkellisesti hakutulosten kärkeen, mutta tämä voi johtaa pitkäaikaisiin haittoihin. Siksi onkin tärkeää panostaa kestävään ja eettiseen hakukoneoptimointiin. Hakukonenäkyvyyteen pätevät samat säännöt kuin muuhunkin kaupankäyntiin: jos se on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta.
Lisää näkyvyyttä verkkokaupoille? Anna meidän auttaa
Verkkosivujen näkyvyyttä nostetaan askel askeleelta, systemaattisella rakentamisella. Optimaaliset hakusanat haetaan hakusana-analyysin avulla, jonka jälkeen laaditaan sisältösuunnitelma. Vasta tämän jälkeen ryhdytään toimenpiteisiin, kuten verkkosivutekstien, blogien ja asiakastarinoiden tuottamiseen. Hakukoneoptimointi on verrattain edullinen keino saavuttaa tuhansia kiinnostuneita asiakkaita. Sen hinta on vain murto-osa esimerkiksi televisionäkyvyyteen verrattuna, mutta arvo voi moninkertainen.
Mikä erottaa Suomen suurimmat verkkokaupat kilpailijoistaan? Hakukonenäkyvyys. Se demokratisoi verkkokaupankäynnin mullistavalla tavalla: pienilläkin tekijöillä on mahdollisuus kilpailla suurten jättien rinnalla. Kysy lisää ja varaa aika ilmaiseen palaveriin. Arvioimme mielellämme, mitkä toimenpiteet voisivat auttaa teitä nostamaan hakukonenäkyvyyttä verkossa.
Hakukoneoptimoinnin hinta – mitä se pitää sisällään?
Näkyvyys verkossa on nykyaikaisen ja menestyvän yrityksen kivijalka. Keskeinen osa tätä näkyvyyttä on hakukoneiden sijoitukset: Jos yritys ei pääse kohoamaan Google-hakutulosten kärkeen, miten uudet asiakkaat koskaan löytävät tiensä sen luokse? Hakukoneoptimoinnilla yritys nousee paremmille sijoituksille. Kuinka hakukoneoptimointi toteutetaan kustannustehokkaasti? Mistä hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu?
Hakukoneoptimoinnilla investoit menestykseen
Hakukoneoptimointi on osa menestyvän yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Hakukoneoptimointi eli SEO on kustannustehokas tapa lisätä yrityksen merkittävää näkyvyyttä verkossa. Se vähentää maksetun mainonnan tarvetta ja sitouttaa asiakkaat pitkäikäisesti.
Hakukoneoptimoinnin hintaan vaikuttavat yrityksen tarpeet ja tavoitteet. Aina ei ole järkevää lähteä täydellä höyryllä käyntiin. Hakukoneoptimointi kannattaakin hajauttaa ajallisesti, jotta toimenpiteiden vaikutusta olisi helpompi tarkastella rauhassa. Ylipäätään hakukoneoptimointiin kannattaa suhtautua pitkäjänteisenä prosessina. Jatkuvalla sisällöntuotannolla saavutetaan hyvin usein suuremmat hyödyt kuin massiivisella kertarysäyksellä.
Hakukoneoptimoinnin kustannukset syntyvät hyvästä suunnittelusta ja laadukkaasta toteutuksesta
Ennen hakukoneoptimoinnin toimenpiteisiin ryhtymistä tarvitaan perusteellinen suunnitelma, jotta hakukoneoptimointi voidaan tehdä kohdennetusti oikealle ostajapotentiaalille. Hyvä suunnitelma on ratkaisevan tärkeä onnistuneen hakukoneoptimoinnin varmistamiseksi. Suunnitelmassa määritellään muun muassa ne avainsanat, joilla hakukonenäkyvyyttä lähdetään nostamaan. Oikeat sanat ja sanaparit löytyvät hakusanatutkimuksen avulla.
Hakukoneoptimointi on yhdistelmä teknistä taiturointia ja hyvää kielellistä osaamista. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että tietotekninen puoli otsikoinnista metateksteihin ja sivuston latausnopeudesta mobiiliskaalaukseen toimivat oikein. Yhtä lailla on merkittävää, että verkkosivutekstit ja blogit saavat jalansijaa hakukoneissa vastaten samalla asiakkaiden tarpeisiin ostopäätöstä vahvistaen.
Seoptimilla hakukoneoptimoinnin hinta on selkeästi määritelty
Hakukoneet arvostavat säännöllistä ja laadukasta sisältöä. Siksi hyvää suunnitelmaa ei kannata vesittää huonolla toteutuksella. Ammattilaisen tuottama teksti palvelee paitsi hakukoneita myös potentiaalisia asiakkaita. Se antaa lisäarvoa, joka nostaa yrityksen luotettavuutta ja auttaa erottumaan kilpailijoista.
Vaikka hakukoneoptimointi aiheuttaa etenkin alkuun kustannuksia, tuottavat tehdyt toimenpiteet pitkällä aikajänteellä huomattavia taloudellisia etuja. Hakukoneoptimointi on yksi tehokkaimmista markkinointistrategioista, joka auttaa kaiken kokoisia yrityksiä kasvamaan ja menestymään digitaalisessa maailmassa.
Hakukoneoptimointi ei ole vain kustannus, vaan se on investointi tulevaisuuteen. Meillä Seoptimilla hakukoneoptimoinnin hinnoittelu on läpinäkyvää ja selkeästi määriteltyä. Pyydä meiltä maksuton tapaaminen verkossa. Kerromme tarkemmin, kuinka voimme auttaa juuri sinun yritystäsi verkkonäkyvyydessä ja uusasiakashankinnassa.
Hakukoneoptimointi tavoittaa asiakkaasi Oulusta Helsinkiin
Hakukoneoptimointi tavoittaa asiakkaasi kohdennetusti joko valtakunnallisella tai paikallisella tasolla sen mukaan, mitä itse toivot ja toimenpiteilläsi edistät. Oma aika ja raha kannattaa satsata sopivien asiakasryhmien tavoittelemiseen – liian yleisellä tasolla tapahtuva kosiskelu voi johtaa siihen, ettei tuottamasi sisältö nouse oikeastaan kenenkään silmille.
Tavoittaako hakukoneoptimointi Oulun asiakkaat?
Enemmän ei ole aina enemmän. Jos myyt palveluitasi paikallisesti, valtakunnallista näkyvyyttä ei ehkä ole kannattavaa lähteä ainakaan heti rakentamaan. Valtakunnallinen näkyvyys on todennäköisesti erittäin kilpailtua, joten hakusanoja joudutaan useimmiten tietyillä kriteereillä rajaamaan. Parhaiten tämä onnistuu käyttämällä niin sanottuja long tail -sanapareja, jotka tarkentavat hakua tehokkaasti.
Esimerkiksi autohuoltoa tarjoavan yrityksen kannattaa puhutella kaikkien suomalaisten sijaan oman alueen autoilevia asiakkaita, jolloin hakukoneoptimointi kohdennetaan paikallisesti. Tämä voi tietenkin vähentää sisällön havaitsevien silmäparien määrää, mutta lisätä potentiaalisten asiakkaiden mahdollisuuksia löytää palveluiden äärelle.
Hakukoneoptimointi Helsingin mukaan ei aina tarjoa suurinta yleisöä
Ei välttämättä ole järkevää kilpailla näkyvyydestä pääkaupunkiseudun autohuoltoliikkeiden kanssa, mikäli oma putiikki sijaitsee Oulun lakeuksilla. Hakukoneoptimoinnissa kannattaa käyttää tervettä järkeä. Long tail -hakusana ”autohuolto Oulu” voikin tuoda potentiaalisia asiakkaita paljon paremmin kuin hakusanat ”autohuolto” tai ”autohuolto Helsinki”, vaikka nämä termit olisivatkin hakukonekäyttäjien keskuudessa suositumpia.
Jos tarjottu palvelu ei ole sidottu paikkakuntaan tai kyseessä on esimerkiksi valtakunnallisesti toimiva verkkokauppa, laajempi hakusanojen käyttö on täysin perusteltua. Tällöin voi olla haitallistakin jumittua pelkästään paikallistason näkyvyyteen, kun mahdollisuuksia on niin paljon enemmän. Valtakunnallista näkyvyyttä hakevan voi olla hyödyllistä rajata hakusanoja jollain muulla kuin sijainnin perusteella. Esimerkiksi termit ”paras”, ”halpa” ja ”verkosta” voivat olla erittäin käyttökelpoisia termejä liitettäväksi varsinaiseen hakusanaan.
Paikallisesti kohdennettu hakukoneoptimointi:
- Nostaa näkyvyyttä omalla paikkakunnalla.
- Puhuttelee ensisijaisesti omaan alueen asikaskuntaa.
- Supistaa yleisön määrää, mutta lisää arvokkaita kontakteja.
- Auttaa erottumaan kilpailijoista.
- Vähentää turhia yhteydenottoja ja selkeyttää palveluntarjontaa.
- Lisää tunnettavuutta omalla paikkakunnalla.
Valtakunnallisesti kohdennettu hakukoneoptimointi:
- Nostaa näkyvyyttä valtakunnallisesti.
- Puhuttelee palvelun tarpeessa olevat myös oman maantieteellisen alueen ulkopuolelta.
- Tavoittaa laajemman yleisön, mutta kovemmalla kilpailukentällä.
- Vaatii tarkemman yritysprofiilin erottuakseen kilpailijoista.
- Antaa lähes rajattomat mahdollisuudet kasvuun.
- Voi nostaa pienetkin tekijät isojen kilpailijoiden joukkoon.