Vastuullisuus­viestintä parantaa yrityksen kilpailukykyä

Vastuullisuusviestintä on tärkeä osa organisaation menestystä. Se kertoo asiakkaille, sijoittajille ja muille sidosryhmille yrityksen sitoutumisesta kestävään kehitykseen, eettisiin toimintatapoihin ja yhteiskunnalliseen vastuuseen.

Autamme Seoptimilla suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullisuusviestintää niin, että se edistää organisaation strategisia tavoitteita. Meiltä saa tarvittaessa myös valmennusta ja konsultaatioapua.

LUE LISÄÄ

Vastuullisuusviestinnän avulla yritykset voivat rakentaa ja vahvistaa mainettaan vastuullisina toimijoina, houkutella sidosryhmiä, erottua kilpailijoistaan ja osoittaa sitoutumistaan kestävään toimintaan. On kuitenkin tärkeää, että vastuullisuusviestintä on rehellistä, sillä kuluttajat ja sidosryhmät ovat yhä tietoisempia vastuullisuudesta ja odottavat yrityksiltä konkreettisia tekoja ja tuloksia.

Palvelupaketit
Vastuullisuusviestinnän startti

Onko teillä haasteita vastuullisuusviestinnässä: mitä se on ja miten sitä toteutetaan?

Usein on vaikea päästä kiinni siihen, mitä vastuullisuusviestintä tarkoittaa oman yrityksen näkökulmasta. Millaisia viestintään liittyviä ratkaisuja ja toimenpiteitä tarvitaan, jotta vastuullisesta toiminnasta tulisi kerrottua kaikki tarvittava oikein ja läpinäkyvästi?

Tilaa meiltä työpaja, jossa autamme yritystäsi pääsemään vastuullisuusviestinnän alkuun!

Työpaja tarjoaa yrityksellesi työkalut ja tiedot, joilla voit rakentaa kestävämpää liiketoimintaa, parantaa sidosryhmäsuhteita ja edistää positiivista yhteiskunnallista vaikutusta.

Toimimme näin:

  • Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
  • Annamme sinulle lomakkeen täytettäväksi ennen työpajaa.
  • Toteutamme työpajan, jossa
    • kerromme vastuullisuusviestinnästä ja sen toteuttamisen periaatteista
    • käymme läpi yrityksesi vastuullisuusviestinnän tarpeet ja tavoitteet.
  • Kirjoitamme ja lähetämme sinulle työpajan jälkeen raportin, jossa on juuri sinun yritystäsi varten kirjoitetut ohjeet vastuullisuusviestinnän eteenpäin viemisestä.

Hinta alkaen: 690 euroa (alv 0 %)

Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?

Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.

Vastuullisuusviestinnän strategia

Konkreettista apua vastuullisuusviestinnän strategian tekoon!

Tarjoamamme apu ei ole vain puhetta – se on konkreettinen dokumentti ja tiekartta menestykseen. 

Vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksesi mainetta ja herättää luottamusta sidosryhmien silmissä. Kuluttajat ja sijoittajat ovatkin yhä tietoisempia ja vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta yrityksiltä.

Vastuullisuusviestinnän strategia varmistaa, että organisaation vastuullisuustoimista, kuten ympäristövastuusta, sosiaalisesta vastuusta ja taloudellisesta vastuusta, kerrotaan selkeästi, läpinäkyvästi ja tehokkaasti sidosryhmille.

Vastuullisuusviestinnän strategiassa määritellään

  • tavoitteet: mitä organisaatio haluaa saavuttaa vastuullisuusviestinnällään?
  • kohderyhmät: keitä viestinnän kohteena olevat sidosryhmät ovat?
  • viestit: mitkä ovat keskeiset viestit, joita organisaatio haluaa välittää vastuullisuudestaan?
  • kanavat ja välineet: missä ja miten viestitään?
  • viestinnän sävy ja tyyli: miten viestitään?
  • vastuullisuuden seuranta ja raportointi: miten organisaatio seuraa ja raportoi vastuullisuustoimiaan ja niiden tuloksia?
  • riskien hallinta: miten organisaatio hallitsee vastuullisuusviestintään liittyviä riskejä, kuten väärinkäsityksiä tai negatiivista julkisuutta?
  • mittarit ja arviointi: miten viestinnän onnistumista mitataan?

Strategian laadinta edellyttää tiivistä yhteistyötä. Aloitamme perehtymällä huolellisesti yritykseesi, jotta suunnitelma vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla yrityksesi strategiaa ja tavoitteita.

Hinta alkaen: 1 900 euroa (alv 0 %)

Miksi tekisit vastuullisuusviestinnän strategian meidän kanssamme?

Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.

Vastuullisuusraportti

Tarvitseeko organisaatiosi vastuullisuus­raportin?

Vastuullisuusraporttia edellytetään tällä hetkellä suuryrityksiltä, mutta pk-yritysten asiakkaat ja sidosryhmät ovat myös kiinnostuneita vastuullisesta toiminnasta.

Autamme Seoptimilla kaikissa vastuullisuusraportointia koskevissa kysymyksissä. 

Vastuullisuusraportti tarjoaa kattavan kuvauksen yrityksen ympäristöllisistä, sosiaalisista ja hallinnollisista (ESG) käytännöistä, toimista ja tuloksista. Raportin sisältö voi vaihdella yrityksen toimialan, kokoluokan ja sidosryhmien vaatimusten mukaan.

Vastuullisuusraportin tarkoituksena on tarjota läpinäkyvää ja objektiivista tietoa yrityksen vastuullisuustoiminnasta, mahdollistaa suorituskyvyn seuranta ajan mittaan ja osoittaa sitoutuminen kestävän kehityksen periaatteisiin. 

Vastuullisuusraportin hinta alkaen: 790 euroa (alv 0 %)

Vastuullinen sisällöntuotanto

Toimitteko vastuullisesti ja haluatte myös kertoa siitä? Mietityttääkö se, miten viestin voisi rakentaa niin, että se ei olisi viherpesua tai muuta sumutusta?

Tilaa meiltä apua viestien muotoiluun ja kirjoittamiseen! Saat huolellisesti suunnitellut ja vakuuttavasti kirjoitetut tekstisisällöt eri jakelukanaviin.

Toimimme näin:

  • Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
  • Pidämme kanssasi palaverin, joka auttaa meitä ymmärtämään tavoitteitasi.
  • Kirjoitamme sovitut tekstisisällöt sovitun aikataulun mukaan ja julkaisemme ne tarvittaessa puolestasi.

Huomioimme yrityksesi brändin mukaisen viestinnän, äänensävyn, tyylin sekä ydinviestit.

Hintaesimerkki: 300 sanan blogiteksti 270 euroa (alv 0 %)

Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?

 Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.

copywriter työ

Yrityksen vastuullisuus­viestintä vaatii selkeät tavoitteet ja suunnitelman

Vastuullisuusviestintä alkaa suunnitelmasta, joka vastaa yrityksen strategisia tavoitteita ja johon kaikkien organisaation jäsenten on helppo sitoutua. Suunnitelmassa määritellään selkeät tavoitteet, kohderyhmät, viestintäkanavat ja aikataulut. Se ottaa huomioon sekä organisaation sisäisen että ulkoisen viestinnän ja varmistaa, että kaikki vastuulliselle liiketoiminnalle asetetut tavoitteet ja määräykset täyttyvät.

LUE LISÄÄ

Tuloksellinen vastuullisuusviestintä vaatii selkeät tavoitteet, johdonmukaista toimintaa ja aktiivista vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Näin rakennetaan luottamusta, vahvistetaan yrityksen mainetta ja vaikutetaan aidosti yhteiskunnan toimintaan. Viestintäsuunnitelma sisältää aina myös joustonvaraa, jotta mahdollisiin muutoksiin voidaan reagoida nopeasti.

Vastuullisuus­viestintä on myös vastuullista viestintää

Vastuullinen vastuullisuusviestintä edellyttää, että yritys kertoo avoimesti, miten se toimii ja miten se pyrkii parantamaan toimintaansa. Vastuullisuustoimien vaikutuksia pitää seurata ja niistä tulee raportoida. Tämä auttaa yritystä näkemään, miten se edistyy tavoitteiden saavuttamisessa. Tuloksien avoin raportointi herättää myös luottamusta.

LUE LISÄÄ

Vastuullisuus on jatkuva prosessi. Sitoutuminen ja pitkäjänteinen työ ovat olennaisia vastuullisen viestinnän onnistumiselle. Aluksi on määriteltävä, mitä vastuullisuus käytännössä tarkoittaa organisaatiolle, mitkä vastuullisuuden osa-alueet koskevat sen liiketoimintaa ja mitä vastuullisuusvelvoitteita sillä on.

Yritysjohdon vastuulla on, että vastuualueet ja arvot määritellään aluksi strategiatasolla. Johtajien ja esihenkilöiden täytyy myös huolehtia, että strategiaan kirjatut tavoitteet ja niistä johdetut toimenpiteet toteutuvat.

Vastuullisuusviestintä voi kattaa monenlaisia aiheita ja toimenpiteitä, kuten ympäristöystävällisten käytäntöjen edistäminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen, työntekijöiden hyvinvoinnin tukeminen ja läpinäkyvä taloudellinen raportointi. Näistä asioista voi viestiä eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, tiedotusvälineissä, vuosikertomuksissa ja markkinointimateriaaleissa. Vastuullinen viestintä huomioi myös krsiisiviestinnän ja muutosviestinnän.

Kysy lisää:

Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija

040 7193445

Kysy lisää:

Ulla Paukkunen
Viestinnän asiantuntija

050 5847549

Lisätietoa vastuullisuusviestinnästä

Mitä on vastuullisuusviestintä?

Jokainen yritys vaikuttaa jollain tavalla ympäristöönsä, ihmisiin ja talouteen. Vastuullisesti toimiva yritys tunnistaa tämän, ottaa sen huomioon ja pyrkii toimimaan niin, että vaikutus on positiivinen. Mutta, mitä on vastuullisuusviestintä? Vastuullisuusviestintää voidaan kuvata tavaksi, jolla yritys kertoo sidosryhmilleen vastuullisuuteen liittyvistä tavoitteista, toimista, saavutuksista ja haasteista. Vastuullisuusviestintä on myös dialogia, jonka keskiössä ovat kysymykset siitä, miten yritys […]

Mikä vastuullisuusviestintä? – Koulutus tarjoaa apua ja neuvoja!

Tuskin kukaan nykyajan yrittäjä tai yrityksen johtohenkilö pääsee miettimästä vastuullisuutta ja vastuullisuusviestintää. Olipa kyseessä pieni, keskisuuri tai suuryritys, liiketoiminta vaikuttaa aina jollain tapaa ympäristöönsä. Vastuullinen toiminta koskee yrityksen vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen. Vastuullisuusviestinnässä on ensiarvoisen tärkeää olla avoin, rehellinen ja läpinäkyvä. Tämä tarkoittaa sitä, että on yhtä tärkeää kertoa yrityksen saavutuksista kuin haasteista. Haasteista […]

Kenen pitää tehdä vastuullisuusraportti?

Vastuullisuusraportin avulla yritys kertoo ulospäin toimintansa sosiaalisesta ja taloudellisesta vastuusta sekä ympäristövaikutuksista. Se tarjoaa asiakkaille, työntekijöille, sijoittajille ja muille yhteisöille tietoa yrityksen vastuullisuudesta. Samalla se on merkki siitä, että yritys on sitoutunut vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan. Vastuullisuusraportin laatiminen auttaa myös yritystä itseään näkemään oman toimintansa vastuullisuuden näkökulmasta. Sen avulla voi hahmottaa, mitä on tehty ja […]

Lue lisää

Viestin voima perustuu ymmärrettävyyteen

Joudutko päivittäin tilanteeseen, jossa täsmennät omia sanomisiasi? ”En itseasiassa tarkoittanut aivan tuota” tai ”oikeastaan tarkoitin aivan päinvastaista”. Täsmentäminen on osa normaalia keskustelua ja vuorovaikutusta. Se kuitenkin osoittaa, miten vaikeaa meidän on saada oma sanoma perille juuri sellaisena kuin haluamme. Elämän sujuminen perustuu viestintään ja vuorovaikutukseen. Se on ihmisten välistä dialogia. Myös isoissa organisaatioissa ja yrityksissä […]

Sanahelinää vai merkityksellisiä tekoja? Suunnitelmallinen vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksen brändiä

Mitä vastuullisuusviestintä on? Toisille vastuullisuusviestintä voi olla yksittäisten ekotekojen mainostamista. Se on ehkä mainoskampanja, jossa kerrotaan, miten jokin tuote on valmistettu puhtaista luonnon raaka-aineista tai miten jonkin tuotteen käyttö säästää ympäristöä. On se tätäkin, mutta vastuullisuusviestintä on lupaus arjen tärkeistä teoista. Vastuullisuusviestintä tarkoittaa yritysten ja organisaatioiden tapaa viestiä siitä, miten ne ottavat huomioon taloudellisen, sosiaalisen […]

Yrityksen sisäinen viestintä – rakenna toimiva viestintäkulttuuri

Sisäinen viestintä on jokapäiväistä yhteyttä ja kommunikointia. Yrityksen sisällä viestitään koko ajan paljon. Mitä enemmän väkeä on, sitä isompi on sisäisten viestien määrä. Ja usein määrä korreloi väärinkäsitysten ja hukkuneiden viestien kanssa. Onneksi näin ei ole pakko olla. Yrityksen sisäistä viestintää voi kehittää. Ja kannattaa kehittää. Viestintä luo parhaimmillaan hyvää yhteishenkeä ja lisää sitä kautta […]