fbpx

Sisällöntuottaja digimarkkinoinnin ytimessä

Sisällöntuottaja on tärkeä osaaja yrityksessä. Tässä blogissa kerromme, miksi yhteistyö sisällöntuottajan kanssa kannattaa, ja keskitymme hakukoneille optimoituihin tekstisisältöihin. Kirjoitamme siis siitä, miksi tekstit ovat tärkeä osa digimarkkinointia ja miten niillä voi nostaa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Lopussa on myös käytännön ohjeita optimoidun tekstin kirjoittamiseen.

Ole hyvä ja ota koppi!

Pidätkö enemmän teksteistä vai videoista? Ehkä äänikirjat ja podcastit ovat se ykkösjuttu? Kun selaat somea tai surffailet verkossa, keskitytkö lukemaan tekstejä vai klikkailetko videoita auki?

Osa meistä ihmisistä on selvästi enemmän tekstien ystäviä ja osa videoiden. Myös äänikirjojen ja podcastien suurkuluttajia löytyy. Kuitenkin, lukijatyypit sanovat, että teksti on siksi mukava, kun sitä voi välillä vain silmäillä ja edetä nopeasti eteenpäin poimien kiinnostavimmat kohdat. Lisäksi lukiessa voi palata helposti takaisin ja lukea uudestaan. Videon tai äänikirjan kelaaminen ei niin hyvin onnistu.

sisällöntuottaja

Useat tutkimukset kertovat, että ihmiset eivät ehdi lukea niin paljon kuin ennen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on edelleen paljon ihmisiä, jotka lukevat tekstin ennemmin kuin katsovat tai kuuntelevat saman asian.

Kirjoitetut tekstit ovat tärkeitä. Niillä voi myydä, jakaa tietoa, välittää kokemuksia, antaa lausuntoja, ilmoittaa päätöksistä, vahvistaa omaa asemaansa asiantuntijana ja niin edelleen. Tekstejä ei pidä heittää romukoppaan, ja kirjoittava sisällöntuottaja tarvitaan.

Tekstit tehostavat markkinointia

Olemme Seoptimilla sisällöntuottajia ja keskustelleet sekä asiakkaittemme että yhteistyökumppaneittemme kanssa tekstien merkityksestä markkinoinnissa. Edelleen tekstien puolesta puhuvat seuraavat seikat:

  • Hakukoneet arvostavat tekstejä ja nostavat esiin hyvin kirjoitettuja ja optimoituja tekstejä.
  • Todella useat tiedonhakijat lukevat eivätkä vain katso tai kuuntele.
  • Markkinoivilla teksteillä saa myyntiä aikaiseksi.
  • Asiantuntijateksteillä saa vakuutettua lukijat ja asiakkaat sekä pidettyä yllä omaa asiantuntijuuttaan.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että huolimattomasti kirjoitettua ja sekavaa tekstiä ei kukaan lue. Hakukoneetkaan eivät nosta esiin tekstiä, jolla ei näytä olevan lukijoita. Kirjoittamiseen kannattaa siis satsata ja miettiä, mitä ja miten kirjoittaa.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että huolimattomasti kirjoitettua ja sekavaa tekstiä ei kukaan lue.

Sisällötuottaja tarvitsee tekstille tavoitteen

Kun tekstiä alkaa kirjoittaa tai tilaa sellaisen, täytyy ensimmäiseksi miettiä tavoite: Millaisen tekstin haluat somekanavaan, blogiin tai verkkosivustolle? Haluatko tehdä tekstin avulla kaupat vai onko tekstillä jokin muu arvo? Kun tavoite on selvä, on helpompi saada aikaan onnistunut lopputulos.

Jos haluat myydä, tilaa tai kirjoita teksti sen mukaan. Esimerkiksi googlettamalla löytyy useita malleja myyvän tekstin kirjoittamiseen. Jos itse et ehdi kirjoittaa, voit kysyä asiasta meiltä.

Myyntiä vai asiantuntijuutta korostava teksti?

Myyvän tekstin tekeminen vaatii paljon taustatyötä. Teksti täytyy kohdentaa tietylle asiakasryhmälle ja sen tarpeille. Siinä tarvitaan psykologista näkökulmaa ja myös myynnin teorioiden tietämystä. Tekstin avulla poistetaan ostamisen esteet ja tehdään tuotteesta tai palvelusta lukijalle välttämätön.

Muu sisällöntuotanto antaa lukijalle tietoa ja lisää hänen kiinnostustaan. Se lisää kirjoittajan ja yrityksen asiantuntijuutta, ja sen tavoite on myös nostaa sivustoa hakukoneiden antamissa tuloksissa. Tosin tällainenkin sisältö kasvattaa myyntiä samalla, kun se lisää yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä.

sisällöntuottaja tekee hakukoneille optimoidun blogin

Hyvä sisällöntuottaja optimoi tekstit, mutta miten?

Kaikki tekstit, joita julkaistaan verkossa, kannattaa optimoida hakukoneille. Tässä sinullekin vinkit, miten se tehdään:

  1. Kartoita aluksi, millaisilla hakusanoilla ihmiset hakevat tuotettasi tai palveluasi. Apua löytyy esimerkiksi linkistä Google Trends tai tilaa meiltä hakusana-analyysi.
  2. Kirjoita teksti, jossa käytät yhtä tai muutamaa valitsemaasi hakusanaa. Kannattaa valita yksi päähakusana, jota käyttää esimerkiksi otsikossa. Lisäksi hakusanaa kannattaa mainita muutaman kerran muuallakin tekstissä.
  3. Kiinnostava sisältö on yksi tärkeimmistä elementeistä. Jos lukijat eivät kiinnostu tekstistä, se ei myöskään nouse hakukoneiden tuloksissa niin paljon.
  4. Hyvä ja sujuva kieli on arvossaan. Panosta siis kirjoittamiseen ja oikeakielisyyteen. Tarkista, että olet jakanut tekstin kappaleisiin ja käytät väliotsikoita.
  5. Tekstin silmäiltävyys on myös hyvä huomioida. Lukija voi keksittyä lukemaan vain otsikot, luettelot ja nostot. Satsaa siis niihin.
  6. Kun teksti on valmis ja se syötetään esim. verkkosivuston alustalle, täytyy tehdä vielä tekniset optimoinnit. Ainakin tunnetuimmissa alustoissa on erikseen kohdat, joihin voi määritellä tekstin hakusanat ja vaihtoehtoiset tekstit.
  7. Tekstiin täytyy lisätä myös linkki johonkin muuhun sivustoon. Sivuston kannattaa olla sellainen, joka koetaan luotettavaksi ja puolueettomaksi tiedon lähteeksi.
  8. Lopuksi muista, että jaat tekstiä mahdollisimman monessa somekanavassa!

Voit siis vallan mainiosti itse tehdä tuloksekasta ja laadukasta sisältöä omien tarpeittesi mukaan digitaalisille markkinoille. Jos aikasi on kuitenkin rajallinen, Seoptimin sisällöntuottaja. Ota yhteyttä!