Ehkä vieläkin saatetaan ajatella, että hakukoneoptimoitu teksti on jokin erillinen tekstityyppi, joka tehdään vain hakukonetta varten. Käsitys voi johtua siitä, että hakukoneoptimoinnin alkuaikoina todella kirjoitettiin eräänlaisia hakusanapilviä verkkosivualustoille. Sitten toivottiin, että hakukone, lähinnä Google, huomioisi käytetyt hakusanat ja nostaisi tekstin tai verkkosivun näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä saattoi toimia alussa mutta ei enää pitkään aikaan.

Hakukoneoptimointi on yksi tekstin ominaisuus. Esimerkiksi yrityksen markkinointia varten voidaan kirjoittaa blogeja, asiantuntija-artikkeleita, asiakastarinoita ja muita verkkotekstejä. Kun tekstit julkaistaan verkossa, ne kannattaa optimoida myös hakukoneita varten käyttämällä niissä sopivia hakusanoja.

Ensisijaisesti hakukoneoptimoitu teksti kirjoitetaan todelliselle lukijalle.

Haluan korostaa sanaa myös: teksti kirjoitetaan siis myös hakukoneita varten. Nimittäin ensisijaisesti hakukoneoptimoitu teksti kirjoitetaan todelliselle lukijalle, ja sen laatimiseen vaikuttavat samat lainalaisuudet kuin muidenkin laadukkaiden tekstien kirjoittamiseen.

Hyödynnä hakusanoja tekstin suunnittelussa

Kuten edellä tuli ilmi, hakukoneoptimoitu teksti suunnitellaan niin, että ihminen tarttuisi siihen ja lukisi sen. Nimittäin tätä myös hakukoneet arvostavat. Esimerkiksi Google mittaa sitä, kuinka monta kertaa teksti on avattu ja kuinka pitkään ihmiset lukevat sitä. Jos ihmiset viipyvät sivulla, jossa on hakukoneoptimoitu teksti, Google huomioi sen ja nostaa sivun näkyvyyttä. Taustalla on ajatus, että tekstin täytyy olla kiinnostava, koska ihmiset lukevat sitä.

Tässä blogissa en pohdi lukijaa kiinnostavan tekstin suunnittelua, muotoilua tai kirjoittamista. Näkökulma on siinä, miten hakusanat otetaan huomioon tekstiä suunniteltaessa ja kirjoitettaessa.

Hakukone nostaa esiin tekstejä, joissa on käytetty niitä hakusanoja, joilla ihmiset tekevät hakuja. Tekstin aiheen miettimisessä ja suunnittelussa voikin lähteä liikkeelle näillä kysymyksillä:

  • Mikä on yrityksen palvelu, tuote tai yleisesti viesti, jota se haluaa nostaa esille?
  • Mitä tähän palveluun, tuotteeseen tai viestiin liittyviä hakusanoja ihmiset käyttävät?

Hakusanan valintaan kannattaa käyttää hetki aikaa, koska ihmisten hakukäyttäytyminen kertoo, mikä heitä kiinnostaa ja mitä he haluavat tietää. Tekstillä voi sitten vastata tähän kiinnostukseen ja tarpeeseen. Esimerkiksi siivousfirma voi huomata, että ihmiset käyttävät hakusanana lausetta mitä kotisiivous sisältää. Silloin kannattaa kirjoittaa teksti, jossa vastataan tähän kysymykseen.

Hakusanan valintaan kannattaa käyttää hetki aikaa, koska ihmisten hakukäyttäytyminen kertoo, mikä heitä kiinnostaa ja mitä he haluavat tietää.

Hakusanan valintaan on olemassa työkaluja

Hakusanojen kartoitukseen on olemassa lisensoituja työkaluja, mutta sopivan hakusanan voi löytää myös ilmaiseksi. Esimerkiksi Googlen hakukenttään voi kirjoittaa aiheen ja katsoa, mitä hakusanoja Google itse ehdottaa. Kun hakutulossivua selaa, Google kertoo, mitä ihmiset yleensä kysyvät ja millaisia hakuja aiheeseen liittyy. Tämä menetelmä ei ole kovin tarkka, mutta sen avulla saa käsityksen käytetyistä hakusanoista.

Lisensoiduilla SEO-työkaluilla pystyy tarkastelemaan sitä, minkä verran tiettyä hakusanaa käytetään ja mihin aikaan vuodesta ihmiset hakevat kyseisellä hakusanalla tietoa. Yksinkertainen esimerkki on, että hakutermiä petivaatteiden tuuletus pakkasella käytetään talviaikaan. Tällöin teksti kannattaa kirjoittaa hyvissä ajoin ennen pakkasia, jotta hakukoneet ehtivät indeksoida ja nostaa tekstin esiin juuri silloin, kun sen välittämää tietoa etsitään.

Hakukoneoptimoitu teksti toistaa hakusanaa sopivasti

Tekstiä kirjoitettaessa tulee pysyä hakusanan viitoittamassa aiheessa. Samalla tulee käytettyä muita samaan aihepiiriin liittyviä sanoja, jotka ovat mahdollisesti myös hyviä hakusanoja.

Hakusanaa tulisi toistaa tekstissä riittävän monta kertaa mutta ei liikaa. Jos sivustolla, jossa teksti julkaistaan, on SEO-työkalu, sitä kannattaa käyttää apuna. Esimerkiksi Yoast-työkalu kertoo, onko hakusanaa riittävästi tekstin pituuteen nähden.

Hakusanaa kannattaa yleensä käyttää otsikoissa sekä tekstin alussa ja lopussa. Hakusanan lisäksi hakukoneoptimoituun tekstiin tulee laittaa linkki, joka vie jollekin kyseessä olevan sivuston toiselle sivulle. Myös metatekstit ja SEO-otsikot tulisi huolehtia kuntoon. Näille löytyy oma paikkansa verkkosivun alustalta.

Hakukoneille optimoidun tekstin kirjoittaminen on yhtä inspiroivaa, kivaa ja haastavaa kuin minkä tahansa laadukkaan tekstin kirjoittaminen. Kirjoittajan tulee vain tietää niksit, joilla hakukoneoptimoinnin saa oikein tehtyä. Muuta ei siis lopulta tarvita, kuin motivaatiota kirjoittamiseen, idea tekstistä, hieman suunnittelua ja sanojen naputtelua tiedostoon. Alkuun pääsee jokainen itsekseen, mutta jos haluaa viedä hakukoneoptimoinnin seuraavalle tasolle, kannattaa pyytää asiantuntijan apua.

Muistilista hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamiseen:

  1. Valitse aihe
  2. Mieti tavoite
  3. Päätä, kenelle kirjoitat
  4. Valitse hakusana
  5. Suunnittele teksti
  6. Kirjoita hakusanaa käyttäen
  7. Tarkista oikeakielisyys
  8. Lisää teksti verkkosivustolle
  9. Tarkista hakukoneoptimoinnit SEO-työkalun avulla
  10. Julkaise teksti

Lue myös blogi: Sisällöntuotanto – Miksi hyvät sisällöt ovat tärkeitä?