Hakukoneoptimointi digitaalisen markkinoinnin työkaluna

Tuskin kukaan enää väittää, että oma yritys pärjää ilman digitaalista markkinointia. Tämä ajatus minulle tulee mieleen, kun alan kirjoittaa tätä blogia hakukoneoptimoinnista (SEO) digitaalisessa markkinoinnissa. Sitten heti huomaan sekin, että itse asiassa tiedän joitakin yrityksiä, jotka porskuttavat edelleen ilman verkkosivuja ja sometilejä. Mutta ne ovat harvassa.

SEO eli hakukoneoptimointi on osa digitaalista markkinointia.

Digitaalinen markkinointi on yksinkertaisesti sitä, että yritys on esillä niissä digitaalisissa ympäristöissä, joissa ihmiset viettävät aikaansa. Yleisimmät kanavat ovat hakukoneet, sosiaalinen media, sähköposti ja verkkosivut. Kannattaa muistaa, että radio ja televisiokin ovat edelleen varteen otettavia digitaalisen markkinoinnin kanavia.

Digitaalista markkinointia voi tehdä usealla eri tavalla, mutta keskityn nyt hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimointia kannattaa käyttää yrityksen verkkosivuston näkyvyyden nostamiseen hakukoneissa, tavallisimmin Googlessa.

Hakukoneille optimoitu verkkosivu ei uppoa

Kevään 2020 korona-aika osoitti jälleen, että yritykset nipistävät huonossa taloustilanteessa markkinoinnista. Se on ihan ymmärrettävää, kun pitää laittaa menot kuriin. Se voi myös olla kohtalokasta, jos myynti loppuu. Jos verkkosivusto on kuitenkin laadukkaasti hakukoneoptimoitu, sen näkyvyys ei romahda.

Tiesitkö, että laadukas hakukoneoptimointi takaa, että verkkosivustosi näkyy ja saa vierailijoita, vaikka pienentäisit markkinointibudjettiasi? Näin yritykselläsi on edelleen mahdollisuus lisätä myyntiä.

Hakukoneoptimointi eroaa esimerkiksi maksetusta Google-mainonnasta siten, että näkyvyys ei romahda, vaikka rahahanat laitettaisiin kiinni. Jos verkkosivusto näkyy vain maksetun mainonnan avulla, sen näkyvyys laskee heti, kun mainonta lopetetaan.  

Hakukoneoptimointi on prosessi

Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tavoitteena on, että yrityksesi verkkosivu nousee ensimmäisten hakutulosten joukkoon, kun ihmiset hakevat tietoa, palveluja tai tuotteita, joita myös yrityksesi tarjoaa. Tämän vuoksi on tärkeää, että tiedät, millä hakusanoilla ihmiset hakevat yrityksesi tuotteita ja palveluita.

Hakusanojen selvittelyn jälkeen pitää päättää, millä hakusanoilla optimoidaan verkkosivuston eri sivut ja mitä hakusanoja käytetään esimerkiksi blogeissa ja muissa artikkeleissa. Hakusanojen selvittämisessä auttaa hakusana-analyysi.

Kun Maija Meikäläinen haluaa ostaa uudet terassikalusteet, hän menee todennäköisesti verkossa Googleen ja kirjoittaa hakukenttään terassikalusteet. Jos myyt terassikalusteita ja jos verkkosivustosi on optimoitu tälle hakusanalle, yrityksesi nousee Maijan hakutuloksiin.

Mitä SEO vaatii?

  • Verkkosivustolla pitää olla tarpeeksi tekstisisältöä. Tekstin määrää ei kannata pelätä, koska teksti voidaan asetella siten, että se asettuu kauniisti sivulle. Lisäksi tekstiä voidaan piilottaa Lue lisää -komennon alle.
  • Sivuston tekniikan pitää olla kunnossa. Yleensä koodari huolehtii siitä, että sivuston latautumisnopeus on sopiva ja että sivusto aukeaa nätisti eri laitteilla.
  • Sijoittuminen hakutuloksissa vaatii suunnitelman, hakusana-analyysin ja jatkuvaa kehitystyötä.
  • SEO vaatii myös malttia. Tulokset alkavat näkyä vasta neljän kuukauden jälkeen.

Hakukoneoptimointia verkkosivustolle voi tehdä itse tai palvelun voi ostaa. Usein käy niin, että yrittäjällä itsellään ei ole aikaa kirjoittaa sisältöjä tai perehtyä sivuston tekniikkaan. Tähän saumaan hakukoneoptimointiin erikoistuneet yritykset ovatkin syntyneet.

Jos kiinnostuit hakukoneoptimoinnista, ota yhteyttä meihin. Löydät yhteystiedot täältä.