Valtaosa ostopäätöksistä tehdään tänä päivänä netissä. Taistelu hakukonetulosten kärkisijoista on kovaa ja mikäli yritys ei ole ymmärtänyt satsata oikeisiin hakusanoihin, kilpailijat ovat jo askeleen edellä. Mutta miten pieni tekijä voisi pärjätä digitaalisen ympäristön hektisessä maailmassa ja kuinka löytää etulyöntiasema kilpailijoihin nähden? Avaimet siihen tarjoaa kilpailija-analyysi yhdistettynä vahvaan hakukoneoptimointiin.
Hyvin harva yritys on monopoliasemassa ja käytännössä lähes jokaisella yrittäjällä on omat kilpailijansa. Kilpailijoiden tunteminen onkin ensimmäinen askel kohti parempaa hakukonenäkyvyyttä. Jos et tiedä, mitä kilpailijasi tekevät, kuinka voit päihittää heidät? Mikäli et ole vielä kartoittanut omia kilpailijoistasi tai analysoinut heidän tekemiään toimenpiteitä, tartu ensi sijassa toimeen. Ilman käsitystä siitä, mitä kilpailijasi puuhaavat, on vaikea kehitellä omaa strategiaa.
Näin teet kilpailija-analyysin:
Kartoita aivan aluksi yrityksesi kärkikilpailijat. Kuka syö leipääsi? Kenestä on todellista vastausta ja kuka pärjää (tällä hetkellä) sinua paremmin? Kilpailijoiden joukko voi olla laajakin, mutta poimi ainakin viisi nimeä, jotka koet potentiaalisimpana vastustajana.
Tutki kilpailijoidesi verkkosivuja. Kuinka helppokäyttöinen sivusto on? Miten siellä navigoidaan? Mihin sisältöihin kilpailijasi panostaa, kuinka hän käyttää sosiaalista mediaa, mitä hakusanoja verkkosivuilta löytyy ja kuinka ahkerasti yritys päivittää esimerkiksi blogiaan?
Avainsanatutkimus on olennainen osa kilpailija-analyysiä ja optimoitua sisällöntuotantoa. Selvitä, millä avainsanoilla kilpailijat löytävät yleisönsä ja millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat etsivät palveluitasi tai tuotteitasi.
Haluatko säästää aikaa ja saada aikaan laadukkaita tuloksia? Tilaa kattava kilpailija-analyysi ja hakutermitutkimus Seoptimilta – meidän avullamme nostat yrityksesi hakutulosten huipulle!
Optimoi sisältösi kilpailija-analyysin perusteella
Käytä kilpailija-analyysia työkaluna, kun lähdet optimoimaan ja rikastamaan omia verkkosivujasi. Kilpailijoita ei kuitenkaan tule lähteä kopioimaan suoraan. Pointtina on pikemminkin tehdä asiat hieman paremmin. Jos kilpailija esimerkiksi on näkyvillä tietyillä hakutermeillä, sinun täytyy huolehtia, että oma sisältösi on autenttisempaa, laadukkaampaa ja optimoidumpaa.
Peittoa kilpailijat SEO:ssa:
- Luo laadukkaampaa ja optimoidumpaa sisältöä avainsanoille.
- Käytä pitkän hännän (long tail) hakusanoja. Ne ovat vähemmän kilpailtuja, mutta kohdennetumpia.
- Tarkista sivustosi latausnopeus ja skaalautuvuus mobiilissa.
- Optimoi kuvatekstit ja metatekstit.
- Päivitä sisältöjä säännöllisesti! Tähän sopivat erinomaisesti blogit, asiakastarinat ja ajankohtaiset tiedotteet.
Muista että SEO ei ole vain tekniikkaa: sisällön laatu on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Googlen algoritmi on yhä älykkäämpi tunnistamaan, mikä sisältö on autenttisesti tuotettua ja millä todella vastataan käyttäjien esittämiin kysymyksiin. Pikku hiljaa korkealaatuisempi ja systemaattisesti tuotettu sisältö lähtee ottamaan suurempaa jalansijaa hakukoneissa.