Jos mielessäsi on joskus käynyt epäilys siitä, että yrityksesi verkkosivusto ei toimi ihan parhaalla mahdollisella eikä edes mukiin menevällä tavalla, lue tämä artikkeli. Jos suunnittelet yrityksesi kotisivujen uudistamista, lue myös silloin tämä artikkeli.
Kerromme tässä, mistä kannattaa lähteä liikkeelle!
Mikä SEO-analyysi on?
SEO-analyysissä arvioidaan verkkosivuston hakukonenäkyvyys ja siihen vaikuttavat seikat. Arvioinnin kohteena ovat
- sivuston sisällöt
- otsikot, tekstit, kuvat ja videot
- tekniikka
- teknisen hakukoneoptimoinnin tila
- käytettävyys
- sivuston käyttäjäystävällisyys eli se, kuinka selkeä sivusto on ja kuinka helposti sivustolla vieraileva henkilö löytää haluamansa tiedon.
Kattava SEO-analyysi kertoo verkkosivuston vahvuudet ja heikkoudet hakukonenäkyvyyden kannalta. Se antaa selkeät ohjeet siitä, mitä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi voi tehdä. Usein sivustolle määritellään myös niin sanotut SEO-pisteet. Siihen on olemassa valmiita työkaluja, kuten SEO Site Checkup.
SEO-pisteet kertovat arvion verkkosivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavasta sisällöstä, teknisestä optimoinnista ja käyttäjäystävällisyydestä. Arvio voidaan tehdä asteikolla 1–100. Yleinen luku pienyrityksillä on 30–60, mutta kannattaa aina suhteuttaa luku myös kilpailijoihin ja omaan lähtötasoon. SEO-pisteet voivat muuttua esimerkiksi sivuston päivitysten jälkeen.
Miten se tehdään?
Kun verkkosivuston uudistus on ajankohtainen tai muuten haluat tarkistaa yrityksesi hakukoneoptimoinnin tilan, huolehdi SEO-analyysi. Sinulla on valittavana kolme tapaa toteuttaa se:
- Tee itse.
- Voit kysyä asiakkailtasi ja verkostoltasi kokemuksia ja mielipiteitä sivustostasi. Voit myös itse tarkistaa sivuston latautumisnopeuden, esimerkiksi PageSpeed Insights -työkalulla. Myös SEO Site Checkup antaa tehdä tietyin rajoituksin ilmaisia analyyseja.
- Teetä jollakin tutulla.
- Jos sinulla sattuu olemaan tuttavapiirissä ihminen, joka oikeasti taitaa hakukoneoptimoinnin ja joka on valmis tekemään ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi SEO-analyysin, voit kääntyä hänen puoleensa.
- Ota yhteyttä ammattilaiseen ja pyydä heitä tekemään SEO-analyysi (Seoptimi).
Ammattilaisen puoleen kannattaa kääntyä, koska SEO-työkalut antavat niin paljon tietoa ammattitermein, että sinulta menee hurjasti aikaa selvittääksesi, mitä mikin tarkoittaa. Aikaa menee myös siihen, kun selvität, mitä oikeasti sivustolle kannattaa tehdä. Tuttujen hyödyntämisessä on se riski, ettet kehtaa reklamoida ja tutulla ei ole motivaatiota tehdä lähes ilmaisella toiselle palvelusta.
SEO-analyysi Seoptimin tapaan – näin se tehdään!
Verkkosivuston ja verkkokaupan optimoinnilla saadaan yrityksellesi parempia sijoituksia hakukonetuloksissa. Tässä sijoitusten hakemisessa on tärkeää tehdä huolellinen pohjatyö. Kaikki lähtee liikkeelle sivuston SEO-analyysistä, jota täydennetään hakusana- ja kilpailija-analyysillä. Analyysin pohjalta voidaan hahmottaa ostajien käyttäytymistä, sesonkia, kilpailijoiden palveluita ja yrityksenne näkyvyyttä. Analyysi on lopulta koko digimarkkinoinnin pohja.
Askel 1: Pidämme kansassasi palaverin, jossa perehdymme liiketoimintaasi, toiveisiisi ja tavoitteisiisi.
Askel 2: Sitten tulee SEO-analyysi, jonka avulla pääsemme käsiksi sivuston vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Askel 3: SEO-analyysin lisäksi teemme hakusana-analyysin, jossa kartoitamme ne hakusanat, joilla tuotteitasi ja palveluitasi haetaan hakukoneista. Hakusanat ovat optimoinnin tärkeä perusta.
Askel 4: Tämän jälkeen tärkeää on tutustua kilpailijoihin. Kilpailija-analyysissä selviävät kilpailijoiden hakukoneoptimoinnin ja sisältömarkkinoinnin tilat, ja näin ollen asioita päästään jatkossa tekemään kilpailijoita paremmin.
Askel 5: Kirjoitamme analyyseistamme raportin, jonka lähetämme sinulle. Lisäksi käymme yhdessä sinun kanssasi raportin läpi ja selitämme, mitä eri asiat tarkoittavat.
SEO-analyysi on osa alkutilanteen analyysiä, jonka jälkeen tiedät, mitä verkkosivustosi parantamiseksi kannattaa tehdä. Seoptimi auttaa sinua haasteiden selättämisessä. Ota siis yhteyttä tästä!
Ps. Seoptimi tekee myös erikseen SEO-analyysejä, hakusana-analyysejä ja kilpailija-analyysejä. Niitä kaikkia ei tarvitse tilata samalla kertaa.