Tuloksekas markkinointiviestintä perustuu muutamaan hyväksi havaittuun periaatteeseen.

Sähköpostiisi kilahtaa uutiskirjeitä ja mainoksia. Kuinka suuren osan luet niistä? Ehkä usein käy niin, että innoissasi tilaat joltakin taholta uutiskirjeen. Luet ensimmäisen ja ehkä toisen, mutta harvoin paneudut niihin jatkossa. Todennäköisesti et ole ainoa.

Mikähän saa innostuksen lopahtamaan? Tuleeko sähköposteja liian usein? Toistavatko ne aina samaa myynnin mantraa? Eikö sisältö ole tarpeeksi asiantuntevaa? Eikö se koukuta?

Näitä kysymyksiä kannattaa pohtia myös silloin, kun tekee itse markkinointiviestejä ja mainoksia. Ihan aluksi pitää asettua asiakkaan paikalle miettimään, millainen viesti puree ja millainen vain ärsyttää. Siitä saa jo hyvän lähtökohdan sille, millaista yrityksen markkinointiviestintä voisi olla.

Miettimään ja viilaamaan ei kuitenkaan kannata jäädä pitkäksi aikaa. Voi nimittäin käydä niin, että viestit jäävät kirjoittamatta ja markkinointi toteuttamatta. Pitää vain aloittaa rohkeasti jostakin.

  1. Kirjoita ensimmäinen teksti, esim. uutiskirje tai blogi.
  2. Lähetä uutiskirje valitsemillesi kontakteille tai julkaise blogi valitsemallasi kanavalla.
  3. Seuraa tekstin toimivuutta: kuinka paljon sitä luetaan ja kuinka paljon saat sen kautta liikennettä verkkosivustollesi.
  4. Säädä ja muokkaa tekstiä seurantatietojen mukaan. 

Koskaan ei voi ihan varmasti tietää, mikä toimii, mitä luetaan ja mikä myy. Sen vuoksi pitää lähteä kokeilemaan.

Neljä kysymystä, joilla markkinointiviestintä starttaa

Kokeilukin kannattaa perustaa suunnittelulle. Aivan aluksi kannattaa vastata näihin neljään kysymykseen:

  1. Mikä on sinun äänesi?
    • Tämä ei tarkoita, että kirjoitetaan siitä, mitä itse ollaan ja tehdään. Se tarkoittaa sitä, että pohditaan, miten asiakasta halutaan puhutella ja vakuuttaa. Ollaanko asiapitoisia vai leikkimielisiä vai ehkä molempia?
  2. Kenelle kirjoitat?
    • Aluksi pitää pohtia, millainen asiakas on, jolle halutaan myydä tai joka halutaan vakuuttaa. Sitten kirjoitetaan juuri hänelle ja vastataan hänen tarpeisiinsa. Tekstin avulla tehdään tuotteesta tai palvelusta lukijalle välttämätön ja kerrotaan, kuinka helppoa ostaminen on.
  3. Mikä on viestin tavoite?
    • Tekstin tavoitteena voi olla myynti, jolloin kerrotaan, kuinka kätevä ja hyvä palvelu/tuote on ja kuinka helposti sen saa ostettua.
    • Tavoitteena voi myös olla asiantuntijuuden ja tiedon välittäminen, joka myös sitouttaa ja vakuuttaa lukijoita. Kun tavoite on selvä, on helpompi saada aikaan onnistunut lopputulos.
  4. Missä julkaiset tekstin?
    • Julkaisukanava vaikuttaa oleellisesti siihen, millainen teksti kannattaa kirjoittaa. Esimerkiksi tekstin pituus ja visualisointi määräytyvät pitkälti julkaisukanavan mukaan.
Uutiskirjeiden tehokkuus perustuu ennakkovalmisteluihin.

Älä spämmää!

Asiakkaat ja lukijat kyllästyvät, jos sähköpostiin tulee myyvää tekstiä liian usein. Toki sähköpostin vastaanottamisesta ja varsinkin blogien lukemisesta on mahdollista kieltäytyä,  mutta olisi kuitenkin järkevämpää säilyttää lukijat kuin menettää heidät tyrkyttävillä viesteillä.

Ei siis kannata lähettää massaposteja hurjalle määrälle vastaanottajia sattumanvaraisesti. Siinä nimittäin käy niin, että vastaanottajat ärsyyntyvät, kun eivät tunne kuuluvansa kohderyhmään. Osa harmistuu siitä, jos viesti yrittää liian selvästi myydä.

Markkinoinnin viestien kulmakivet ovat siis vallan yksinkertaisia:

  1. Kannattaa harkita, kenelle lähettää ja minkä sisältöistä viestiä lähettää.
  2. Aikataulu ja julkaisukanavat kannattaa valita huolellisesti.

On käytännössä havaittu ja todistettu, että suunnitelmallinen ja harkittu markkinointiviestintä johtaa parhaisiin saavutuksiin.

Lue myös, miten blogit palvelevat asiakkaita: Blogiteksti – näppärätyökalu asiakaspalveluun.

Kirjoittaja: Ulla Paukkunen, viestinnän asiantuntija,