Työyhteisö­viestintä tukee yrityksen kulttuuria

Työyhteisöviestintä on yrityksen sisäinen tapa kommunikoida. Parhaimmillaan se on työntekijöiden hyvinvointia ja tietoisuutta lisäävää, sitouttavaa, kannustavaa ja vetovoimaa lisäävää. Toimiva viestintä onkin yksi keskeisimpiä työkaluja työntekijöiden hyvinvoinnin ja työantajamielukuvan luomisessa. Lisäksi työyhteisön keskellä tapahtuva viestintä luo, tukee ja vahvistaa yrityksen kulttuuria.

Työyhteisö­viestinnällä syvempää merkitystä työn tekemiseeen

Avoimella, kannustavalla ja kunnioittavalla työyhteisöviestinnällä on valtava merkitys siihen, millaisena työntekijät kokevat oman työntä merkityksellisyyden. Merkitys on suurempi kuin yrityksen kannattavuudella ja tuloksellisuudella. Varsinkin nuoremmat työntekijät hakevat työlleen syvempää merkitystä, vaikka yrityksen menestyminen luo tulevaisuuden näkymiä. Näitä työyhteisön ja yrityksen olemassaolon eri puolia kannattaakin tarkastella jo strategian tasolla, sillä hyvinvoiva ja innostunut työyhteisö on hyvinvoivan yrityksen perusta.

LUE LISÄÄ

Kuinka johtaa työyhteisö­viestintää?

Työyhteisö viestii aina tavalla tai toisella, vaikka viestintää ei erikseen johdettaisi tai sille ei olisi luotu malleja. Näinpä myös yrityksessä muodostuu aina omanlainen kulttuuri, joka toisaalta syntyy ja kehittyy viestinnän pohjalta ja toisaalta taas synnyttää tavan viestiä. Työyhteisön sisäinen viestintä ei siis ole ollenkaan vähäpätöinen asia vaan sen vaikutukset ulottuvat lopulta koko yrityksen toimintaan ja tulevaisuuteen.

Lue lisää

Sisäinen viestintä ei siis koskaan ole pelkästään sisällä päin vaikuttavaa viestintää. Sisäinen kulttuuri ja viestintä heijastuvat yksittäisten työntekijöiden välillä, johtoportaan ja työntekijäiden välillä, asiakkaiden ja asiakaspalvelijoiden välillä sekä lopulta kaikkiin sidosryhmiin. Yrityskulttuurin eri vaikutukset heijastuvat näin ollen lopulta yhteiskunnan tasolle asti. Ei siis ole yhdentekevää, millaista viestintää yrityksissä ylläpidetään, miten sitä johdetaan ja millaisia yrityskulttuureja yhteiskunnassamme muodostuu.

Viestintä yrityksen sisällä rakentuu tiedostetuista tai tiedostamattomista asenteista, arvoista ja visioista. Henkilöstöstrategiaa ja henkilöstön johtamisen malleja rakkennettaessa onkin tärkeää keskittyä tiedostamaan näitä eri osa-alueita. Kun asioista ollaan tietoisia, niitä on hyvin erilaista lähteä johtamaan ja kehittämään. Avoimessa ja läpinäkyvässä toiminnassa pinnan alle ei jää muhimaan eteenpäin menemistä hidastavia tai estäviä solmuja.

Yrityksen sisäisen viestinnän johtaminen ei ole ylhäältä päin johdettuja ajatuksia, malleja, arvoja ja tapoja vaan se on ennen kaikkea vastuun jakamista viestinnän ja kulttuurin rakentajille – työntekijöille. Terve ja hyvinvoiva työyhteisöviestintä syntyy yhteistyössä ja vastavuoroisuudessa!

Sisäisen viestinnän kehittäminen

Työyhteisöviestinnän kehittäminen on yhteistyötä, mutta perusta sille luodaan strategiassa ja yrityksen arvojen jalkauttamisessa. Tiedostava yrityksen johto lähtee usein luomaan pohjaa kulttuurille ja viestinnälle jo yrityksen perustamisen hetkellä. Tai voisi sanoa, että pohja luodaan joka tapauksessa, tiedostettiin sitä tai ei. Ja pohja alkaa aina muodostua niistä heijasteista, joita yrityksen ihmiset ja heidän väliset siteet muodostavat.

Lue lisää

Jokainen yrityksen sisällä oleva ihminen on osa työyhteisöviestintää. Ja silloinkin kun luullaan, ettei viestitä mitään, viestitään joka tapauksessa jotakin. Viestintä on niin paljon muutakin kuin ilmoitustaulun ilmoituksia, työvuorolistoja, raportteja tai virkistyspäivän juttelua. Sisäinen viestintä lähtee asenteista ja toisen kohtaamisesta. Tervehditäänkö kaikkia? Hymyilläänkö tervehdittäessä? Mutta se lähtee myös yhteisistä arvoista. Mitä meille merkitsevät erilaiset palaverikäytännöt? Kuunnellaanko toista loppuun asti vai puhutaanko päälle?

Yrityksen sisäistä viestintää voi kehittää yhteistyöllä yrityksen sisällä, mutta meiltä voi myös ostaa koulutusta ja sparrausta yrityksen sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Lisätietoja koulutuksista löydät täältä. Lisäksi ammattilaisemme ovat valmiina auttamaan yrityksenne sisäisen viestinnän parantamisessa!


LUE LISÄÄ TYÖYHTEISÖVIESTINNÄSTÄ

Paras esihenkilöviestintä syntyy vuorovaikutuksessa

Esihenkilöviestintä on pohjana koko organisaation viestinnälle. Vaikka viestintä ja viestintäkulttuuri lähtee jokaisesta organisaation jäsenestä, esihenkilöt ovat johtamassa viestintäkulttuuria omalla viestintätavallaan ja luomillaan kohtaamisen malleilla. Esimiesviestintä on tärkeä rakentaa avoimuudelle, luottamukselle ja kunnioitukselle, jotta se on hyvä perusta koko organisaation viestintäkulttuurille. Esimiesviestintä lähtee arvoista Esimiesviestintä on vuorovaikutustaitoja, kuuntelemisen taitoja sekä kykyä ennakoida ja tiedottaa riittävästi. Esimiehellä […]

Henkilöstöviestintä on avainasemassa

Henkilöstöviestintää ovat kaikki organisaation sisällä tapahtuvat viestintätilanteet, eli kohtaamiset työntekijöiden kanssa. Tästä syystä sisäinen viestintä on päivittäistä ja jatkuvaa eikä sen merkitystä voi koskaan korostaa liikaa. Kaikki se, mitä viestintätilanteissa ja kohtaamisissa tapahtuu, vaikuttaa mitä suuremmilta osin koko organisaation hyvinvointiin ja työssä viihtymiseen. Avoimesti ja kunnioittavasti viestivä organisaatio on työpaikan ja yrityksen menestymisen peruspilari. Henkilöstöviestintää […]

Viisi vinkkiä sisäisen viestinnän kehittämiseen

Miten viesti kulkee työpaikallasi? Monilla yrityksillä on petrattavaa sisäisessä viestinnässä. Yhteiset sähköpostit jäävät lukematta. Kahvipöytäkeskustelut eivät tavoita kaikkien korvia, ja aamupalaverin sisältö jää jakamatta iltavuorolaisille. Voi myös olla, että viesti on välitetty, mutta ontuvan ulosannin vuoksi sisältö menee osalta täysin ohi. Miten onnistua sisäisessä viestinnässä? Tässä viisi hyvää vinkkiä: 1. Onnistunut sisäinen viestintä on yhteispeliä […]

Kysy lisää:

Mari Karhumaa
Viestinnän asiantuntija

040 0465641

Kysy lisää:

Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija

040 7193445


Lue lisää

Viestin voima perustuu ymmärrettävyyteen

Joudutko päivittäin tilanteeseen, jossa täsmennät omia sanomisiasi? ”En itseasiassa tarkoittanut aivan tuota” tai ”oikeastaan tarkoitin aivan päinvastaista”. Täsmentäminen on osa normaalia keskustelua ja vuorovaikutusta. Se kuitenkin osoittaa, miten vaikeaa meidän on saada oma sanoma perille juuri sellaisena kuin haluamme. Elämän sujuminen perustuu viestintään ja vuorovaikutukseen. Se on ihmisten välistä dialogia. Myös isoissa organisaatioissa ja yrityksissä […]

Sanahelinää vai merkityksellisiä tekoja? Suunnitelmallinen vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksen brändiä

Mitä vastuullisuusviestintä on? Toisille vastuullisuusviestintä voi olla yksittäisten ekotekojen mainostamista. Se on ehkä mainoskampanja, jossa kerrotaan, miten jokin tuote on valmistettu puhtaista luonnon raaka-aineista tai miten jonkin tuotteen käyttö säästää ympäristöä. On se tätäkin, mutta vastuullisuusviestintä on lupaus arjen tärkeistä teoista. Vastuullisuusviestintä tarkoittaa yritysten ja organisaatioiden tapaa viestiä siitä, miten ne ottavat huomioon taloudellisen, sosiaalisen […]

Yrityksen sisäinen viestintä – rakenna toimiva viestintäkulttuuri

Sisäinen viestintä on jokapäiväistä yhteyttä ja kommunikointia. Yrityksen sisällä viestitään koko ajan paljon. Mitä enemmän väkeä on, sitä isompi on sisäisten viestien määrä. Ja usein määrä korreloi väärinkäsitysten ja hukkuneiden viestien kanssa. Onneksi näin ei ole pakko olla. Yrityksen sisäistä viestintää voi kehittää. Ja kannattaa kehittää. Viestintä luo parhaimmillaan hyvää yhteishenkeä ja lisää sitä kautta […]