Sisällöntuottajat digimarkkinoinnin ytimessä

Sisällöntuottajat ovat oleellinen osaajaryhmä digimarkkinoinnissa. Tässä blogissa kerromme, miksi yhteistyö sisällöntuottajien kanssa kannattaa. Kirjoitamme siis siitä, miksi tekstit ovat tärkeä osa digimarkkinointia ja miten niillä voi nostaa yrityksen näkyvyyttä verkossa. Lopussa on myös käytännön ohjeita optimoidun tekstin kirjoittamiseen.

Ole hyvä ja ota koppi!

Pidätkö enemmän teksteistä vai videoista?  Kun selaat somea tai surffailet verkossa, kumpi saa sinut pysähtymään ja tutustumaan aiheeseen tarkemmin?

Olemme Seoptimilla huomanneet, että osa meistä on selvästi enemmän tekstien ystäviä ja osa videoiden. Lukijatyypit sanovat, että teksti on siksi mukava, kun sitä voi välillä vain silmäillä ja edetä nopeasti eteenpäin poimien vain kiinnostavimmat kohdat. Lisäksi lukiessa voi palata helposti takaisin ja lukea uudestaan. Videolla kelaaminen ei niin hyvin onnistu.

sisällöntuottajat

Useat tutkimukset kertovat, että ihmiset eivät ehdi lukea niin paljon kuin ennen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on edelleen paljon ihmisiä, jotka lukevat tekstin ennemmin kuin katsovat saman asian videolta.

Kirjoitetut tekstit ovat tärkeitä. Niillä voi myydä, jakaa tietoa, välittää kokemuksia, antaa lausuntoja, ilmoittaa päätöksistä, vahvistaa omaa asemaansa asiantuntijana ja niin edelleen. Tekstejä ei pidä heittää romukoppaan.

Miten sisällöntuottajat tehostavat digitaalista markkinointiasi?

Olemme Seoptimilla sisällöntuottajia ja keskustelleet sekä asiakkaittemme että yhteistyökumppaneittemme kanssa tekstien merkityksestä digitaalisessa markkinoinnissa. On nimittäin tärkeää pohtia kriittisesti omaa tekemistään, jotta sen päämäärä ja tavoitteet pysyisivät kirkkaina.

Edelleen, vuonna 2019, tekstien puolesta puhuvat seuraavat seikat:

  • Hakukoneet arvostavat tekstejä ja nostavat esiin hyvin kirjoitettuja ja optimoituja tekstejä.
  • Todella useat tiedonhakijat lukevat eivätkä vain katso tai kuuntele.
  • Markkinoivilla teksteillä saa myyntiä aikaiseksi.
  • Asiantuntijateksteillä saa vakuutettua lukijat ja asiakkaat sekä pidettyä yllä omaa asiantuntijuuttaan.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että huolimattomasti kirjoitettua ja sekavaa tekstiä ei kukaan lue. Hakukoneetkaan eivät nosta esiin tekstiä, jolla ei näytä olevan lukijoita. Kirjoittamiseen kannattaa siis satsata ja miettiä, mitä ja miten kirjoittaa.

”Sisällöntuottajat ovat perehtyneet siihen, miten tekstille määritellään selkeä tavoite ja miten tuottava teksti kirjoitetaan.”

Hyvällä tekstillä on selkeä tavoite

Kun tekstiä alkaa kirjoittaa tai tilaa sellaisen, täytyy ensimmäiseksi miettiä tavoite: Millaisen tekstin haluat somekanavaan, blogiin tai verkkosivustolle? Haluatko tehdä tekstin avulla kaupat vai onko tekstillä jokin muu arvo? Kun tavoite on selvä, on helpompi saada aikaan onnistunut lopputulos.

Jos haluat myydä, tilaa tai kirjoita teksti sen mukaan. Esimerkiksi googlettamalla löytyy useita malleja myyvän tekstin kirjoittamiseen. Jos itse et ehdi kirjoittaa, voit kysyä asiasta meiltä.

Myyntiä vai asiantuntijuutta korostava teksti?

Myyvän tekstin tekeminen vaatii paljon taustatyötä. Teksti täytyy kohdentaa tietylle asiakasryhmälle ja sen tarpeille. Siinä tarvitaan psykologista näkökulmaa ja myynnin teorioiden tietämystä. Tekstin avulla poistetaan ostamisen esteet ja tehdään tuotteesta tai palvelusta lukijalle välttämätön.

Muu sisällöntuotanto antaa lukijalle tietoa ja lisää hänen kiinnostustaan. Se lisää kirjoittajan ja yrityksen asiantuntijuutta, ja sen tavoite on myös nostaa sivustoa hakukoneiden antamissa tuloksissa. Tosin tällainenkin sisältö kasvattaa myyntiä samalla, kun se lisää yrityksen tunnettuutta ja näkyvyyttä.

hakukoneoptimointi

Sisällöntuottajat optimoivat tekstit, mutta miten?

Kaikki tekstit, joita julkaistaan verkossa, kannattaa optimoida hakukoneille. Tässä sinullekin vinkit, miten se tehdään:

  1. Kartoita aluksi, millaisilla hakusanoilla ihmiset hakevat tuotettasi tai palveluasi. Apua löytyy esimerkiksi linkistä Google Trends tai tilaa meiltä hakusana-analyysi.
  2. Kirjoita teksti, jossa käytät yhtä tai muutamaa valitsemaasi hakusanaa. Kannattaa valita yksi päähakusana, jonka laittaa otsikkoon ja tekstin ensimmäiseen kappaleeseen. Lisäksi hakusanaa kannattaa mainita muutaman kerran muuallakin tekstissä.
  3. Kiinnostava sisältö on yksi tärkeimmistä elementeistä. Jos lukijat eivät kiinnostu tekstistä, se ei myöskään nouse hakukoneiden tuloksissa.
  4. Hyvä ja sujuva kieli on arvossaan. Panosta siis kirjoittamiseen ja oikeakielisyyteen. Tarkista, että olet jakanut tekstin kappaleisiin ja käytät väliotsikoita.
  5. Kun teksti on valmis ja se syötetään esim. verkkosivuston alustalle, täytyy tehdä vielä tekniset optimoinnit. Ainakin tunnetuimmissa alustoissa (WordPress ja Drupal) on erikseen kohdat, joihin voi määritellä tekstin hakusanat ja vaihtoehtoiset tekstit. Näitä ei kannata unohtaa!
  6. Tekstiin täytyy lisätä myös linkki johonkin muuhun sivustoon. Sivuston kannattaa olla sellainen, joka koetaan luotettavaksi ja puolueettomaksi tiedon lähteeksi.
  7. Lopuksi muista, että jaat tekstiä mahdollisimman monessa somekanavassa!

Voit siis vallan mainiosti itse tehdä tuloksekasta ja laadukasta sisältöä omien tarpeittesi mukaan digitaalisille markkinoille. Jos aikasi on kuitenkin rajallinen, me Seoptimin sisällöntuottajat, autamme mielellämme. Ota yhteyttä!