fbpx
yritystarina

Yritystarina – Mitä asiakas haluaa tietää sinusta?

Yritystarinan kirjoittaminen on tärkeää. Tarinaa ei kannata lähteä luomaan vain siksi, että muillakin on sellainen. Vaan oman yrityksen yritystarinaa kannattaa lähestyä yhdenlaisena pysäkkinä, jolta voi itse katsella sekä menneeseen että tulevaan. Ja on tärkeää pysähtyä miettimään, mitä asiakkaat todella haluavat tietää sinusta ja yrityksestäsi.

Yritystarina puhuttelee asiakastasi

Voidaksesi vastata kysymykseen, mitä asiakas haluaa sinusta tietää, sinun on tunnettava asiakkaasi. Asiakkaiden tunteminen ei ole aina itsestään selvää. Asiakkaan tunteminen on paljon muutakin kuin ikäjakauma tai asuinpaikka. Asiakkaan tunteminen on todellisten tarpeiden ja haasteiden ymmärtämistä ja niihin vastaamista.

Asiakkaasi on lähtökohtaisesti kiinnostunut siitä, miten voit helpottaa tai parantaa hänen elämäänsä. Nämä seikat on tärkeää nostaa esille jo yrityksesi verkkosivuston etusivulla. Mutta niiden on tärkeää heijastua myös yrityksesi tarinassa. Yrityksen tarina on osa brändin rakentamista ja brändiä rakennetaan ja vahvistetaan erilaisten tarinoiden avulla.

Oman tarpeensa kanssa asiakas lukee tarinaasi siitä näkökulmasta, että millaisia arvoja, asenteita, intohimoja ja osaamista taustalta löytyy. Siksi on tärkeää, että ennen tarinan kokoamista yrityksen sisällä on näitä asioita mietitty valmiiksi. 

Yritystarina kehittyy ja kasvaa vuosien mukana, mutta usein lukijaa kiinnostaa myös kysymys, miten kaikki alkoi. Yritystarinan avulla pääset lähelle asiakkaitasi, avaamaan bisneksen takana olevia ihmisiä, tunteita ja arvoja. Ne kiinnostavat aina!

Kuinka kirjoittaa kiinnostava tarina yritykselle?

Ihmiset rakastavat tarinoita. Ja luovat niitä huomaamattaan mielessään, mikäli mielikuvitukselle jää tilaa. Kirjoittamalla yrityksesi tarinan muiden luettavaksi voit sen myötä avata sellaisiakin asioita taustalta ja toimintamalleista, jotka eivät välttämättä muutoin avaudu. Yritystarinan kirjoittaminen on historian, kehityksen ja eteenpäin puskevan voiman kirjaamista. Se usein selkeyttää omaa olemassaoloa myös itselle.

Kuten jo totesin, tarinat kiinnostavat ihmisiä. Tarinallistaminen ja yrityksen tuotteen tai palvelun sanallistaminen on avain muihinkin yrityksen viestintätilanteisiin. Yrityksen tarina on myös osa yrityksen viestintää ja markkinointia. Parhaimmillaan yritystarina vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin niin mielenkiintoisesti ja koukuttavasti, että asiakas kokee valmiiksi mieltymystä ja halua toimia yrityksen kanssa.

Kiinnostavan yritystarinan kirjoittaminen vaatii siis pysähtymistä, ajattelemista, asiakkaan asemaan asettumista, omien intressien ja intohimojen sanallistamista sekä hivenen myös rohkeutta. Omaa ja yrityksensä toimintaa ei aina ole yksinkertaista ja helppoa avata!

Kaipaatko apua yritystarinan muodostamiseen? Autamme mielellämme. Meillä on siihen intoa, intohimoa ja ammattitaitoa!

Kirjoittaja: Mari Karhumaa, viestinnän asiantuntija, mari@seoptimi.fi