Mediaviestintä tavoittaa laajan yleisön
Varmista näkyvyytesi paikallisessa tai valtakunnallisessa mediassa. Me Seoptimilla autamme yritystäsi yhteistyöhön eri julkaisukanavien kanssa. Mediaviestinnän kautta kykenet tavoittamaan yleisöä aiempaa laajemmalla skaalalla. Mediatiedotteet ja natiivimainokset lisäävät yrityksesi tunnettavuutta ja kiinnostavuutta – vahvistetaan yhdessä yrityksesi myönteistä mediakuvaa!
Suunnitelmallista mediaviestintää
Tarjoamamme apu ei ole vain puhetta – se on konkreettinen dokumentti ja tiekartta menestykseen.
Yritys saa parhaiten näkyvyyttä ja huomiota mediassa, jos mediaa varten on tehty strategia. Yksittäisten tiedotteiden lähettäminen satunnaisille vastaanottajille ei tuota samanlaista tulosta kuin tavoitteellinen ja suunnitelmallinen mediaviestintä.
Hyvin suunniteltu mediaviestintä auttaa organisaatiota saavuttamaan viestinnälliset tavoitteensa, hallitsemaan mainettaan ja rakentamaan positiivisia suhteita sekä median että yleisön kanssa.
Viestintästrategiassa määritellään
- yrityksen tai organisaation viestinnälliset periaatteet ja arvot
- kohderyhmät
- viestinnän tavoitteet
- keinot, joilla kohderyhmille viestitään
- viestinnän sisällöt
- viestinnän vastuut, resurssit ja seuranta.
Hinta alkaen: 1 900 euroa (alv 0 %)
Hinta riippuu yrityksen koosta ja tarpeesta.
Miksi tekisit viestintäsuunnitelman meidän kanssamme?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Eivätkö mediat huomaa innovatiivista yritystänne?
Seoptimin avulla mediakenttä kerralla haltuun!
Seoptimin tiedotepalvelu tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden jakaa uutisia ja ajankohtaisia aiheita suoraan valtakunnalliseen STT Info -mediaportaaliin. Tiedotteet lisäävät yrityksesi näkyvyyttä, lujittavat asiakassuhteita sekä vahvistavat yrityksesi asemaa oman alansa asiantuntijana ja osaajana.
Toteutamme kanssasi yhteistyössä yrityksellesi tiedotussuunnitelman tarvittavalla laajuudella. Teemme yrityksellesi oman näyttävän uutishuoneen STT Info -mediapalveluun.
Varsinaisten tiedotteiden sisältö rakennetaan kiinnostavaksi, ajatuksia herättäväksi ja koukuttavaksi. Jaamme tiedotteet valtakunnalliseen STT Info -jakelukanavaan. News Wire -yhteyden kautta tiedotteet menevät myös suoraan syötteenä toimitusten sisäisiin toimitusjärjestelmiin.
Toimitusten lisäksi tiedote voidaan lähettää samalla yrityksen muille tärkeille sidosryhmille. Toteutamme myös tiedoteseurannan mediaosumista sekä raportoinnin. Halutessasi yrityksesi voi huolehtia jakelusta myös itse.
Esimerkkihinnasto
- Yksittäinen mediatiedote alkaen 350 euroa
- Mediatiedotteen jakelu STT Info -mediaportaalin kautta sisältäen News Wire -yhteyden toimitusten sisäisiin toimitusjärjestelmiin 120 euroa/kuukausi rajoittamattomalla tiedotemäärällä
- STT-uutishuoneen rakentaminen 250 euroa
- Mediaseuranta ja raportointi alkaen 60 euroa
- Tiedotussuunnitelma tarpeen mukaan alkaen 390 euroa
Hintoihin lisätään alv.
Mediatiedote on tehokas keino tavoittaa uutta yleisöä
Tiedotteen tarkoituksena on paitsi kertoa yrityksestä itsestään, myös nostaa yleisön tietoisuuteen uutta, informatiivista ja heitä kiinnostavaa tietoa. Meillä on ammattitaitoa tuoda yritystä jännittävällä ja tuoreella tavalla esiin pinnalla olevien aiheiden kautta – tämä takaa median mielenkiinnon ja ansaitun uutisnäkyvyyden kohdennetuissa julkaisukanavissa. Poimimme hyvässä yhteistyössä yrityksesi kiinnostavimmat uutiset ja ajankohtaisimmat tärpit jakoon.
LUEL LISÄÄ
Mediatiedottamisessa palloillaan monen eri tekijän kanssa. Uutiskärki ei yksin riitä, vaan pelisilmää tarvitaan niin tiedotteen rakentamisessa kuin otsikoinnissa, kuvissa sekä nostoissakin. Myös se, mitä kautta tiedotteelle haetaan julkisuutta, ratkaisee. Paikallinen yrittäjä voi saada toiminnalleen lisäarvoa paikallistason mediassa, kun taas valtakunnallinen näkyvyys palvelee muun muassa verkkokauppoja kaikkein parhaiten.
Myös julkaisuajankohdalla on iso roolinsa. Kun maailmalla kuohuu, pienet uutiset hukkuvat isojen tapahtumien alle. Hiljaisempana ajankohtana taas yritysten on helppo saada pienelläkin panostuksella suurempaa volyymia tiedotteelleen. Me Seoptimilla autamme mielellämme yritystäsi löytämään parhaat keinot viestiä niin perinteisten kuin nykyaikaisten, digitaalisten julkaisukanavien kautta.
Media ja viestintä – mihin yritys tarvitsee näkyvyyttä?
Moni yritys painii tutun ongelman kanssa: toimintavuosia kertyy, mutta silti tuntuu, ettei kukaan ole yrityksestä koskaan kuullutkaan. Näkyvyyteen voi onneksi itse vaikuttaa. Uutiskirjeet ja sosiaalisen median kanavat tavoittavat kenties vain rajatun joukon ihmisiä ja omat keinot suuremman yleisömäärän tavoittamiseen eivät ajan tai resurssien puutteessa riitä.
LUE LISÄÄ
Median kanssa toimiminen voi ymmärrettävästi myös kauhistuttaa. Omassa yritystarinassa, tuotteissa tai palvelussa on kenties vaikea nähdä riittävää uutisarvoa, eikä yrityksen toimintaa välttämättä osata kytkeä pinnalla oleviin aiheisiin. On vaikea tietää, kuinka ja miten mediaa lähestytään ja millaisilla kasvoilla mediakentälle tulisi lähteä mukaan.
Meillä Seoptimissa on asiantuntemusta löytää juuri ne oikeat keinot, joilla hyvää mediayhteistyötä haluttujen tahojen kanssa lähdetään rakentamaan. Olipa tavoitteenasi sitten paikallistason tunnettavuus tai laajempi näkyvyys, saat meiltä tiedotteet julkaisukanavineen, koulutukset sekä vinkit mediassa toimimiseen. Ota yhteyttä ja kysy lisää.
Lue lisää tiedotteista
Kirjoita hyvä tiedote – tämä mallipohja auttaa alkuun
Hyvä tiedote on informatiivinen mutta ytimekäs. Se nostaa yrityksen pääpointit esiin kiinnostavalla tavalla jättäen tilaa myös soljuvalle tekstirakenteelle. Virallinen tiedotepohja voi olla kuivan asiallinen, mutta vapaampaan tiedotteeseen kannattaa lisätä mukaan hieman tarinallisuutta tai asiaa syventäviä sitaatteja. Pääpaino kannattaa aina asettaa alkuun, sillä ihminen ei lue loppuun tekstiä, joka ei tempaise häntä mukaansa.
Ota tämä esimerkki käyttöön! Näin rakennetaan mielenkiintoinen tiedote:
Naseva otsikko herättää uteliaisuuden
Tee asia selväksi otsikossa kiinnostavalla tavalla. Napakka otsikko, joka houkuttelee ottamaan asiasta selvää, herättää lukijan uteliaisuuden. Otsikointiin kannattaakin käyttää aikaa ja mielikuvitusta – hyvä otsikko voi tehdä hieman tylsästäkin aiheesta jännittävän, huono otsikko puolestaan tappaa kiinnostavankin asian.
Ingressi johdattelee lukemaan
Ingressi toimii johdantona itse aiheeseen. Ingressi on yleiskuvaus, josta lukija saa selville, mitä juttu koskee. Se houkuttelee tekstin pariin tai selittää pääpiirteittäin, mistä tiedotteessa on kysymys. Hyvä ingressi tarjoaa käsityksen aiheesta sammuttamatta lukijan tiedonjanoa, päinvastoin. Ingressi eroaa usein leipätekstistä muotoilultaan. Teksti voi olla lihavoitu tai suurempaa fonttikokoa.
Leipäteksti kertoo asiasta ymmärrettävästi
Leipätekstissä tiedotettava aihe on esitetty selkeästi ja ymmärrettävästi. Tiedotteessa tulee ilmettä itse asia mutta myös hieman taustaa aiheeseen. Taustatietojen paikka ei välttämättä ole heti tekstin alussa, vaan aluksi voi olla hyvä keskittyä itse käsillä olevaan aiheeseen. Taustaa ei myöskään tarvitse selostaa juurta jaksain, pikemminkin kannattaa selittää ytimekkäästi, mihin konseptiin kyseessä oleva aihe milloinkin liittyy.
Väliotsikot jakavat tekstiä
Väliotsikoilla leipätekstiä on helppo palastella. Väliotsikointi voi toimia myös mielenkiinnon herättelijänä, sillä näissä on helppo nostaa tärkeimpiä teemoja esiin. Väliotsikointi tuo tekstiin luettavuutta ja visuaalisuutta: pitkääkin tekstiä on helpompi lukea, kun kokonaisuus ei vaikuta niin raskaalta.
Sitaatit syventävät aihetta
Sitaateilla kuivahkoonkin tekstiin saa helposti väriä. Samoin kuin väliotsikointi myös sitaatit tekevät tekstin helppolukuisemmaksi antaen samalla leipätekstille visuaalista keveyttä. Sitaatteja ei tarvita ylen määrin: muutama lause tai toteamus riittää.
Piristä kuvalla ja kuvatekstillä
Tiedotteeseen kannattaa lisätä sanomaa tukeva kuva. Oma kuva on aina paras, mutta kuvapankkien valikoimallakin pärjää. Tutustu kuvien tekijänoikeustietoihin ennen kuvan lisäämistä. Joitakin ilmaiskuvia ei esimerkiksi saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.
Muista lisätietojen antaja!
Parasta on, jos tiedote herättelee lukijan tai median edustajan tiedonjanon. Muista siis aina lisätä tiedotteen loppuun lisätietojen antajan yhteystiedot.
Tiedotteet mahdollistavat näkyvyyden mediassa
Luulitko, että aika on ajanut perinteisten yritystiedotteiden ohitse? Tämä ei ole totta, sillä tiedotteet ovat nopea, tehokas ja erittäin edullinen tapa nostaa yritystä näkyviin valtakunnallisessa mediassa. Tiedotepalvelun ansiosta pienikin yritys pääsee kilpailemaan samasta huomiosta, mistä isommatkin tekijät. Ota mediakenttä haltuun Seoptimin avulla!
STT-tiedote – nosta valtakunnallista näkyvyyttä
Seoptimin tiedotepalvelun avulla luot kiinnostavia ja huomiota herättäviä tiedotteita valtakunnalliseen STT Infon kanavaan. Tämän portaalin kautta tiedotteet siirtyvät suoraan eri mediatalojen tietoisuuteen. Mielenkiintoisesta näkökulmasta kirjoitetut, ammattimaisesti tuotetut tiedotteet herättävät huomiota riippumatta siitä, onko niiden takana suuri vai pieni organisaatio.
Median huomio kiinnittyy ajankohtaisiin, mielenkiintoisiin sekä jollain tavalla poikkeuksellisiin aiheisiin. Ajankohtaisista aiheista tiedotettaessa on tärkeää, että viestintäkumppanina on joustava, nopeaan reagointiin ja toteutukseen kykenevä kumppani. Nykymaailman nopeassa syklissä puheenaiheet ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat nopeasti. Päivänpolttavissa aiheissa tilaisuuteen kannattaa tarttua heti.
Älä unohda paikallistason mediaa
Pienessäkin yrityksessä on paljon tiedotettavaa potentiaalia, joka yrittäjältä itseltään saattaa jäädä kokonaan huomioimatta. Tämän vuoksi ulkopuolinen taho voi olla usein hyvä havainnoimaan silmiinpistävät ja huomiota herättävät aiheet. Tiedotteiden kanssa kannattaa lähestyä myös paikallistason mediaa: tätä kautta tiedotteet voivat nousta helpommin näkyviin ja saada jopa valtakunnallista tasoa merkittävämpää julkisuutta.
Näin rakennetaan mielenkiintoinen tiedote:
1. Aiheen tulee olla ajankohtainen, poikkeuksellinen tai muulla tavoin huomiota herättävä. Organisaatiomuutokset, yrityskaupat ja talousasiat ovat aina kiinnostavia ja hyviä aiheita. Katseet voi kääntää myös omaan henkilöstöön tai yrityskulttuuriin.
2. Tiedotteen tulee olla ytimekäs ja ammattimaisesti kirjoitettu. Jotkin mediat saattavat tarttua aiheeseen ja julkaista siitä oman versionsa, toisilla taas läpimeno edellyttää sitä, että julkaisun voi laittaa sellaisenaan. Muista aina liittää julkaisuun lisätietojen antaja.
3. Laita paukut otsikointiin ja aloitukseen. Pääpointtiin kannattaa hypätä heti. Mediataloissa on kiire, eikä tylsästi aloitettuja tekstejä jakseta lukea edes loppuun saakka. Ammattilaisella on taito nostaa kiinnostavat pointit luonnollisella tavalla heti näkyviin.
4. Jos vain mahdollista, tekstiin kannattaa lisätä myös muutama sitaatti. Sitaatit tuovat tekstiin helppolukuisuutta ja kiinnostavuutta. Sitaateissa voi nostaa hyvin esiin myös tunnereaktioita, joita muuten voisi olla vaikea ujuttaa tekstiin mukaan.
Viisi vinkkiä ansaittuun medianäkyvyyteen
Medianäkyvyys on yritykselle äärimmäisen tärkeää. Sen avulla yrityksen tunnettavuus kasvaa, asiakaskunta monipuolistuu ja myynti lisääntyy. Medialla on suuri vaikutus ihmisten päätöksentekoon. Medianäkyvyyttä saava yritys mielletään luotettavaksi ja ammattimaiseksi – media tuleekin nähdä varteenotettavana markkinointikanavana.
Mitä on ansaittu medianäkyvyys?
Ansaitulla medianäkyvyydellä viitataan siihen, että yritys saa näkyvyyttä mediassa ilmaiseksi, vailla maksettua yhteistyökumppanuutta. Ansaittu medianäkyvyys on siis kiinni siitä, mitä huomionarvoista uutisoitavaa yrityksellä medialle on. Ansaittua medianäkyvyyttä voi aktiivisesti hakea muun muassa säännöllisellä tiedottamisella.
Kuinka hankkia ansaittua medianäkyvyyttä – 5 vinkkiä!
- Tuota uutisarvoista sisältöä. Luo sisältöä, joka herättää median kiinnostuksen. Kirjoita ajankohtaisia tiedotteita, joita voit hyödyntää myös omissa kanavissasi. Säännöllinen tiedottaminen on kustannustehokas ja suhteellisen helppo tapa nostaa oman yrityksen tunnettavuutta. Lue lisää Seoptimin tiedotepalvelusta täältä.
- Ole tavoitettavissa. Pidä yllä hyviä suhteita mediaan. Tämä onnistuu esimerkiksi edellisessä kohdassa mainitulla tiedottamisella. Muista myös jakaa tiedotteissa omat yhteystietosi. Ole valmis haastateltavaksi, kun tilaisuus tulee. Aktiiviset, ystävälliset ja avuliaat yrityksen edustajat koetaan helposti lähestyttäviksi ja heihin ollaan matalla kynnyksellä yhteydessä tarpeen vaatiessa.
- Valjasta asiantuntevuutesi muiden käyttöön. Ota aktiivisesti osaa eri tapahtumiin, joissa myös median edustajat vierailevat. Näitä voivat olla muun muassa erilaiset yritysvierailut, koulutustapahtumat ja verkostoitumistilaisuudet. Kutsu opiskelijat yritykseesi vierailulle tai saavu puhujaksi nuorille suunnattuihin tilaisuuksiin. Samalla vahvistat oman yrityksesi työnantajamielikuvaa ja hoidat sen PR-toimintaa.
- Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media kannattaa valjastaa yrityksen tarpeisiin. Selvitä, missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat ja liity heidän pariinsa. Pyri aktiiviseen vuorovaikutukseen yleisön kanssa luomalla säännöllisesti sisältöä. Osallistu keskusteluihin ja pyri vastaamaan kysymyksiin ja kommentteihin.
- Seuraa sitä, miten yrityksesi näkyy verkossa ja julkisuudessa. Ota käyttöön hyödynnettävissä olevat sivustot ja varmista, että kaikista löytyy sama yhtenäinen viesti ja brändiääni. Ammattilaisen avulla voit löytää myös piilossa olevat ilmaiset palvelut ja muut keinot helppoon näkyvyyden lisäämiseen. Kysy lisää Seoptimilta.
Näiden vinkkien avulla voit helposti parantaa yrityksesi ansaittua medianäkyvyyttä ja nostaa yritysprofiiliasi. Kun etsit asiantuntevaa kumppania mediakentälle, ota yhteyttä Seoptimiin!
Kysy lisää:
Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija
040 7193445
Kysy lisää:
Ulla Paukkunen
Viestinnän asiantuntija
050 5847549