Hyvä muutosviestintä vahvistaa yrityksen mainetta
Viestintä ratkaisee muutoksen onnistumisen. Se on myös tärkeä osa muutoksen hallintaa. Me Seoptimilla autamme suunnittelemaan ja toteuttamaan muutosviestintää niin, että organisaatio säilyttää toimintakykynsä, vahvistaa mainettaan ja huomioi kaikki muutoksen osapuolena olevat ihmiset. Meiltä saa tarvittaessa myös valmennusta ja konsultaatioapua.
LUE LISÄÄ
Muutokset voivat koskea yrityksen rakenteellisia uudistuksia, uusien työkalujen tai -järjestelmien käyttöönottoa tai työntekijöiden irtisanomisia. Muutokset herättävät aina tunteita ja vaikuttavat koko työyhteisön toimintakykyyn. Täsmällisen ja suunnitelmallisen viestinnän avulla saadaan pidettyä yllä työntekijöiden luottamusta ja turvallisuuden tunnetta. Organisaatioiden johtajien ja esihenkilöiden täytyy jatkuvasti ennakoida muutoksia, valmistautua niihin ja osata johtaa tiimi menestyksekkäästi niiden läpi.
Mitä on muutosviestintä ja miten sitä toteutetaan?
Tilaa meiltä käytännönläheinen työpaja aiheesta!
Usein on vaikea päästä kiinni siihen, mitä muutosviestintä tarkoittaa ja miten sitä omassa yrityksessä pitäisi toteuttaa. Millaisia viestintään liittyviä ratkaisuja ja toimenpiteitä tarvitaan, jotta muutoksesta tulisi kerrottua kaikki tarvittava oikein, oikea-aikaisesti ja läpinäkyvästi?
Työpaja tarjoaa yrityksellesi työkalut ja tiedot, joilla voit rakentaa kestävämpää liiketoimintaa, parantaa sidosryhmäsuhteita ja edistää positiivista yhteiskunnallista vaikutusta.
Toimimme näin:
- Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
- Annamme sinulle lomakkeen täytettäväksi ennen työpajaa.
- Toteutamme työpajan, jossa
- kerromme muutosviestinnästä ja sen toteuttamisen periaatteista
- käymme läpi yrityksesi muutosviestinnän tarpeet ja tavoitteet
- Kirjoitamme ja lähetämme sinulle työpajan jälkeen raportin.
Hinta: 690 euroa (alv 0 %)
Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Tilaa muutosviestinnän suunnitelma!
Oikeanlainen ja suunniteltu viestintä muutosten aikana vahvistaa yrityksesi mainetta ja herättää luottamusta.
Ennalta suunniteltu muutosviestintä johdattaa ratkaisuun, joka takaa yrityksesi toiminnan jatkuvuuden myös kriisin jälkeen. Viestinnällä rakennetaan luottamusta ja uskottavuutta sekä työyhteisön sisällä että sidosryhmien välillä. Se luo vahvan perustan yrityksesi menestykselle.
Miten voimme auttaa?
Tarjoamme sinulle muutosviestinnän suunnittelua, joka sisältää
- strategian määrittelyn: kohderyhmä, viestinnän kanavat, viestien sävy ja tyyli
- toimintasuunnitelman: konkreettiset askeleet, aikataulu ja vastuunjako
- mittaamisen ja seurannan suunnittelun: menestyksen arviointi ja jatkuvan parantamisen prosessi.
Aloitamme perehtymällä huolellisesti yritykseesi, jotta suunnitelma vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla yrityksesi strategiaa ja tavoitteita.
Hinta alkaen: 1 900 euroa (alv 0 %)
Miksi tekisit muutosviestinnän suunnitelman meidän kanssamme?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Onnistunut muutosviestintä perustuu suunnitteluun
Hyvä muutosviestinä alkaa suunnitelmasta, jota on helppo toteuttaa. Se on räätälöity vastaamaan organisaation erityistarpeita ja muutoksen laajuutta. Suunnitelmassa määritellään selkeät tavoitteet, kohderyhmät, viestintäkanavat ja aikataulut. Siinä huomioidaan sekä organisaation sisäinen että ulkoinen viestintä ja varmistetaan, että kaikki osapuolet ymmärtävät muutoksen syyn, prosessin ja odotetut hyödyt.
LUE LISÄÄ
Hyvässä viestintäsuunnitelmassa on myös joustavuutta ja mahdollisuus suunnitelman muutoksiin palautteen perusteella. Sen täytyy antaa organisaatiolle mahdollisuus reagoida nopeasti esiin tuleviin haasteisiin ja huoliin. Avain onnistuneeseen muutosviestintään on jatkuva dialogi, avoimuus ja kaikkien osapuolten osallistuminen, jotka kaikki auttavat rakentamaan luottamusta ja edistämään sujuvaa siirtymää uuteen toimintaympäristöön. Myös hyvä työyhteisöviestintä tukee organisaatiota muutoksen hetkellä.
Huomioi muutosviestinnän periaatteet!
Suunniteltu muutosviestintä tuo selkeyttä muuttuvaan tilanteeseen. Se auttaa selittämään henkilöstölle ja sidosryhmille, mikä on muutoksen tarkoitus, miten se toteutetaan ja mitä muutoksesta seuraa. Selkeys vähentää aina epävarmuutta ja vastustusta.
LUE LISÄÄ
Kun kaikki osapuolet ymmärtävät muutoksen syyt, heidän on helpompi sitoutua tulevaan muutokseen ja sen seurauksiin. Parhaassa tapauksessa muutosviestintä vähentää vastarintaa, pelkoja ja epäilyksiä, joita tilanne on herättänyt.
Muutosviestinnällä varmistetaan, että kaikilla organisaation jäsenillä on yhtenäinen käsitys muutoksen tavoitteista ja tulevista toimenpiteistä. Avoin ja rehellinen viestintä rakentaa myös luottamusta ja vahvistaa yrityskulttuuria, mikä on tärkeä organisaation toiminnan turvaamisen kannalta.
Yritykset ja organisaatiot saavat apua muutosten läpiviemiseen ulkopuolisilta muutosviestinnän asiantuntijoilta. He tuovat tilanteeseen uusia ideoita ja näkökulmia, jotka rikastuttavat ja parantavat organisaation omia muutosviestintästrategioita. Muutosviestintään erikoistuneen asiantuntijan palkkaaminen vapauttaa organisaation omia resursseja muuhun työhön.
Kysy lisää:
Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija
Puhelin: 040 7193445
Sähköposti:
Kysy lisää:
Ulla Paukkunen
Viestinnän asiantuntija
Puhelin: 050 5847549
Sähköposti:
LISÄTIETOA MUUTOSVIESTINNÄSTÄ
Huolellinen muutosjohtaminen torjuu kriisejä
Muutosjohtaminen on taitolaji, jonka jokainen johtaja voi halutessaan oppia. Pienemmät ja suuremmat muutokset ovat yrityksissä ja työyhteisöissä väistämättömiä, joten niiden ennakointi ja etukäteen suunnittelu säästää tilanteen tullen kaikkia resursseja sekä auttaa torjumaan muutoksen eskaloitumista kriisiksi. Muutosjohtamisen suunnittelu kytkeytyy koko yrityksen viestintään ja kulttuuriin.
Strateginen muutosjohtaminen tuo turvallisuutta
Niin kuin kaikki hyvä viestintä, myös muutosviestintä luo yhteisössä ja organisaatiossa tietoisuutta ja turvallisuutta. Kun kaikilla yrityksessä ja työpaikassa on käytettävissään samat taustatiedot ja ajankohtaiset faktat, muutos voidaan yhdessä oppia näkemään myös mahdollisuutena.
Strategisen muutoksen johtaminen ja erilaisten uudistusten läpikäyminen vaatii johtoportaalta kykyä katsoa moniin suuntiin samanaikaisesti. Strateginen muutosjohtaminen tarkoittaa systemaattista, suunnitelmaan pohjautuvaa eteenpäin menemistä, jossa tulevat huomioiduksi strategiasta lähtien kaikki muutoksessa mukana olevat tai sen myötä kosketuksiin tulevat osa-alueet. Samalla korostuvat johtajan johtamis-, vuorovaikutus- ja viestintätaidot.
Erilaiset muutokset vaikuttavat yrityksen tai yhteisön henkilöstöön eri tavoin. Jokainen reagoi aina omista lähtökohdistaan käsin sen tiedon varassa, jota tilanteesta on ollut saatavilla. Jos tietoa on niukasti, tulkinnat ja oletukset täyttävät tyhjiötä helposti. Muutosjohtaminen on siis tiedon jakamista sopivissa annoksissa ja oikeaan aikaan. Siksi muutosjohtamisen suunnitelman onkin tärkeää sisältää mahdollisimman selkeät sisällöt, jakamisen ajankohdat sekä jakotavat.
Onnistunut muutosjohtaminen kehittää hyvään suuntaan
Muutos on aina mahdollisuus. Onnistuessaan muutos nostaa esiin uusia vahvuuksia ja näkymiä, kun jokainen organisaatiossa voi turvallisesti tarkastella myös omaa tehtäväänsä ja asemaansa. Tästä henkilökohtaisesta prosessista johtuen muutosjohtajan melkeinpä tärkein kyky on kuuntelemisen taito. Parhainkaan muutosjohtamisen suunnitelma tai loistavimmatkaan perustelut eivät takaa onnistunutta muutosta, jos muutosjohtamisesta puuttuu kokonaan kyky kuunnella ja olla vuorovaikutuksessa.
Suunnitelmallinen ja hallittu muutosjohtaminen tapahtuu siis riittävän väljässä aikataulussa, jotta keskustelulle jää tilaa. Muutoksen johtamisen strukturointiin käytetty aika säästyy hyvin usein moninkertaisena myöhemmin, kun muutoksen aikana tai jälkeen ei tarvita niin paljon aikaa sen läpikäymiseen ja käsittelyyn.
Hyvin perusteltu muutos, olipa se miten kipeä tahansa, on helpompi viedä läpi organisaatiossa, kun organisaation viestintäkulttuuri on valmiiksi avoin, kunnioittava, selkeä ja suunnitelmallinen.
Onnistunut muutosviestintäsuunnitelma ohjaa siirtymätilanteissa
Vain muutos on pysyvää. Organisaatioissa ja yrityksissä joudutaan sietämään erilaisia muutoksia ja uudistuksia. Pienet, suuret, negatiiviset ja iloiset muutokset kysyvät kaikki sopeutumista. Ne teettävät lisätyötä ja järjestelytoimenpiteitä. Hyvä muutosviestintäsuunnitelma auttaakin luovimaan notkeasti näiden siirtymien yli. Kuinka se toteutetaan?
Mikä on onnistunut muutosviestintä?
Muutosviestinnällä tarkoitetaan prosessia, jossa organisaatio viestii ja vuorovaikuttaa muutostilanteissa sidosryhmiensä kanssa. Muutosviestinnällä pyritään tukemaan ja sitouttamaan työntekijät, yhteistyökumppanit tai asiakkaat muutokseen. Muutokset voivat olla strategisia tai käytännöllisiä. Uuden teknologian käyttöönotto, yrityskaupat, rekrytointi, työtapojen päivittäminen ja henkilöstövaihdokset ovat tyypillisiä esimerkkejä yritysten kohtaamista muutoksista.
Onnistunut muutosviestintä kysyy avoimuutta ja vuorovaikutusta. On tärkeää viestiä muutoksen syistä, tavoitteista, vaikutuksista ja tulevista toimenpiteistä. Viestinnän tulee olla tasa-arvoista, toisin sanoen, kohderyhmien sisällä olevien henkilöiden tulee saada samansisältöinen viesti samanaikaisesti. Esimerkiksi työntekijöille viesti tulevista muutoksista annetaan yhtä aikaa, ja tämän jälkeen viesti aiheesta lähetetään kohdennetusti asiakkaille.
Onnistunut muutosviestintä edellyttää myös sitä, että eri ihmiset tulevat kuulluksi. Tilaa pitää jättää myös kysymyksille, mielipiteiden esittämiselle ja mahdollisten negatiivisten tunteidenkin ilmaisulle. Vaikka muutokset toteutettaisiinkin tämän jälkeen aiotulla tavalla, vastarintaa helpottaa, jos ihminen kokee aidosti tulleensa huomioiduksi.
Miksi muutosviestintäsuunnitelman tekeminen kannattaa?
Muutosviestintäsuunnitelmassa kuvataan organisaation tai yrityksen muutoksen strategia, tavoitteet, aikataulut, kohderyhmät ja viestintäkanavat, joissa muutoksesta tiedotetaan. Suunnitelma varmistaa, että toimenpiteet etenevät ajoitetusti ja järjestelmällisesti. Sen avulla myös vastuualueet on helppo jakaa.
Suunnitelmaan kannattaa kirjata myös mahdolliset eteen tulevat haasteet ja toimenpiteet niiden selättämiseksi. Näin epävarmuustekijöihin pystytään kiinnittämään huomiota tarpeeksi ajoissa. Suunnitelmassa voidaan esittää myös vaihtoehtoisia toimintamalleja, mikäli lopputulema on vielä epävarma.
Luota ammattilaisen apuun muutosviestinnän suunnittelussa
Muutosviestintäsuunnitelman laadintaan kannattaa pyytää apua ammattilaiselta. Me Seoptimilla voimme auttaa. Kykenemme kuuntelemaan organisaationne tarpeita herkällä korvalla ja luomaan vaikuttavia viestejä sidosryhmillenne. Valitsemme avullanne oikeat viestikanavat ja pyrimme ennakoimaan mahdolliset haasteet.
Varmistamme, että muutoksen viestintä onnistuu ja että muutos saavuttaa tavoitteensa sujuvasti ja mahdollisimman vähäisin haitoin. Näin muutos voidaan viedä harkitussa aikataulussa onnistuneesti maaliin saakka. Kysy lisää ja varaa aika ilmaiseen neuvotteluun.