Vastuullisuusviestintä parantaa yrityksen kilpailukykyä
Vastuullisuusviestintä on tärkeä osa organisaation menestystä. Se kertoo asiakkaille, sijoittajille ja muille sidosryhmille yrityksen sitoutumisesta kestävään kehitykseen, eettisiin toimintatapoihin ja yhteiskunnalliseen vastuuseen.
Autamme Seoptimilla suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullisuusviestintää niin, että se edistää organisaation strategisia tavoitteita. Meiltä saa tarvittaessa myös valmennusta ja konsultaatioapua.
LUE LISÄÄ
Vastuullisuusviestinnän avulla yritykset voivat rakentaa ja vahvistaa mainettaan vastuullisina toimijoina, houkutella sidosryhmiä, erottua kilpailijoistaan ja osoittaa sitoutumistaan kestävään toimintaan. On kuitenkin tärkeää, että vastuullisuusviestintä on rehellistä, sillä kuluttajat ja sidosryhmät ovat yhä tietoisempia vastuullisuudesta ja odottavat yrityksiltä konkreettisia tekoja ja tuloksia.
Onko teillä haasteita vastuullisuusviestinnässä: mitä se on ja miten sitä toteutetaan?
Usein on vaikea päästä kiinni siihen, mitä vastuullisuusviestintä tarkoittaa oman yrityksen näkökulmasta. Millaisia viestintään liittyviä ratkaisuja ja toimenpiteitä tarvitaan, jotta vastuullisesta toiminnasta tulisi kerrottua kaikki tarvittava oikein ja läpinäkyvästi?
Tilaa meiltä työpaja, jossa autamme yritystäsi pääsemään vastuullisuusviestinnän alkuun!
Työpaja tarjoaa yrityksellesi työkalut ja tiedot, joilla voit rakentaa kestävämpää liiketoimintaa, parantaa sidosryhmäsuhteita ja edistää positiivista yhteiskunnallista vaikutusta.
Toimimme näin:
- Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
- Annamme sinulle lomakkeen täytettäväksi ennen työpajaa.
- Toteutamme työpajan, jossa
- kerromme vastuullisuusviestinnästä ja sen toteuttamisen periaatteista
- käymme läpi yrityksesi vastuullisuusviestinnän tarpeet ja tavoitteet.
- Kirjoitamme ja lähetämme sinulle työpajan jälkeen raportin, jossa on juuri sinun yritystäsi varten kirjoitetut ohjeet vastuullisuusviestinnän eteenpäin viemisestä.
Hinta alkaen: 690 euroa (alv 0 %)
Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Konkreettista apua vastuullisuusviestinnän strategian tekoon!
Tarjoamamme apu ei ole vain puhetta – se on konkreettinen dokumentti ja tiekartta menestykseen.
Vastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksesi mainetta ja herättää luottamusta sidosryhmien silmissä. Kuluttajat ja sijoittajat ovatkin yhä tietoisempia ja vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta yrityksiltä.
Vastuullisuusviestinnän strategia varmistaa, että organisaation vastuullisuustoimista, kuten ympäristövastuusta, sosiaalisesta vastuusta ja taloudellisesta vastuusta, kerrotaan selkeästi, läpinäkyvästi ja tehokkaasti sidosryhmille.
Vastuullisuusviestinnän strategiassa määritellään
- tavoitteet: mitä organisaatio haluaa saavuttaa vastuullisuusviestinnällään?
- kohderyhmät: keitä viestinnän kohteena olevat sidosryhmät ovat?
- viestit: mitkä ovat keskeiset viestit, joita organisaatio haluaa välittää vastuullisuudestaan?
- kanavat ja välineet: missä ja miten viestitään?
- viestinnän sävy ja tyyli: miten viestitään?
- vastuullisuuden seuranta ja raportointi: miten organisaatio seuraa ja raportoi vastuullisuustoimiaan ja niiden tuloksia?
- riskien hallinta: miten organisaatio hallitsee vastuullisuusviestintään liittyviä riskejä, kuten väärinkäsityksiä tai negatiivista julkisuutta?
- mittarit ja arviointi: miten viestinnän onnistumista mitataan?
Strategian laadinta edellyttää tiivistä yhteistyötä. Aloitamme perehtymällä huolellisesti yritykseesi, jotta suunnitelma vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla yrityksesi strategiaa ja tavoitteita.
Hinta alkaen: 1 900 euroa (alv 0 %)
Miksi tekisit vastuullisuusviestinnän strategian meidän kanssamme?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Tarvitseeko organisaatiosi vastuullisuusraportin?
Vastuullisuusraporttia edellytetään tällä hetkellä suuryrityksiltä, mutta pk-yritysten asiakkaat ja sidosryhmät ovat myös kiinnostuneita vastuullisesta toiminnasta.
Autamme Seoptimilla kaikissa vastuullisuusraportointia koskevissa kysymyksissä.
Vastuullisuusraportti tarjoaa kattavan kuvauksen yrityksen ympäristöllisistä, sosiaalisista ja hallinnollisista (ESG) käytännöistä, toimista ja tuloksista. Raportin sisältö voi vaihdella yrityksen toimialan, kokoluokan ja sidosryhmien vaatimusten mukaan.
Vastuullisuusraportin tarkoituksena on tarjota läpinäkyvää ja objektiivista tietoa yrityksen vastuullisuustoiminnasta, mahdollistaa suorituskyvyn seuranta ajan mittaan ja osoittaa sitoutuminen kestävän kehityksen periaatteisiin.
Vastuullisuusraportin hinta alkaen: 790 euroa (alv 0 %)
Toimitteko vastuullisesti ja haluatte myös kertoa siitä? Mietityttääkö se, miten viestin voisi rakentaa niin, että se ei olisi viherpesua tai muuta sumutusta?
Tilaa meiltä apua viestien muotoiluun ja kirjoittamiseen! Saat huolellisesti suunnitellut ja vakuuttavasti kirjoitetut tekstisisällöt eri jakelukanaviin.
Toimimme näin:
- Perehdymme yritykseesi ja hankimme riittävästi taustatietoa.
- Pidämme kanssasi palaverin, joka auttaa meitä ymmärtämään tavoitteitasi.
- Kirjoitamme sovitut tekstisisällöt sovitun aikataulun mukaan ja julkaisemme ne tarvittaessa puolestasi.
Huomioimme yrityksesi brändin mukaisen viestinnän, äänensävyn, tyylin sekä ydinviestit.
Hintaesimerkki: 300 sanan blogiteksti 270 euroa (alv 0 %)
Miksi tekisit yhteistyötä Seoptimin kanssa?
Seoptimin viestintätiimissä yhdistyvät vahva viestinnän merkityksen ymmärrys ja liike-elämän tuntemus. Ehdoton vahvuutemme on, että saamme nopeasti kiinni asiakkaan liiketoiminnan ja viestinnän tarpeen ytimestä. Teemme työtä tunnollisesti, uteliaasti ja asiakkaamme parasta ajatellen.
Yrityksen vastuullisuusviestintä vaatii selkeät tavoitteet ja suunnitelman
Vastuullisuusviestintä alkaa suunnitelmasta, joka vastaa yrityksen strategisia tavoitteita ja johon kaikkien organisaation jäsenten on helppo sitoutua. Suunnitelmassa määritellään selkeät tavoitteet, kohderyhmät, viestintäkanavat ja aikataulut. Se ottaa huomioon sekä organisaation sisäisen että ulkoisen viestinnän ja varmistaa, että kaikki vastuulliselle liiketoiminnalle asetetut tavoitteet ja määräykset täyttyvät.
LUE LISÄÄ
Tuloksellinen vastuullisuusviestintä vaatii selkeät tavoitteet, johdonmukaista toimintaa ja aktiivista vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Näin rakennetaan luottamusta, vahvistetaan yrityksen mainetta ja vaikutetaan aidosti yhteiskunnan toimintaan. Viestintäsuunnitelma sisältää aina myös joustonvaraa, jotta mahdollisiin muutoksiin voidaan reagoida nopeasti.
Vastuullisuusviestintä on myös vastuullista viestintää
Vastuullinen vastuullisuusviestintä edellyttää, että yritys kertoo avoimesti, miten se toimii ja miten se pyrkii parantamaan toimintaansa. Vastuullisuustoimien vaikutuksia pitää seurata ja niistä tulee raportoida. Tämä auttaa yritystä näkemään, miten se edistyy tavoitteiden saavuttamisessa. Tuloksien avoin raportointi herättää myös luottamusta.
LUE LISÄÄ
Vastuullisuus on jatkuva prosessi. Sitoutuminen ja pitkäjänteinen työ ovat olennaisia vastuullisen viestinnän onnistumiselle. Aluksi on määriteltävä, mitä vastuullisuus käytännössä tarkoittaa organisaatiolle, mitkä vastuullisuuden osa-alueet koskevat sen liiketoimintaa ja mitä vastuullisuusvelvoitteita sillä on.
Yritysjohdon vastuulla on, että vastuualueet ja arvot määritellään aluksi strategiatasolla. Johtajien ja esihenkilöiden täytyy myös huolehtia, että strategiaan kirjatut tavoitteet ja niistä johdetut toimenpiteet toteutuvat.
Vastuullisuusviestintä voi kattaa monenlaisia aiheita ja toimenpiteitä, kuten ympäristöystävällisten käytäntöjen edistäminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen, työntekijöiden hyvinvoinnin tukeminen ja läpinäkyvä taloudellinen raportointi. Näistä asioista voi viestiä eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, tiedotusvälineissä, vuosikertomuksissa ja markkinointimateriaaleissa. Vastuullinen viestintä huomioi myös krsiisiviestinnän ja muutosviestinnän.
Kysy lisää:
Juulia Lahnaoja
Sisällöntuotannon asiantuntija
040 7193445
Kysy lisää:
Ulla Paukkunen
Viestinnän asiantuntija
050 5847549
Lisätietoa vastuullisuusviestinnästä
Mitä on vastuullisuusviestintä?
Jokainen yritys vaikuttaa jollain tavalla ympäristöönsä, ihmisiin ja talouteen. Vastuullisesti toimiva yritys tunnistaa tämän, ottaa sen huomioon ja pyrkii toimimaan niin, että vaikutus on positiivinen. Mutta, mitä on vastuullisuusviestintä?
Vastuullisuusviestintää voidaan kuvata tavaksi, jolla yritys kertoo sidosryhmilleen vastuullisuuteen liittyvistä tavoitteista, toimista, saavutuksista ja haasteista. Vastuullisuusviestintä on myös dialogia, jonka keskiössä ovat kysymykset siitä, miten yritys huomioi ympäristölliset, sosiaaliset ja taloudelliset vaikutuksensa. Tärkeää vastuullisuusviestinnässä on läpinäkyvyys, rehellisyys ja johdonmukaisuus, joiden avulla voidaan rakentaa ja ylläpitää luottamusta yrityksen ja sen sidosryhmien välillä.
Mitä on vastuullisuus yrityksen toiminnassa?
Vastuullinen toiminta ja siitä kertominen ei saisi olla vain vaatimus ja pakko, vaan lähtökohtana pitäisi olla yrityksen sisäinen halu toimia eettisesti ja kestävästi. Vastuullisuuden tulisi liittyä yrityksen koko arvoketjuun ja sen päätöksentekoprosesseihin. Tulevaisuuden kannalta olisikin ensiarvoisen tärkeää, että jokainen ihminen, työntekijä pitäisi vastuullista toimintaa tärkeimpänä yrityksen tavoitteena.
Jotta yritys voi toimia ja viestiä vastuullisesti, sen jokaisen jäsenen pitää tietää, mitkä ovat yrityksen vastuualueet ja mitä yritykseltä odotetaan. Yritysjohdon vastuulla on, että vastuualueet ja arvot määritellään aluksi strategiatasolla. Johtajien ja esihenkilöiden täytyy myös huolehtia, että strategiaan kirjatut tavoitteet ja niistä johdetut toimenpiteet toteutuvat.
Vastuullisuusviestintä perustuu vastuulliseen toimintaan
Vastuullisuusviestinnän perusta on yrityksen vastuullisessa toiminnassa. Viestinnän tulee perustua todellisiin toimiin eikä vain lupauksiin. Vastuullisuusviestintä ei siis ole vain irrallista tarinointia ja kertomusta vastuullisuudesta. Se ei ole viherpesua. Viestintä on vastuullista, kun se kuvastaa yrityksen todellista sitoutumista ja edistymistä vastuullisessa toiminnassa.
Totuudenmukainen ja läpinäkyvä vastuullisuusviestintä auttaa yritystä rakentamaan luottamusta ja hyvää mainetta. Tämä puolestaan johtaa vahvempiin asiakassuhteisiin, työntekijöiden lujempaan sitoutumiseen ja sijoittajien sekä muiden sidosryhmien luottamukseen.
Vastuullisuusviestintä voi kattaa monenlaisia aiheita ja toimenpiteitä, kuten ympäristöystävällisten käytäntöjen edistämisen, ihmisoikeuksien kunnioittamisen, työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisen ja läpinäkyvän taloudellisen raportoinnin. Näistä asioista voi viestiä eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, tiedotusvälineissä, vuosikertomuksissa ja markkinointimateriaaleissa. Vastuullisuusviestintä ei ole pelkästään tiedotteita, uutiskirjeitä tai mainoskampanjoita, vaan lähtökohta on se, että jokainen viestintä- ja vuorovaikutustilanne voi kertoa jotain yrityksen vastuullisuudesta.
Kiinnostuitko vastuullisuusviestinnästä? Ota meihin yhteyttä: Yhteys
Mikä vastuullisuusviestintä? – Koulutus tarjoaa apua ja neuvoja!
Tuskin kukaan nykyajan yrittäjä tai yrityksen johtohenkilö pääsee miettimästä vastuullisuutta ja vastuullisuusviestintää. Olipa kyseessä pieni, keskisuuri tai suuryritys, liiketoiminta vaikuttaa aina jollain tapaa ympäristöönsä. Vastuullinen toiminta koskee yrityksen vaikutuksia ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen.
Vastuullisuusviestinnässä on ensiarvoisen tärkeää olla avoin, rehellinen ja läpinäkyvä. Tämä tarkoittaa sitä, että on yhtä tärkeää kertoa yrityksen saavutuksista kuin haasteista. Haasteista kertominen lisää avoimuutta ja haasteiden ratkaiseminen kasvattaa positiivista mainetta. Yrityksen on kerrottava siis toimintansa todelliset vaikutukset ympäristöön ja yhteiskuntaan, vältettävä ”vihreää pesua” eli toiminnan ympäristöystävällisyyden liioittelua.
Vastuullisuusviestintä ei ole vain yrityksen ulospäin suuntautuvaa viestintää vaan myös vuoropuhelua eri sidosryhmien kanssa. Osallistava viestintä auttaa ymmärtämään paremmin sidosryhmien odotuksia ja parantamaan vastuullisuustoimia. On myös tärkeää, että viestinnässä kerrotut asiat ovat linjassa yrityksen arvojen, kulttuurin ja strategisten tavoitteiden kanssa.
Mistä vastuullisuusviestinnässä on kyse?
Vastuullisuusviestinnässä on kyse tarinankerronnasta. Tärkeää on, että tarina on totta! Vastuullisuusviestinnän keskeiset kysymykset ovat
- miten yritys kertoo matkastaan kohti vastuullisempaa toimintaa
- mitä oppeja se on matkan varrella oppinut
- miten se aikoo jatkaa kehittymistään tulevaisuudessa?
Jos tarina on uskottava ja hyvä, se puhuttelee ja herättää vastakaikua asiakkaissa ja muissa sidosryhmissä. Hyvin laadittu viesti tavoittaa myös suuren yleisön ja auttaa rakentamaan positiivista brändimielikuvaa.
Vastuullisuusviestintä ei ole kertaluonteinen tehtävä vaan jatkuva prosessi. Maailma muuttuu jatkuvasti, ja yritysten on pysyttävä ajan tasalla uusista kestävyyskysymyksistä, lainsäädännöstä ja sidosryhmien odotuksista. Tämä edellyttää jatkuvaa oppimista, mukautumista ja kehittämistä.
Vastuullisuusviestinnän koulutus on suunniteltu tarjoamaan osallistujille tietoa ja taitoja, joita tarvitaan tehokkaan ja eettisen vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen. Koulutuksen kautta osallistujat saavat valmiuden ymmärtää ja kommunikoida yrityksen vastuullisuustoimia niin sisäisesti kuin ulkoisesti.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: Yhteys
Kenen pitää tehdä vastuullisuusraportti?
Vastuullisuusraportin avulla yritys kertoo ulospäin toimintansa sosiaalisesta ja taloudellisesta vastuusta sekä ympäristövaikutuksista. Se tarjoaa asiakkaille, työntekijöille, sijoittajille ja muille yhteisöille tietoa yrityksen vastuullisuudesta. Samalla se on merkki siitä, että yritys on sitoutunut vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan.
Vastuullisuusraportin laatiminen auttaa myös yritystä itseään näkemään oman toimintansa vastuullisuuden näkökulmasta. Sen avulla voi hahmottaa, mitä on tehty ja mitä vielä pitäisi tehdä. Raportti auttaa myös hallitsemaan oman toiminnan riskejä, jotka liittyvät vastuullisen liiketoiminnan osa-alueisiin.
Vuoden 2024 alussa tuli voimaan kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) ja siihen liittyvä standardi (ESRS), jotka velvoittavat suurempia yrityksiä raportoimaan vastuullisuudesta. Tämä koskee niitä yrityksiä, jotka ovat aiemmin olleet NFRD:n (Non-Financial Reporting Directive) piirissä. Kestävyysraportointivelvollisuus tulee listatuille suuryrityksille vuonna 2025. Vuonna 2026 tulevat mukaan keskisuuret ja pk-yritykset.
Pk-yritysten tulee antaa ensimmäinen vastuullisuusraportti vasta vuoden 2027 alussa. Tämä raportti koskee vuotta 2026. Tästä huolimatta myös pk-yritysten kannattaa alkaa jo tehdä raportteja, koska sillä voi vakuuttaa sidosryhmät oman toiminnan vastuullisuudesta. Lisäksi osa suuryrityksistä saattaa edellyttää omilta alihankkijoiltaan vastuullisuusraporttia.
Laadi selkeä ja olennaiseen keskittyvä vastuullisuusraportti
Vastuullisuusraportin kirjoittamisessa on erityisen tärkeää
- keskittyä olennaiseen
- esittää asiat selkeästi
- olla rehellinen ja luotettava.
Raportin sisältö tulee laatia niin, että siinä kerrotaan vastuullisuuden kannalta merkittävimmät asiat. Sisältöä suunniteltaessa pitää miettiä myös sitä, mitä sidosryhmät odottavat ja mitä he haluavat tietää. Tärkeää on siis tunnistaa, mikä on oleellista ja raportoinnin arvoista.
Raportin ulkoasun ja kielen selkeys ovat asioita, joihin täytyy kiinnittää huomiota. Selkeys ratkaisee sen, löytääkö lukija haluamansa tiedon raportista tai ymmärtääkö hän ylipäätään lukemaansa. Kielen tulee olla tiivistä ja keskittyä olennaiseen. Ylimääräisiä kuvailuja ei tarvita.
Vastuullisuusraportoinnissa on kaikkein tärkeintä olla rehellinen. Lukuhetkellä raportin lukija ei pysty tarkistamaan saamaansa tietoa mistään, mutta yleensä valheesta jäädään ennemmin tai myöhemmin kiinni, ja silloin yrityksen maine on jo vaarassa.
Jos mietit, miten vastuullisuusraportti kanttaa laatia, ota meihin Seoptimilla yhteyttä. Autamme mielellämme.