Tehokas sisältömarkkinointi perustuu huolelliseen suunnitteluun
Sisältömarkkinointi on strateginen tapa markkinoida oman yrityksen tuotteita tai palveluita ja kertoa niistä oikeaan aikaan oikeassa paikassa siten, että omat asiakkaat saavat niistä parhaan hyödyn. Sisältömarkkinointi on siis omien asiakkaiden auttamista menestymään ja löytämään niitä tuotteita tai palveluita, joita he tarvitsevat. Sisältömarkkinointi koostuu mielenkiintoisista, monipuolisista ja riittävän informatiivisista sisällöistä ja niiden suunnitelmallisesta jakamisesta oikeissa kanavissa.
Sisältömarkkinointi on asiakkaan palvelemista
Erilaisilla sisällöillä, kuten blogeilla, uutiskirjeillä, kuvilla ja videoilla, vastataan asiakkaiden kysymyksiin sekä herätetään heidän kiinnostuksensa ja luottamuksensa. Sisällöillä pyritään sitouttamaan asiakas niin, että hän myös ostaa yrityksen tuotteita ja palveluita.
Onnistunut sisältömarkkinointi sitouttaa ja vähän koukuttaakin
Asiakkaan polku kiinnostujasta tai tarvitsijasta ostajaksi kulkee usein erilaisten sisältöjen kautta. Ei siis ole ollenkaan yhdentekevää, millaisia sisältöjä yritys käyttää markkinoinnissaan. Hyvät sisällöt herättävät kiinnostusta ja ohjaavat asiakkaita yrityksen verkkoympäristöön ja tukevat heitä eteenpäin ostoaikomustensa kanssa.
LUE LISÄÄ
Ratkaisut sisältömarkkinoinnin avuksi:
Strategian luonti
- Brändin mukainen äänen ja tyylin määrittely
- Julkaisutavan ja -kanavan valinta
- Hakutermitutkimus
- Kilpailija-analyysi
Suunnitelmat
- Julkaisu- ja kanavakohtainen sisältömarkkinoinnin suunnitelma
- Blogisuunnitelma
- Sosiaalisen median suunnitelma
- Yhdistetty sisältösuunnitelma ja kalenteri
Sisällöntuotanto
- Suunnitelmien toteutus
- Blogit
- Asiakastarinat
- Verkkotekstit
- Uutiskirjeet
- Tiedotteet
- Sosiaalinen media
- Esitteet, oppaat
- Yritysvideoiden käsikirjoitukset
- Valokuvaus ja videointi
Tarvitsetko sisältömarkkinointiin kumppanin?
Jos tunnet, että yrityksesi kaipaa apua, neuvoa ja toteuttajaa sisältömarkkinointiin, olemme valmiina auttamaan. Yhdistämme vahvan markkinoinnin osaamisemme inspiroivaan tarinallistamisen taitoon niin, että siitä tulee uskottava, koukuttava ja kannattava kokonaisuus.
Meiltä saat
- yrityksellesi räätälöidyn ratkaisun
- oman ammattitaitoisen luottotekijän tueksesi
- yrityksesi arvoa ja menestystä nostavaa sisältömarkkinointia.
Lue lisää
Näin toimimme kanssasi:
SUUNNITTELU
Onnistunut sisältömarkkinointi alkaa panostamalla suunnitteluun. Se ottaa huomioon yrityksen liiketoiminnan ytimen, brändin ja tavoitteet. Meiltä saat sisältömarkkinoinnin strategian ja toimenpidesuunnitelman, joka perustuu yrityksesi tarpeisiin ja toiveisiin. Kuuntelemme sinua!
Tilaa alta ilmainen sisältösuunnitelmapohja!
TOTEUTUS
Toteutamme sisältömarkkinointia laaditun suunnitelmaan mukaan ja olemme valmiita muutoksiin, jos yrityksesi tilanne niin vaatii. Parhaat tulokset sisältömarkkinointi antaa silloin, kun tekeminen on prosessinomaista ja asiakaslähtöistä. Se vahvistaa yrityksen brändiä ja palvelee heidän asiakkaitaan.
SEURANTA
Seuranta on lopulta tärkein osa sisältömarkkinointia. Tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta tulee aina mitata ja analysoida. Seurantatieto antaa suuntaviivan sille, mitä lopulta kannattaa tehdä ja mitä ei. Sisältömarkkinointi on kehämäinen prosessi, jonka osia ovat suunnittelu, toteutus ja seuranta.
Sisältömarkkinoinnin ei tarvitse olla vaikeaa eikä sitä pidä pelätä. Aikaa se kyllä vaatii ja järjestelmällistä työtä. Me autamme sinua!
Parhaimmillaan sisällöt tukevat luottamuksen syntyä ja herättävät lisäkiinnostusta, jotta asiakas päättää joko ottaa yhteyttä tai tilata tuotteen. Sisältömarkkinointi ei onnistuessaan koskaan huomioi vain ostamaan tulemassa olevia asiakkaita vaan myös jo ostaneita tarjoamalla heille laadukasta asiakaspalvelua, jotta he haluavat pysyä asiakkaina jatkossakin sekä kannustamalla heitä esimerkiksi suosittelemaan yritystä muille potentiaalisille asiakkaille. Tarvitsetko apua sisältömarkkinoinnin kanssa? Ole yhteydessä, niin autamme parhaiden ratkaisuiden löytämisessä!
Kysy lisää:
Mari Karhumaa
Viestinnän asiantuntija
040 0465641
Kysy lisää:
Samuli Romppainen
Markkinoinnin asiantuntija
040 0857550
lisätietoa sisältömarkkinoinnista
Sisältömarkkinointi B2B – lisää kasvua ja sitouttaa asiakkaat
Sisältömarkkinoinnissa markkinointiviestintää ja mediasisältöä tuotetaan erilaisissa verkkokanavissa ja sosiaalisen median alustoilla. Sisältömarkkinointi on helppo ja edullinen tapa herättää mielenkiintoa sekä kasvattaa verkkonäkyvyyttä. Seoptimi on asiantunteva kumppani B2B-sisältömarkknoinnin saralla – autamme mielellämme lisäämään yrityksesi potentiaalia verkossa.
Sisältömarkkinointi on helppo tapa lisätä näkyvyyttä
Onnistunut B2B-sisältömarkkinointi lisää yrityksesi tunnettavuutta, auttaa erottumaan kilpailijoista ja vahvistaa yrityksen omaa brändiä. Sisältömarkkinoinnin ansiosta asiakasyritysten on helppo löytää tarjoamasi palvelun luokse, mikä luonnollisestikin parantaa yrityksesi kasvunäkymiä.
B2B-sisältömarkkinoinnissa on tärkeää vakuuttaa asiakas. Toisin kuin kuluttajapuolella, B2B-ostotapahtumat ovat harvoin impulsiivisia. Sisältömarkkinoinnin täytyy tarjota ratkaisua asiakkaan olemassa olevaan ongelmaan ja kannustaa suoraan yhteydenottoon.
Valjasta kanavat hyötykäyttöön
Sisältömarkkinointiin panostaminen kannattaa, vaikkakin se toki kysyy myös yrityksen ajallisia resursseja. Tässä kohtaa voikin olla järkevää panostaa ammattilaisten asiantuntevaan apuun. Seoptimilla on vuosien kokemus onnistuneesta sisältömarkkinoinnista ja näkyvyyden lisäämisestä.
Sisältömarkkinointiin kannattaa valjastaa kaikki kanavat, mihin yrityksellä on nopea ja vaivaton pääsy. Näitä ovat muun muassa yrityksen omat verkkosivut, sähköpostilistat, sosiaalinen media ja niin edelleen. Nämä kaikki, lähes ilmaiset väylät kannattaa ehdottomasti ottaa hyötykäyttöön. Sisältömarkkinointi on kustannustehokas tapa saada näkyvyyttä pieninkin keinoin.
Hyödynnä asiakastarinan mahdollisuudet
Yrityksen verkkosivut pidetään usein aivan turhaan vain stabiilissa tilassa, kun niiden tuomaa potentiaalia ei ehkä osata hyödyntää oikein. Verkkosivusta kannattaakin rakentaa aktiivinen sivusto, jonne lisätään blogitekstejä, asiakastarinoita, referenssejä tai ajankohtaisia tiedotteita säännöllisin väliajoin.
Tätä materiaalia on puolestaan helppo hyödyntää muun muassa sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa, Facebookissa tai LinkedInissä. Postaukseen liitetään linkki, joka ohjaa lukijan blogin tai vastaavan tekstin kautta kotisivuille.
Mielenkiintoiset aiheet ovat helposti myös ulkopuolisten jaettavissa. Esimerkiksi yritysten välisillä referenssi- tai asiakastarinoilla on usein kaksinkertainen näkyvyys, kun artikkelin jakavat omissa kanavissaan yritysyhteistyön molemmat osapuolet.
Mikäli etsit sisältömarkkinointiin osaavaa ja asiantuntevaa kumppania, ota yhteyttä Seoptimiin. Autamme mielellämme yritystäsi kasvamaan täyteen potentiaaliinsa. Varaa aika ilmaiseen etäpalaveriin, niin jutellaan yhdessä, miten pääset hyödyntämään kaikki mahdolliset kanavat sisältömarkkinoinnin käyttöön.
Sisältömarkkinointi – varaa koulutus, jolla vahvistat brändiä
Sisältömarkkinointi tarjoaa yrityksille mahdollisuuden menestyä nykypäivän digitaalisessa liikemaailmassa. Brändin vahvistaminen, viestin kirkastaminen, asiakkaiden tavoittelu ja konversioprosentin kasvattaminen ovat keskeisiä sisältömarkkinoinnin tavoitteita. Mikäli yrityksenne kaipaa päivitystä sisältömarkkinointiosaamiseen tai strategian hiomiseen, autamme mielellämme. Konkreettisten toimenpiteiden lisäksi Seoptimi tarjoaa asiantuntevaa koulutusta yrityksen sisältömarkkinoinnin parantamiseen.
Seoptimin koulutus tarjoaa avaimet sisältömarkkinoinnin kehittämiseen
Sisältömarkkinoinnin avulla asiakas johdatellaan yrityksen tuottamien sisältöjen pariin. Tämä vahvistaa yrityksen omaa brändiä ja tukee asiakkaan ostopäätöstä. Asiakkaan mielenkiintoa täytyy herätellä kattavan sisällön avulla. Näitä voivat olla muun muassa blogitekstit, uutiskirjeet, referenssitarinat, videot ja niin edelleen. Sisältöä ei luoda vain täytteen vuoksi, vaan niiden täytyy tarjota asiakkaille aitoa informaatiota ja herättää luottamusta yrityksen asiantuntemukseen.
Sisältömarkkinointi pohjaa digitaalisen maailman trendeihin sekä jatkuvasti päivittyvän hakukonenäkyvyyden nyansseihin. On siis tärkeää olla jatkuvasti perillä siitä, mitä verkon käyttäjät ja hakukoneen algoritmit painottavat. Seoptimi kouluttaa sekä valmentaa yrityksiä ja organisaatioita muun muassa verkkokaupan optimointiin, kotisivujen sisältöjen luomiseen ja muun sisältömarkkinoinnin saloihin.
Sisältömarkkinoinnin koulutus tarjoaa apua
liidien generointiin
Kohdeyleisön mielenkiinto täyttyy vangita, jotta asiakasprosessi saadaan käynnistettyä. Tämä onnistuu hakukonenäkyvyyden huomioimisella, oikeiden julkaisukanavien ja -tapojen valinnalla sekä kiinnostavilla sisällöillä.
asiakassuhteiden vahvistamiseen ja sitoutumisen lisäämiseen
Laadukkaalla, asiakkaan tarpeita vastaavalla sisällöllä vahvistetaan yrityksen asiantuntija-asemaa ja helpotetaan asiakkaan ostopäätöstä. Asiakkaiden sitoutuneisuutta syvennetään ja asiakaspolusta pyritään tekemään mahdollisimman vaivaton ja miellyttävä.
hakukoneystävällisten sisältöjen tuottamiseen
SEO-perusteinen sisältö palvelee sekä asiakkaita että hakukoneita. SEO-toimenpiteet parantavat yrityksen näkyvyyttä verkossa erittäin kustannustehokkaasti. Kilpailija-analyysillä ja potentiaalisten hakusanojen kartoituksella sisältöjä voidaan tuottaa entistäkin tehokkaammin ja kohdennetummin.
sisältömarkkinoinnin suunnitteluun ja toimenpiteiden analysointiin
Sisältömarkkinoinnin onnistumista tulee seurata pitkällä aikavälillä, jotta toimenpiteiden kannattavuutta voidaan mitata ja korjaavat liikkeet suorittaa ajoissa. Tehokkaat ja asiakkaan tarpeita vastaavat strategiat kirjataan osaksi yrityksenne viestintäsuunnitelmaa.
Sisältömarkkinointi on mielenkiintoinen maailma, jonka syvä ymmärtäminen auttaa nostamaan yrityksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta erittäin tehokkaalla mutta verrattain edullisilla keinoilla. Seoptimin koulutus takaa organisaatiollenne käytännön työkalut menestyksekkään sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen. Tuemme teitä asiantuntevana kumppanina matkallanne kohti näkyvyyden lisäämistä ja myynnin kasvattamista!
Sisältömarkkinoinnin suunnitelma auttaa menestymään
Sisältömarkkinointisuunnitelmassa pätee sanonta Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos suunnittelu jätetään kokonaan pois ja kaikki sisältö tuotetaan hetken mielijohteesta tai erilaisina ad hoc -tyyppisinä purskahduksina, helposti menetetään ainakin puolet sisältömarkkinoinnin hyödyistä. Sisältömarkkinointisuunnitelma on siis tärkeä ja miltei välttämätön tulosten saavuttamiseksi.
Sisältömarkkinointisuunnitelma kokoaa markkinoinnin sisällöt yhteen
Mitä sisältömarkkinointisuunnitelmassa sitten on tärkeää huomioida? Ensin on hyvä miettiä, mitä varten on tekemässä sisältömarkkinointia ja millaisia tavoitteita sille asettaa. Tavoitteena voivat olla esimerkiksi yksi tai useampi seuraavista: myynnin kasvattaminen, tunnettuuden lisääminen, liikenteen saaminen verkkosivustolle, liidien hankinta, hakukonenäkyvyyden nostaminen tai työnantajamielikuvan parantaminen. Kun päätavoitteet on kirjattu suunnitelmaan, kaikille on selkeämpää, miksi mitäkin tehdään.
Tavoitteet määrittelevät, millaisia toimenpiteitä on parasta lähteä tekemään, millaisia sisältöjä tarvitaan sekä missä kanavissa niitä jaetaan. Sisältömarkkinointisuunnitelma voi tarkimmillaan osoittaa erilaisten sisältöjen jakelukanavan, kohdentamisen, mahdollisen kuvan, päivämäärän ja tehtävän suorittajan. Lisäksi siinä voi olla valmiiksi jo kirjoitettu otsikko mutta vähintäänkin teema ja aihe. Myös mahdolliset hakutermit, hashtagit ja linkitykset on hyvä olla suunniteltuina. Suunnitelma on siis mahdollista tehdä niin tarkasti, että sen toteuttamisen voi helposti hoitaa melkeinpä kuka tahansa.
Sisältömarkkinointi ja sen tavoitteiden toteutuminen on mitattavissa
Monessa markkinointitilanteessa pohditaan, kuinka mitata markkinoinnin vaikutuksia tavoitteiden saavuttamisessa. Sisältömarkkinointia on helppoa seurata ja mitata. Verkossa, kuten sosiaalisessa mediassa tai verkkosivustolla, julkaistut sisällöt keräävät aina näyttökertoja, sitoutumisia ja joskus jakoja. Kaikki sellainen data jää talteen, joten erilaisia sisältöjä pääsee myöhemmin tutkimaan.
Sisältömarkkinoinnin suunnitelmassa kannattaa siis ottaa kantaa myös seurantaan. Kuka seuraa ja miten sekä mitkä ovat merkityksellisiä lukuja, joita kannattaa tutkia. Kun seuranta on kunnossa, markkinoinnissa on helppoa reagoida esimerkiksi jonkin tuotteen tai palvelun näkyvyyden ja myynnin kasvuun tai päinvastoin, kun jonkin tuotteen tai palvelun kiinnostus tuntuu laskevan.
Sisällön vaikutuksen mittaamisen mahdollisuus antaa myös helpon ja toimivan keinon kohdentaa sisältöjä juuri oikeille kohderyhmille ja oikeissa kanavissa. Myös erilaisten sisältöjen näkyvyyden testaaminen auttaa markkinoijaa. Niin sanottua A-/B-testausta kannattaa siis tehdä julkaistavien sisältöjen osalta, niin aina oppii jotakin uutta omista asiakkaistaan ja tuotteistaan tai palveluistaan.