fbpx

Hakukoneoptimointi on avain markkinointiin

Hakukoneoptimointi on avain markkinointiin

Hakukoneoptimointi on yksi osa laajaa markkinoinnin kenttää. Huolellisesti toteutettu optimointi eri vaiheineen on arvokas pääoma ja työkalu kaiken muun markkinoinnin rinnalla.

Mitä hakukoneet tekevät?

Hakukoneet, kuten Google, Yahoo tai Bling, auttavat löytämään juuri tiettyjä verkkosivustoja, tietoja tai asioita internetistä. Hakukoneita käytetään kuitenkin erilaisin tavoin. Nämä tavat voidaan jakaa kolmeen ryhmään:

  1. Avun hakeminen: esimerkiksi junalipun tai villapaidan osto tai musiikin kuuntelu.
  2. Tiedon hakeminen: esimerkiksi aukioloaikojen tai verkkokauppavalikoiman etsiminen.
  3. Navigointi: esimerkiksi Helsingin Sanomien, Stockmannin tai pienempien yritysten verkkosivujen etsiminen.

Hakukoneiden käytössä on erityisen tärkeää, että sen käyttäjä on tyytyväinen löytämiinsä hakutuloksiin. Etsiessään ikkunoita tai hotellia käyttäjä haluaa löytää helposti ja vaivattomasti parhaimmat käytettävissä olevat tiedot.

Hakukoneoptimointi tiedon hakijaa ajatellen

Hakukoneet pitävät päätehtävänään tuottaa parhaita ja relevantteja hakuja käyttäjilleen.

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat erilaiset sivustolla tehdyt ratkaisut. Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla parannetaan nettisivujen sijoittumista hakukoneen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi
on näkyvyyttä hakukoneen maksuttomissa hakutuloksissa. Enenevässä määrin ihmiset etsivät tietoa, palveluita, tuotteita ja ratkaisuja Googlen tai muiden hakukoneiden avulla.

Verkkosivuston hakukoneoptimointi sisältää seuraavat toimenpiteet:

  1. Hakusana-analyysi
  2. Optimointisuunnitelma
  3. Verkkosivuston sisällön optimointi
  4. Verkkosivuston tekninen optimointi

Hakukoneoptimointi ja hakukonenäkyvyys

Verkkosivuston ja verkkokaupan optimoinnilla haetaan parempia sijoituksia hakukonetuloksissa. Tässä sijoitusten hakemisessa tärkeintä on laadukas suunnittelu, hakusana-analyysi ja pitkäjänteinen, kohdennettu sisällöntuotanto yhdessä teknisten optimointien kanssa.

Hakukoneet tutkivat sivustoja algoritminsa avulla ja arvioivat sivuston luotettavuutta erilaisin keinoin. Koska hakukone haluaa säilyttää käyttäjänsä ja tarjota heille parasta mahdollista palvelua, se tarjoaa parhailla paikoilla sellaisia hakutuloksia, jotka todella hyödyttävät hakijaa.

Millainen sivusto on hakukoneelle mieleen?

Hakukoneet tutustuvat verkkosivustolla oleviin otsikoihin, kuviin, videoihin, avainsanoihin, käyttömukavuuksiin ja liikenteeseen. Se arvioi jokaisen seikan laadukkuutta ja asianmukaisuutta omilla mittareillaan. Hakukone ei kuitenkaan pysty tutustumaan sivuihin täysin samalla tavoin kuin ihminen. Siksi hakukoneoptimointi onkin tärkeää tehdä oikealla tavalla.

Optimoinnissa hakukoneelle kerrotaan tarkasti, mitä kaikkea sivulta löytyy ja millaisin keinoin sivun vierailija on huomioitu. Myös sivuston sisällöstä annetaan hakukoneelle tärkeää tietoa, jotta se ei ainoastaan näe sisällön määrää vaan osaa myös arvioida sen laadukkuutta.

Seoptimi on perehtynyt sekä hakukonenäkyvyyden vaatimuksiin että monipuolisen lukija- ja hakukoneystävällisen sisällön tuottamiseen. Ota siis yhteyttä, ja räätälöidään yrityksellesi sisältö, joka sekä näkyy että koskettaa!