Hyvä muutos­viestintä vahvistaa yrityksen mainetta

Viestintä ratkaisee muutoksen onnistumisen. Se on myös tärkeä osa muutoksen hallintaa. Me Seoptimilla autamme suunnittelemaan ja toteuttamaan muutosviestintää niin, että organisaatio säilyttää toimintakykynsä, vahvistaa mainettaan ja huomioi kaikki muutoksen osapuolena olevat ihmiset. Meiltä saa tarvittaessa myös valmennusta ja konsultaatioapua.

LUE LISÄÄ

Muutokset voivat koskea yrityksen rakenteellisia uudistuksia, uusien työkalujen tai -järjestelmien käyttöönottoa tai työntekijöiden irtisanomisia. Muutokset herättävät aina tunteita ja vaikuttavat koko työyhteisön toimintakykyyn. Täsmällisen ja suunnitelmallisen viestinnän avulla saadaan pidettyä yllä työntekijöiden luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Organisaatioiden johtajien ja esihenkilöiden täytyy jatkuvasti ennakoida muutoksia, valmistautua niihin ja osata johtaa tiimi menestyksekkäästi niiden läpi.

Palvelupaketit
Muutosviestinnän stratti

Mitä on muutosviestintä ja miten sitä toteutetaan?

Tilaa meiltä käytännönläheinen työpaja aiheesta!

Usein on vaikea päästä kiinni siihen, mitä muutosviestintä tarkoittaa ja miten sitä omassa yrityksessä pitäisi toteuttaa. Millaisia viestintään liittyviä ratkaisuja ja toimenpiteitä tarvitaan, jotta muutoksesta tulisi kerrottua kaikki tarvittava oikein, oikea-aikaisesti ja läpinäkyvästi?

Työpaja tarjoaa yrityksellesi työkalut ja tiedot, joilla voit rakentaa kestävämpää liiketoimintaa, parantaa sidosryhmäsuhteita ja edistää positiivista yhteiskunnallista vaikutusta.

Toimimme näin:

  • Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
  • Annamme sinulle lomakkeen täytettäväksi ennen työpajaa.
  • Toteutamme työpajan, jossa
    • kerromme muutosviestinnästä ja sen toteuttamisen periaatteista
    • käymme läpi yrityksesi muutosviestinnän tarpeet ja tavoitteet
  • Kirjoitamme ja lähetämme sinulle työpajan jälkeen raportin.

Hinta: 690 euroa (alv 0 %)

Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?

Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.

Muutosviestinnän strategia

Tilaa muutosviestinnän suunnitelma!

Oikeanlainen ja suunniteltu viestintä muutosten aikana vahvistaa yrityksesi mainetta ja herättää luottamusta. 

Ennalta suunniteltu muutosviestintä johdattaa ratkaisuun, joka takaa yrityksesi toiminnan jatkuvuuden myös kriisin jälkeen. Viestinnällä rakennetaan luottamusta ja uskottavuutta sekä työyhteisön sisällä että sidosryhmien välillä. Se luo vahvan perustan yrityksesi menestykselle.

Miten voimme auttaa?

Tarjoamme sinulle muutosviestinnän suunnittelua, joka sisältää

  • strategian määrittelyn: kohderyhmä, viestinnän kanavat, viestien sävy ja tyyli
  • toimintasuunnitelman: konkreettiset askeleet, aikataulu ja vastuunjako
  • mittaamisen ja seurannan suunnittelun: menestyksen arviointi ja jatkuvan parantamisen prosessi.

Aloitamme perehtymällä huolellisesti yritykseesi, jotta suunnitelma vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla yrityksesi strategiaa ja tavoitteita.

Hinta alkaen:  1 900 euroa (alv 0 %)

Miksi tekisit muutosviestinnän suunnitelman meidän kanssamme?

Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.

Onnistunut muutosviestintä perustuu suunnitteluun

Hyvä muutosviestinä alkaa suunnitelmasta, jota on helppo toteuttaa. Se on räätälöity vastaamaan organisaation erityistarpeita ja muutoksen laajuutta. Suunnitelmassa määritellään selkeät tavoitteet, kohderyhmät, viestintäkanavat ja aikataulut. Siinä huomioidaan sekä organisaation sisäinen että ulkoinen viestintä ja varmistetaan, että kaikki osapuolet ymmärtävät muutoksen syyn, prosessin ja odotetut hyödyt.

LUE LISÄÄ

Hyvässä viestintäsuunnitelmassa on myös joustavuutta ja mahdollisuus suunnitelman muutoksiin palautteen perusteella. Sen täytyy antaa organisaatiolle mahdollisuus reagoida nopeasti esiin tuleviin haasteisiin ja huoliin. Avain onnistuneeseen muutosviestintään on jatkuva dialogi, avoimuus ja kaikkien osapuolten osallistuminen, jotka kaikki auttavat rakentamaan luottamusta ja edistämään sujuvaa siirtymää uuteen toimintaympäristöön. Myös hyvä työyhteisöviestintä tukee organisaatiota muutoksen hetkellä.

Huomioi muutosviestinnän periaatteet!

Suunniteltu muutosviestintä tuo selkeyttä muuttuvaan tilanteeseen. Se auttaa selittämään henkilöstölle ja sidosryhmille, mikä on muutoksen tarkoitus, miten se toteutetaan ja mitä muutoksesta seuraa. Selkeys vähentää aina epävarmuutta ja vastustusta.

LUE LISÄÄ

Kun kaikki osapuolet ymmärtävät muutoksen syyt, heidän on helpompi sitoutua tulevaan muutokseen ja sen seurauksiin. Parhaassa tapauksessa muutosviestintä vähentää vastarintaa, pelkoja ja epäilyksiä, joita tilanne on herättänyt.

Muutosviestinnällä varmistetaan, että kaikilla organisaation jäsenillä on yhtenäinen käsitys muutoksen tavoitteista ja tulevista toimenpiteistä. Avoin ja rehellinen viestintä rakentaa myös luottamusta ja vahvistaa yrityskulttuuria, mikä on tärkeä organisaation toiminnan turvaamisen kannalta.

Yritykset ja organisaatiot saavat apua muutosten läpiviemiseen ulkopuolisilta muutosviestinnän asiantuntijoilta. He tuovat tilanteeseen uusia ideoita ja näkökulmia, jotka rikastuttavat ja parantavat organisaation omia muutosviestintästrategioita. Muutosviestintään erikoistuneen asiantuntijan palkkaaminen vapauttaa organisaation omia resursseja muuhun työhön.

Kysy lisää:

Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija

Puhelin: 040 7193445
Sähköposti:

Kysy lisää:

Ulla Paukkunen
Viestinnän asiantuntija

Puhelin: 050 5847549
Sähköposti:

LISÄTIETOA MUUTOSVIESTINNÄSTÄ

Huolellinen muutosjohtaminen torjuu kriisejä

Muutosjohtaminen on taitolaji, jonka jokainen johtaja voi halutessaan oppia. Pienemmät ja suuremmat muutokset ovat yrityksissä ja työyhteisöissä väistämättömiä, joten niiden ennakointi ja etukäteen suunnittelu säästää tilanteen tullen kaikkia resursseja sekä auttaa torjumaan muutoksen eskaloitumista kriisiksi. Muutosjohtamisen suunnittelu kytkeytyy koko yrityksen viestintään ja kulttuuriin. Strateginen muutosjohtaminen tuo turvallisuutta Niin kuin kaikki hyvä viestintä, myös muutosviestintä luo […]

Onnistunut muutosviestintäsuunnitelma ohjaa siirtymätilanteissa

Vain muutos on pysyvää. Organisaatioissa ja yrityksissä joudutaan sietämään erilaisia muutoksia ja uudistuksia. Pienet, suuret, negatiiviset ja iloiset muutokset kysyvät kaikki sopeutumista. Ne teettävät lisätyötä ja järjestelytoimenpiteitä. Hyvä muutosviestintäsuunnitelma auttaakin luovimaan notkeasti näiden siirtymien yli. Kuinka se toteutetaan? Mikä on onnistunut muutosviestintä? Muutosviestinnällä tarkoitetaan prosessia, jossa organisaatio viestii ja vuorovaikuttaa muutostilanteissa sidosryhmiensä kanssa. Muutosviestinnällä pyritään […]

lue lisää

Viestin voima perustuu ymmärrettävyyteen

Joudutko päivittäin tilanteeseen, jossa täsmennät omia sanomisiasi? ”En itseasiassa tarkoittanut aivan tuota” tai ”oikeastaan tarkoitin aivan päinvastaista”. Täsmentäminen on osa normaalia keskustelua ja vuorovaikutusta. Se kuitenkin osoittaa, miten vaikeaa meidän on saada oma sanoma perille juuri sellaisena kuin haluamme. Elämän sujuminen perustuu viestintään ja vuorovaikutukseen. Se on ihmisten välistä dialogia. Myös isoissa organisaatioissa ja yrityksissä […]

Sanahelinää vai merkityksellisiä tekoja? Suunnitelmallinen vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksen brändiä

Mitä vastuullisuusviestintä on? Toisille vastuullisuusviestintä voi olla yksittäisten ekotekojen mainostamista. Se on ehkä mainoskampanja, jossa kerrotaan, miten jokin tuote on valmistettu puhtaista luonnon raaka-aineista tai miten jonkin tuotteen käyttö säästää ympäristöä. On se tätäkin, mutta vastuullisuusviestintä on lupaus arjen tärkeistä teoista. Vastuullisuusviestintä tarkoittaa yritysten ja organisaatioiden tapaa viestiä siitä, miten ne ottavat huomioon taloudellisen, sosiaalisen […]

Yrityksen sisäinen viestintä – rakenna toimiva viestintäkulttuuri

Sisäinen viestintä on jokapäiväistä yhteyttä ja kommunikointia. Yrityksen sisällä viestitään koko ajan paljon. Mitä enemmän väkeä on, sitä isompi on sisäisten viestien määrä. Ja usein määrä korreloi väärinkäsitysten ja hukkuneiden viestien kanssa. Onneksi näin ei ole pakko olla. Yrityksen sisäistä viestintää voi kehittää. Ja kannattaa kehittää. Viestintä luo parhaimmillaan hyvää yhteishenkeä ja lisää sitä kautta […]