Meiltä kysytään usein vinkkejä hakukoneoptimointiin. Kysyjä saattaa olla vähän ymmällään kaiken tiedon edessä eikä osaa oikein tarttua mihinkään konkreettiseen. Sen vuoksi kirjoitankin tämän blogin hakukoneiden huomioimisesta vinkkeineen.

Käsittelen orgaanista hakukoneoptimointia. Se eroaa esimerkiksi maksetusta Google-mainonnasta siten, että näkyvyys ei romahda, vaikka yhtäkkiä yrityksellä olisikin se tilanne, että markkinointiin ei ole laittaa rahaa niin paljon kuin ennen. Jos verkkosivusto näkyy vain maksetun mainonnan avulla, sen näkyvyys laskee heti, kun mainonta lopetetaan.

Mitä hakukoneoptimointi vaatii?

Aivan aluksi sivuston tekniikan pitää olla kunnossa. Yleensä koodari huolehtii siitä, että sivuston latautumisnopeus on sopiva ja sivusto aukeaa nätisti eri laitteilla. Nykyisin sivualustat ovat teknisesti niin hyviä, että hakukoneet lähes aina huomioivat ne sujuvasti.

Jos firmalla tai organisaatiolla on hyvin vanha sivualusta käytössä, se kannattaa ensimmäiseksi vaihtaa uudempaan.

Sijoittuminen hakutuloksissa vaatii suunnitelman, hakutermianalyysin ja järjestelmällisesti suunnitelman mukaista työtä. Hakukoneoptimointi vaatii myös malttia, sillä tulokset eivät näy heti ensimmäisinä viikkoina.

Verkkosivustolla pitää olla riittävä määrä kiinnostavaa sisältöä, jotta vierailija viihtyisi siellä. Tekstisisältöä täytyy olla myös sanamäärällisesti tarpeeksi. Tekstin määrää ei kannata turhaan pelätä, koska sen voi asetella kauniisti sivulle ja osan tekstistä peittää Lue lisää -komennon alle.

Näkyvyyttä saava verkkosivusto on myös linkittynyt muihin verkkosivustoihin. Hakukoneet arvostavat erityisesti sitä, jos muilta verkkosivuilta on linkkejä yrityksen tai organisaation verkkosivustolle. Hakukoneet tulkitsevat, että sivuston täytyy olla hyvä ja laadukas, koska sinne ohjataan vierailijoita.

Näiden ulkoa tulevien linkkien pitää tietysti olla laadukkaita: linkin pitää tulla sellaiselta sivustolta, joka on turvallinen ja luotettava. Ulkoa verkkosivustolle tulevia linkkejä kutsutaan backlinkeiksi. Käytännössä niitä voi kerätä niin, että pyytää toisen sivuston ylläpitäjää lisäämään linkin. Tämä puolestaan vaatii hyviä suhteita.

Harkitusti valitut hakusanat ovat optimoinnin perusta

1 Tästä liikkeelle

Ensimmäisenä omalle liiketoiminnalle täytyy määritellä tavoitteet ja päämäärä, jos niitä ei ole vielä olemassa. Yrityksessä kaikkien täytyy tietää, mitä myydään ja kenelle. Tämä auttaa hahmottamaan sitä, millaisten hakusanojen avulla yrityksen verkkosivusto kannattaa optimoida.

2 Seuraavaksi hakusanat eli hakutermit

Sitten pitää tehdä hakusana-analyysi. Käytännössä yrityksellä kannattaa olla lista hakusanoista, joilla ihmiset hakevat kyseessä olevia palveluja tai tuotteita. Liikkeelle voi lähteä siitä, että miettii, mitä itse kirjoittaisi Googlen hakukenttään, kun haluasi tietoa kyseisestä palvelusta. Kannattaa kysyä vinkkejä myös tutuilta ja omilta asiakkailta. Voit käyttää myös Googlea apuna, ja kirjoittaa hakusanan Googleen ja katsoa, mitä muita vaihtoehtoja se tarjoaa.

Hakusana määritellään uudelle artikkelille.

Ei kannata unohtaa, että hakukoneoptimointia tekevillä yrityksillä on olemassa työkaluja, joiden avulla he saavat täsmällisesti tietoonsa, millä hakusanoilla ihmiset hakevat tietoa, tuotteita ja palveluita. Työkalujen avulla voidaan selvittää myös se, mihin vuodenaikaan mitkäkin hakusanat ovat runsaassa käytössä. Tämä kannattaa huomioida esimerkiksi blogien julkaisuajankohtaa mietittäessä.

Kun verkkosivustoa optimoidaan, eri sivujen hakusanoiksi kannattaa valita niin sanottuja päätason hakusanoja, jotka ovat samalla informatiivisia.

Esimerkiksi jos tarkoitus on myydä asuntoja, kannattaa pääsivun hakusanaksi valita jokin yleinen sana tai fraasi, kuten myytävät asunnot. Tällainen hakusana otsikossa ohjaa myös sivuston vierailijaa ja kertoo, että kyseisen otsikon alta löytyy erilaisia myytäviä kohteita.

Blogeissa ja esimerkiksi laskeutumissivuilla voi käyttää spesifimpiä hakusanoja, kuten myytävät asunnot lauttasaari. Nämä ovat niin sanottuja long-tail-hakusanoja. Niiden hakumäärä ei ole yhtä suuri kuin yleisemmillä termeillä.

Usein on kuitenkin niin, että isot yritykset, jotka käyttävät paljon rahaa hakusanoihin, ovat ottaneet jo yleisimmät hakusanat omikseen ja heidän kanssaan on vaikea kilpailla. Vaikka spesifimmillä hakusanoilla ei haeta kovin paljon, niitä käyttävät hakujen tekijät ovat usein tositarkoituksella liikkeellä ja ovat potentiaalisempia ostajia. Siksi niitä kannattaa käyttää.

3 Sitten tarkistetaan kilpailijat

Älä unohda kilpailijoita. Aina ennen kuin päätetään, millä hakusanoilla verkkosivua ja tekstiä aletaan optimoida, kannattaa tarkistaa, millä hakusanoilla kilpailijat näkyvät Googlessa. Yrityksen kannattaa ehdottomasti näkyä samoilla hakusanoilla kuin kilpailijat ja lisäksi muutamilla muilla, joihin kilpailijat eivät ole ehtineet vielä panostaa.

4 Vielä yksi tärkeä muistutus

Hakusanoja pitää tarkastella myös siitä näkökulmasta, haetaanko kyseisellä sanalla tietoa vai ollaanko ostotarkoitusmielessä liikkeellä. Jos Googleen kirjoitetaan venyttelyn hyödyt, hakija ei todennäköisesti ole ostamassa mitään. Jos hakukenttään kirjoitetaan juoksukengät naiselle, hakija saattaa olla potentiaalisempi ostaja kuin vain tiedonhakija. Tästä olemme kirjoittaneet aikaisemmin blogissamme: Blogiteksti – näppärä työkalu asiakaspalveluun.

5 Kun hakusanalista on valmis, tee suunnitelma!

Mieti, mitkä hakusanat sopivat verkkosivustosi sisältöjen optimointiin. Käytä jokaisella sivulla yhtä päähakusanaa, mutta määrittele niille myös synonyymejä.

Erottele blogeihin sopivat hakusanat. Niissä kannattaa huomioida myös kausivaihtelut. Esimerkiksi eräfirman kannattaa kirjoittaa kesää kohti veneistä ja telttailusta ja syksyä kohti metsästystarvikkeista.

Ja muista! Blogeissa voit kirjoittaa myös sellaisilla hakusanoilla, joilla ei ole hakutuloksia. Nimittäin joskus kannattaa julkaista jokin uutinen tai muu ajankohtainen asia, jota ihmiset eivät vielä ole osanneet hakea millään hakusanalla. Ajankohtaisista asioista kirjoittaminen kertoo siitä, että yritys on aktiivinen ja ajanhermoilla.

Muuten, voit tutustua tähän aiheeseen myös kansainvälisesti tunnetun Yoastin blogissa.

Jos haluat tietää, miten yksittäinen teksti optimoidaan hakukoneille, lue siitä artikkelista Hakukoneoptimoitu teksti on kirjoitettu ihmiselle – ei koneelle.